  • Data: 2013-05-02 19:30:50
    Temat: otrzymanie przedsiębiorstwa w spadku
    Od: Nix <v...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam !
    Jakiś czas temu miałem otrzymać w darowiźnie całe przedsiębiorstwo (
    jako zorganizowaną całość, z art.55 KC), niestety z nazwijmy to
    obiektywnych przyczyn nic z tego nie wyszło, Tata (właściciel) niestety
    zmarł.

    "Nowe" przedsiębiorstwo jest już aktywne-DG jest na moją Żonę, tyle że
    nie może działać ( przypomnę, jest to sklep, zastanawiamy się nad
    serwisem) bo nie ma towaru.

    W chwili obecnej spadkobiercy ( jest to troje rodzeństwa, w tym ja +
    małżonek) mają sporządzony aktu poświadczenia dziedziczenia ustawowego +
    protokół dziedziczenia. Dziedziczenie w częściach równych po 1/4
    udziału, z tym że z połowy majątku( bo druga połowa była i jest nadal
    własnością małżonka)

    Pytanie takie:

    Czy lepiej byłoby przyjąć w spadku całe przedsiębiorstwo ( z art.55,
    spłacając pozostałych spadkobierców, lub spłacając dwójkę rodzeństwa,
    jeśli Mama zdecydowałaby o darowaniu jej udziału w spadku) ?

    Czy lepiej dokonać działu spadku, potem spłacić pozostałych
    spadkobierców i w efekcie mieć nie całe zorganizowane przedsiębiorstwo a
    raczej jego składniki ( głównie to towar + jakieś narzędzia, nie ma w
    tym nieruchomości)?

    W obu przypadkach muszę zrobić znowu darowiznę z notarialnym
    poświadczeniem podpisów na Żonę, bo to ona prowadzi DG, a spadkobiercą
    (dokładniej jednym ze spadkobierców) jestem ja, czy tak ?

    Czy może jest inne, lepsze/prostsze/szybsze wyjście ?

    pzdr! Nix