  • 1. Data: 2007-01-16 10:22:47
    Temat: odpowiedzialność za długi spadkowe a fudusz alimentacyjny
    Od: t...@g...com

    witam.

    spotkałem się z następującym problemem:
    ZUS, w związku z wypłatą świadczeń alimentacyjnych z Funduszu
    Alimentacyjnego, wystąpił do współmałżonki dłużnika
    alimentacyjnego o zapłatę kwoty wypłacanej za alimenty. dłużnik
    alimentacyjny (współmałżonek) zmarł jakieś 2 lata temu,
    pozostawił majątek (nieruchomość o nieznacznej wartości) i ww.
    długi wobec ZUS. do śmierci mieszkał z żona i dziećmi, nie było
    orzeczonego rozwodu ani separacji.
    ZUS powołując się na fakt, że spadkobiercą jest współmałżonka
    dłużnika, zażądał przedstawienia postanowienia sądu o
    stwierdzeniu nabyciu spadku i chce wystąpić przeciwko niej z
    roszczeniem o zapłatę. Postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku
    nie zostało przeprowadzone, dłużnik zmarł ok. 2 lata temu, więc
    nie jest już chyba możliwe przyjęcie spadku z dobrodziejstwem
    inwentarza.
    może ktoś ma jakiś pomysł co zrobić, żeby współmałżonka nie
    musiała płacić za długi alimentacyjne? jeśli nie, czy można
    ograniczyć wysokośc zobowiązania wobec faktu, że dzieci jako
    spadkobiercy są współdłużnikami spadkowymi i nie wydaje się
    słuszne, żeby spłacały alimenty, które zostały zasądzone na ich
    rzecz?może powołać art. 5 k.c. w ew. postępowaniu sądowym?

  • 2. Data: 2007-01-16 11:53:24
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    t...@g...com napisał(a):

> [...]
    > inwentarza.
    > może ktoś ma jakiś pomysł co zrobić, żeby współmałżonka nie

    Nie wiem czy taki dług wchodzi w skałd spadku.
    Art. 922 §2 kc Nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle
    związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci
    przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one
    spadkobiercami.

    A gdyby to nie chwyciło to zamiast art. 5 kc jest art. 17 ustawy o
    funduszu alimentacyjnym "Zakład Ubezpieczeń Społecznych może w
    szczególnie uzasadnionych wypadkach umorzyć należności funduszu
    alimentacyjnego od osób zobowiązanych do alimentów oraz od osób, które
    bezpodstawnie pobrały świadczenia z tego funduszu" Skoro ZYS chce nadal
    stosować przepisy tej ustawy to czemu nie ten.

    A jest jakaś decyzja ZUS w tym zakresie?

    --
    @2007 Johnson

  • 3. Data: 2007-01-16 12:15:56
    Od: t...@g...com

    On 16 Sty, 12:53, Johnson

    > A jest jakaś decyzja ZUS w tym zakresie?

    nie nazwałbym tego decyzją. jest tylko ogólne pismo zawierające
    krótki opis stanu faktycznego i prośbę o doręczenie postanowienia o
    stwierdzeniu nabycia spadku wraz z informacją o możliwościach i
    sposobie uregulowania należności

    wielkie dzięki za pomoc

  • 4. Data: 2007-01-16 12:40:25
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    t...@g...com napisał(a):

> [...]
    > krótki opis stanu faktycznego i prośbę o doręczenie postanowienia o
    > stwierdzeniu nabycia spadku wraz z informacją o możliwościach i

    Więc nic nie róbcie.

    --
    @2007 Johnson

  • 5. Data: 2007-01-16 16:46:51
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Johnson napisał(a):
> [...]
    > związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci
    > przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one

    obowiązek alimentacyjny do spadku nie należy, ale już zaległe świadczenia?

    KG

  • 6. Data: 2007-01-16 16:55:00
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    kam napisał(a):

    > obowiązek alimentacyjny do spadku nie należy, ale już zaległe świadczenia?

    Tylko czy to są zaległe świadczenia alimentacyjne, czy obowiązek zwrotu
    określonych środków wypłaconych z systemu ubezpieczeń społecznych?
    Ale to była taka luźna hipoteza, wymagająca zastanowienia się.

    --
    @2007 Johnson