eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoodwolalem sie od mandatu SG kobylnica i tu pismo noweodwolalem sie od mandatu SG kobylnica i tu pismo nowe
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news
    .tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
    From: "bartek" <f...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: odwolalem sie od mandatu SG kobylnica i tu pismo nowe
    Date: Wed, 7 Feb 2007 20:35:07 +0100
    Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
    Lines: 180
    Message-ID: <eqd9m4$sbc$1@atlantis.news.tpi.pl>
    NNTP-Posting-Host: 83.145.160.207
    X-Trace: atlantis.news.tpi.pl 1170876934 29036 83.145.160.207 (7 Feb 2007 19:35:34
    GMT)
    X-Complaints-To: u...@t...pl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 7 Feb 2007 19:35:34 +0000 (UTC)
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.3028
    X-RFC2646: Format=Flowed; Original
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.3028
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:444962
    [ ukryj nagłówki ]

    witam, wczesniej pisalem na grupie ze dostalem mandacik wraz ze zdieciem.
    odeslalem im ten liscik wraz z wydrukowanym odwolaniem nizej przedstawiam
    tresc:


    "Zgodnie z art. 57 § 1 k.p.s.w. podstawę do wszczęcia postępowania w sprawie
    o wykroczenie stanowi wniosek o ukaranie złożony przez organ uprawniony do
    występowania w charakterze oskarżyciela publicznego w danej sprawie.
    Zasadniczo oskarżycielem we wszystkich sprawach o wykroczeniach jest
    Policja, chyba że ustawa stanowi inaczej (art. 17 § 1 k.p.s.w.). Natomiast
    strażom gminnym (miejskim) uprawnienia oskarżyciela publicznego przysługują
    tylko wówczas, gdy w zakresie swego działania ujawniły wykroczenie i
    wystąpiły z wnioskiem o ukaranie (art. 17 § 3 k.p.s.w.). Zakres dziania i
    uprawnienia straży gminnych (miejskich) regulują przepisy ustawy z dnia 29
    sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz.U. NR 123, poz. 779 ze zm.).
    Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 10 ust. 1 w/w ustawy, straż wykonuje
    zadania w zakresie ochrony porządku publicznego wynikające z ustaw i aktów
    prawa miejskiego.
    Do zadań tych w szczególności należy czuwanie nad porządkiem i kontrola
    ruchu drogowego - w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym (art.
    11 pkt 2 ustawy).
    W celu ustalenia, czy Straż Gminna w ramach swego działania jest uprawniona
    do wniesienia wniosku o ukaranie w przypadku wykroczenia polegającego na
    przekroczeniu dopuszczalnej prędkości przez kierującego pojazdem w ruchu
    drogowym, należy sięgnąć
    do Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z jej
    art. 129, czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach,
    kierowanie ruchem i jego kontrolowanie należą do zadań policji. W ustępie 4
    tego przepisu wskazane są także inne organy, które w określonym zakresie
    mogą również przeprowadzać kontrolę ruchu drogowego, m. in. straż graniczna,
    żandarmeria wojskowa. Brak jest natomiast w tym przepisie uregulowania tej
    kwestii odnośnie straży gminnej (miejskiej). W związku z tym przyjąć należy,
    że straż gminna (miejska) uprawniona jest do kontroli ruchu drogowego tylko
    w tych sytuacjach, w których jest to wyraźnie wskazane w ustawie Prawo o
    ruchu drogowym, a więc jedynie w przypadkach wymienionych w art. 130a tej
    ustawy. I tak w art. 130a ust. 4 pkt 2), wskazana jest kompetencja straży
    gminnej (miejskiej) odnośnie kontroli ruchu drogowego, upoważniająca
    strażnika gminnego do podjęcia decyzji o przemieszczeniu lub usunięciu
    pojazdu z drogi - sytuacji, kiedy pojazd ten utrudnia prowadzenie akcji
    ratowniczej. Ponadto w art. 130a ust. 9 straż gminna (miejska) ma prawo
    unieruchomić pojazd przez zastosowanie urządzenia do blokowania kół w
    przypadku pozostawienia go
    w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie utrudniającego ruchu lub nie
    zagrażającego bezpieczeństwu.
    W żadnej sytuacji, Ustawa Prawo o ruchu drogowym, nie przyznaje dalszych
    uprawnień Straży Gminnej w zakresie wykonywania czynności z zakresu kontroli
    ruchu drogowego.
    Z tego też względu uznać należy, że upoważnienie ustawowe zawarte w art. 131
    ust. 1 Prawa o ruchu drogowym stanowiące podstawę do wydania przez Ministra
    Spraw Wewnętrznych i Administracji rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu
    drogowego,
    nie zawiera umocowania do uregulowania w rozporządzeniu dalszych,
    nieprzewidzianych
    w ustawie, kompetencji do wykonywania przez strażników gminnych (miejskich)
    czynności
    z zakresu kontroli ruchu drogowego. Zgodnie z treścią tego upoważnienia,
    minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym
    do spraw transportu
    i Ministrem Obrony Narodowej, uwzględniając potrzebę zapewnienia
    bezpieczeństwa
    i porządku w czasie wykonywania kontroli drogowej oraz sprawne wykonywanie
    czynności w tym zakresie, w drodze rozporządzenia:
    1. organizację, warunki i sposób wykonywania kontroli ruchu drogowego;
    2. warunki i tryb udzielania upoważnień do zatrzymywania pojazdów lub
    wykonywania niektórych czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego przez
    funkcjonariuszy innych organów oraz strażników straży gminnych (miejskich);
    3. wymagany sposób zachowania się uczestnika ruchu.
    Już na samym wstępie należy wykluczyć, iż kompetencja do uregulowania
