  • 1. Data: 2007-11-01 09:41:16
    Temat: praktyka zawodowa a umowa o pracę/własna działaność
    Od: "japo" <j...@j...pl>

    Witam grupę!

    Jako architekt z wykształcenia, chcę ubiegać się w przyszłości o uprawnienia
    do projektowania. W tym celu muszę właściwiej izbie architektów udokumentwać
    m.in. odbyte praktyki (2 lata w biurze+budowa - na podstawie prowadzonej
    książki praktyk).
    Przepisy nie regulują wprost formy zatrudnienia w czasie praktyk, ale jest
    np. mowa o tym, że praktyki wykonywane w oparciu o umowę o dzieło/zlecenia
    nie mogą stanowić więcej niż 50% dokumentowanego okresu.

    Zamierzałem założyć własną działalność gospodarczą, więc nie mając jasności
    zadałem pytanie w izbie, jak traktowana jest praca wykonywana w ramach
    własnej działalności gospodarczej i dostałem odpowiedź, że nie może w ogóle
    być brana od uwagę jako praktyka..

    Moje pytanie brzmi: czy jest jakaś podstawa, aby uznać/nie uznawać pracy
    wykonywanej w ramach własnej dzialalności jako praktykę?

  • 2. Data: 2007-11-01 09:57:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Nov 2007, japo wrote:

> [...]
    > własnej działalności gospodarczej i dostałem odpowiedź, że nie może w ogóle

    Weź może i dokładniej przyjrzyj się, co zapodają rzeczone przepisy,
    idzie o to co tam LITERALNIE zapisano. Może jakiś link wrzuć, to ktoś
    z prawników zajrzy.
    Ja prawnikiem nie jestem, ale:
    - "praca we własnej DG" to dość potoczne pojęcie, bo jak chcesz zawrzeć
    umowę o pracę z samym sobą? ;)
    - w zakresie DG najczęściej realizuje się właśnie umowy o dzieło i umowy
    "na warunkach zlecenia" (oczywiście nie licząc umów o roboty budowlane
    czy np. działalności "pieniężnej" polegającej na udzielaniu pożyczek)
    - wykluczenie może mieć miejsce, jeśli *na przykład* w przepisie zapisano
    ze "liczą się tylko umowy realizowane osobiście". W tym jest jakaś
    logika, bo prowadzący DG przecież może powierzyć wykonanie
    najważniejszych składników "praktyki" pracownikowi czy osobie z którą
    zawarł umowę "wykonywaną osobiście" (przez najętego), więc sens tegoż
    byłby dość umiarkowany.

    Sugeruję żeby nie pisać: "w przepisach jest mowa o tym", tylko PODAĆ
    TREŚĆ przepisu, litera po literze!

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-11-01 10:31:24
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "japo" <j...@j...pl> napisał w wiadomości

    > być brana od uwagę jako praktyka..
    >
    > Moje pytanie brzmi: czy jest jakaś podstawa, aby uznać/nie uznawać pracy
    > wykonywanej w ramach własnej dzialalności jako praktykę?

    Jezeli tak jest to faktycznie glupota. No ale zawsze sobie mozesz zalozyc
    spolke z o.o. i sie w niej zatrudnic :)

    Pozdrawiam
    SDD