  • 1. Data: 2005-08-02 12:11:38
    Temat: Re: odsetki - przedawnienie
    Od: "Kamil Walczak" <w...@g...pl>

    Odsetki przedawniaja sie osobno za kazdy dzien. Termin przedawnienia to 3
    lata.

    pozdrawiam
    wkamil

  • 2. Data: 2005-08-02 12:12:25
    Temat: odsetki - przedawnienie
    Od: "R6" <r...@g...pl>

    W styczniu 2002 r zalegalem z oplatami za czynsz, potem wszystko oplacilem i
    myslalem ze jest juz ok. Ale teraz dostalem razem z rozliczeniem wody saldo
    swojego konta i widze ze jest pozycja odsetki i kwota -150 zeta !!!
    Mam pyt. jaki jest okres na przedawnienie takich odsetek a jaki w przypadku
    gdybym do dnia dzisiejszego nie zaplacil tego zaleglego czynszu? Czy
    ksiegowosc wspolnoty moze dowolnie ksiegowac wplaty? chodzi mi czy wplata z
    tytulem czynsz moze byc zaksiegowana jako zalegle odsetki?
    dzieki za odp
    pozdro:)

  • 3. Data: 2005-08-02 12:23:33
    Od: "R6" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Kamil Walczak" <w...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Odsetki przedawniaja sie osobno za kazdy dzien. Termin przedawnienia to 3
> [...]
    http://www.gazeta.pl/usenet/

    czyli jesli mialem zalegly czynsz za styczen 2002r, ktory zplacilem w 2004 r
    to teraz ksiegowosc nie moze sie upominac o odsetki?
    mozesz podac podstawe prawna bo chce im pismo napisac zeby sie
    odstosunkowali i wyczyscili mi konto:)
    pozdro:)

  • 4. Data: 2005-08-02 12:35:43
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Kamil Walczak wrote:
    > Odsetki przedawniaja sie osobno za kazdy dzien. Termin przedawnienia to 3
    > lata.

    Uchwała SN(7) z 26.1.2005 r., III CZP 42/04

    Ustanowiony w art. 118 KC termin przedawnienia roszczeń o świadczenia
    okresowe stosuje się do roszczeń o odsetki za opóźnienie także wtedy,
    gdy roszczenie główne ulega przedawnieniu w terminie określonym w art.
    554 KC. Roszczenie o odsetki za opóźnienie przedawnia się jednak
    najpóźniej z chwilą przedawnienia się roszczenia głównego.

  • 5. Data: 2005-08-02 13:02:05
    Od: "Kamil Walczak" <w...@g...pl>

> [...]
    > 554 KC. Roszczenie o odsetki za opóźnienie przedawnia się jednak
    > najpóźniej z chwilą przedawnienia się roszczenia głównego.

    No, to ciekawe... tylko czekac jak za 5 lat wyjdzie nowa uchwala siodemki, ze
    jednak jest odwrotnie :-)

    P.S. Powiadaja, ze jedna uchwala wiosny nie czyni ;-)

    pozdrawiam
    wkamil

  • 6. Data: 2005-08-02 13:05:11
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Kamil Walczak wrote:

    > No, to ciekawe... tylko czekac jak za 5 lat wyjdzie nowa uchwala siodemki, ze
    > jednak jest odwrotnie :-)

    orzecznictwo idzie w kierunku, że odsetki przedawniają się razem z
    należnością główną, a nie są bytem niezależnym.
    Nie sądzę, żeby to się zmieniło.

  • 7. Data: 2005-08-02 14:10:23
    Od: Dredd<...@...pl>

> [...]
    > ksiegowosc wspolnoty moze dowolnie ksiegowac wplaty? chodzi mi czy wplata z
    > tytulem czynsz moze byc zaksiegowana jako zalegle odsetki?

    Generalnie odsetki przedawniają się niezależnie od należności głównej - po 3 latach
    od daty ich wymagalności. Odsetki za dany dzień przedawniają się po 3 latach od
    tego dnia i tak dalej z każdym następnym dniem odsetek

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 8. Data: 2005-08-02 14:33:48
    Od: "Kamil Walczak" <w...@g...pl>

> [...]
    > od daty ich wymagalności. Odsetki za dany dzień przedawniają się po 3 latach od
    >
    > tego dnia i tak dalej z każdym następnym dniem odsetek

    Zerknij do uchwaly, ktora zacytowal tutaj Witek, zdaje sie ze ostatnio SN ma
    nieco odmienne zdanie w tej kwestii. Z grubsza rzecz ujmujac odsetki nie moga
    przedawnic sie pozniej niz naleznosc, z ktora sa zwiazane, czyli kladzie sie
    nacisk na akcesoryjnosc odsetek.

    pozdrawiam
    wkamil

  • 9. Data: 2005-08-02 19:08:46
    Od: Dredd<...@...pl>

> [...]
    > przedawnic sie pozniej niz naleznosc, z ktora sa zwiazane, czyli kladzie sie

    Zgoda. Do zacytowanej uchwały "zerknąłem" krótko po wpisaniu swojego posta
    tutaj (uchwała była powołana w wątku nieco wyżej do którego zajrzałem
    później) :)

    -> http://usenet.pomocprawna.info