    w rozporządzeniu dodatkowych uprawnień strażników gminnych (miejskich)
    do dokonywania czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego znajduje swoje
    umocowanie w art. 131 ust. 1 pkt 1 i 3 Prawa o ruchu drogowym. Art. 131 ust.
    1 pkt 1 tejże ustawy pozwala bowiem ministrowi wyłącznie na regulowanie w
    drodze rozporządzenia organizacji, warunków i sposobu wykonywania kontroli
    ruchu drogowego. Oczywiste jest, iż warunki, organizacja i sposób
    wykonywania kontroli ruchu drogowego objęta materią rozporządzenia może
    odnosić się wyłącznie do tych podmiotów, które na podstawie przyznanych im
    przez ustawodawcę uprawnień i w zakresie w niej określonym wykonują kontrolę
    ruchu drogowego.
    Rozważenia natomiast wymaga, czy w interesującym zakresie dodatkowe
    uprawnienia dla strażników gminnych (miejskich) mogły zostać przyznane przez
    organ władzy wykonawczej na podstawie upoważnienia zawartego w art. 131 ust.
    1 pkt 2 Prawa o ruchu drogowym. Przepis ten zawiera umocowanie dla ministra
    do określenia w rozporządzeniu warunków i trybu udzielania upoważnień do
    zatrzymywania pojazdów lub wykonywania niektórych czynności z zakresu
    kontroli ruchu drogowego przez funkcjonariuszy innych organów oraz
    strażników gminnych (miejskich). Gramatyczne brzmienie art. 131 ust. 1 pkt 2
    Prawa o ruchu drogowym nie pozostawia jednak wątpliwości, iż zakres
    kompetencji normodawczych przyznanych przez ustawodawcę obejmuje określenie
    warunków i trybu udzielania upoważnień do wykonywania niektórych czynności z
    zakresu kontroli ruchu drogowego, a nie określenie katalogu innych niż
    przewidziane w ustawie czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego, które
    mogą wykonywać strażnicy (por. wystąpienie Rzecznika Praw Obywatelskich do
    ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 listopada 2005 r.)
    W związku z powyższym stwierdzić należy, że regulacje § 17 rozporządzenia
    Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 grudnia 2002 r. w
    sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz.U. Nr 14 z 2003 r., poz. 144 ze zm.)
    przyznające strażnikom gminnym (miejskim) inne niż przewidziane w ustawie -
    Prawo o ruchu drogowym zostały wydane
    z przekroczeniem granic upoważnienia ustawowego. Stanowisko takie zostało
    poparte przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, który w
    odpowiedzi na wystąpienie Rzecznika Praw Obywatelskich stwierdził, iż
    kompetencja do uregulowania
    w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie
    kontroli ruchu drogowego innych, niż wprost wskazanych w ustawie Prawo o
    ruchu drogowym, uprawnień strażników miejskich do dokonywania określonego
    rodzaju czynności, nie znajduje umocowania w art. 131 ust. 1 pkt. 1 i 3
    ustawy Prawo o ruchu drogowym.
    Należy podkreślić, iż stosownie do art. 87 Konstytucji RP źródłami
    powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja,
    ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.
    Zgodnie z art. 92 Konstytucji rozporządzenia są wydawane przez organy
    wskazane
    w Konstytucji na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i
    w celu jej wykonania. Upoważnienie powinno określać organ właściwy do
    wydania rozporządzenia
    i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści
    aktu.
    Zgodnie z art. 178 Konstytucji Sędziowie w sprawowaniu swojego urzędu są
    niezawiśli i podlegają tylko Konstytucji oraz ustawom. Przepis ten nie tylko
    upoważnia, ale również zobowiązuje sędziów do badania zgodności stosowanych
    aktów prawwa niższego rzędu z ustawami i Konstytucją. Podobnie uznał Sąd
    Najwyższy stwierdzając, iż art. 178 ust. 1 Konstytucji, który stanowi, że
    "sędziowie w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli
    i podlegają tylko Konstytucji oraz ustawom", wynikają dla sądów uprawnienia
    do samodzielnej oceny i ustalenia zgodności podustawowych aktów normatywnych
    z ustawami, przy rozpoznawaniu także spraw karnych, a w razie stwierdzenia
    ich niezgodności z ustawami.W oparciu o wskazane okoliczności, stwierdzić
    należy, że straż gminna (miejska) nie jest organem, który na mocy art. 57 §
    1 k.p.s.w., jest uprawniony do występowania
    w charakterze oskarżyciela publicznego w niniejszej sprawie.









    Na koniec należy wskazać, iż podobne stanowisko, w podobnym stanie
    faktycznym zajął

    Sąd Okręgowy w Koszalinie w postanowieniu z dnia 04 kwietnia 2006 r. Sygn.
    akt Waz -zaż. 19/06. Sąd w niniejszym składzie w pełni popiera zawartą tam
    argumentację.
    Mając powyższe na uwadze na podstawie powołanych wyżej przepisów orzeczono,
    jak w sentencji.







    dzis natomiast dostalem kolejne pisemko w ktorym napisali ze "odstepuja od
    przesluchania mnie w charakterze osoby podejrzanej o popelnienie
    wykroczenia" ze wzgledu na to ze jestem z koszalina. ale oprocz tego
    dolaczyli jakies pouczenie o moich prawach i obowiazkach

    noraz NOTATKE URZEDOWA, w ktorej napisali wlasnie o tym odstepeniu oraz
    adnotacje wobec ktorej moge byc obwiniony.. dzien miesjce godzina marka
    auta... oraz znak do ktorego sie nie dostosowalem

    z drugiej strony jest miejsce na wyjasnienie





    jak to pismo mam rozumiec?znowu je odeslac

    dopne znowu to co wczesniej napisalem te odowlanie i co ?????








Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1