  • 1. Data: 2002-01-28 07:20:59
    Temat: nakaz zapłaty...
    Od: "Maciej Baran" <b...@v...pl>

    ..w postępowaniu nakazowym.

    Witam.

    Dostałem takie pisemko z sądu.
    Wynika z niego że razem ze wspólnikiem mamy zapłacic zaległe rachunki

    Jednak za te zaległę rachunki odpowiedzialny jest drugi wspólnik.

    Co należy zrobić, aby wrazie ściągania należności (komornik itp.) dali mi
    spokój, a ściągali tylko od niego (oświadczenie??, przy świadkach?,
    notariusz? - niemam pojęcia).

    Wspólnik deklaruje się zapłacić całą kwotę, jednak obawiam się że nie zdąży
    w terminie wiec chce się zabezpieczyć.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2002-01-28 08:54:03
    Temat: Re: nakaz zapłaty...
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Mon, 28 Jan 2002, Maciej Baran wrote:

    > Dostałem takie pisemko z sądu.
    > Wynika z niego że razem ze wspólnikiem mamy zapłacic zaległe rachunki

    Rozumiem że spółka cywilna?

    > Jednak za te zaległę rachunki odpowiedzialny jest drugi wspólnik.

    Odpowiedzialna jest spółka, czyli wierzyciel może czerpać z całego jej
    majątku, a nie tylko z udziału wspólnika, który faktycznie zaciągnął
    zobowiązanie (na co jednak _musiałeś_ wyrazić milczącą zgodę, inaczej
    czynność prawna byłaby nieważna).

    Oczywiście jeśli jest to dług prywatny wspólnika, to nie jesteś
    odpowiedzialny, ale wtedy dziwi mnie że wierzyciel o tym nie wiedział.

    > Co należy zrobić, aby wrazie ściągania należności (komornik itp.) dali mi
    > spokój, a ściągali tylko od niego (oświadczenie??, przy świadkach?,
    > notariusz? - niemam pojęcia).

    Przeciwko komu jest wystawiony tytuł egzekucyjny? Jeśli wierzyciel pozwał
    was obu, to nic ci raczej nie pomoże, odpowiadasz całym swoim majątkiem za
    zobowiązania spółki.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting

  • 3. Data: 2002-01-28 09:05:04
    Od: "Maciej Baran" <b...@v...pl>

    > Rozumiem że spółka cywilna?

    Tak

    > Oczywiście jeśli jest to dług prywatny wspólnika, to nie jesteś
    > odpowiedzialny, ale wtedy dziwi mnie że wierzyciel o tym nie wiedział.

    To jest dług spółki

    > Przeciwko komu jest wystawiony tytuł egzekucyjny? Jeśli wierzyciel pozwał
    > was obu, to nic ci raczej nie pomoże, odpowiadasz całym swoim majątkiem za
    > zobowiązania spółki.

    Wystawiony jest przciwko nam (wspólnikom).

    Jeżeli wspólnik napisze jakieś oświadczenie że pomimo tego że jesteśmy
    wspólnikamy on ponosi całą odpowiedzialność, pomoże to coś??

  • 4. Data: 2002-01-28 13:26:15
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Mon, 28 Jan 2002, Maciej Baran wrote:

    > Jeżeli wspólnik napisze jakieś oświadczenie że pomimo tego że jesteśmy
    > wspólnikamy on ponosi całą odpowiedzialność, pomoże to coś??

    Ponieważ odpowiadacie za zobowiązanie solidarnie, wspólnik może od ciebie
    żądać regresu w wielkości proporcjonalnej do twojego udziału w majątku
    spółki.

  • 5. Data: 2002-01-28 14:02:17
    Od: "Maciej Baran" <b...@v...pl>

    > Ponieważ odpowiadacie za zobowiązanie solidarnie, wspólnik może od ciebie
    > żądać regresu w wielkości proporcjonalnej do twojego udziału w majątku
> [...]

    Czyli żadne oświadczenia niczego nie zmienią? tak?

    A zmiana mojego udziału w spółce np. do 1% .

  • 6. Data: 2002-01-28 15:47:15
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Mon, 28 Jan 2002, Maciej Baran wrote:

    > Czyli żadne oświadczenia niczego nie zmienią? tak?

    Z punktu widzenia wierzyciela wszystko jedno kto spełni świadczenie,
    problem może stanowić jedynie rozliczenie się między wami.

    > A zmiana mojego udziału w spółce np. do 1% .

    Kwalifikuje się do skargi pauliańskiej (niby majątek spółki nie ulega
    uszczupleniu, ale gdyby wierzyciel rozpoczął już egzekucję przeciwko
    tobie, byłoby to ewidentnie działanie obliczone na jego pokrzywdzenie, a
    przynajmniej sprawienie uciążliwości).

  • 7. Data: 2002-01-29 07:15:08
    Od: "Maciej Baran" <b...@v...pl>

> [...]
    > uszczupleniu, ale gdyby wierzyciel rozpoczął już egzekucję przeciwko
    > tobie, byłoby to ewidentnie działanie obliczone na jego pokrzywdzenie, a

    Nie widzę w tym żadnego działania krzywdzącego wierzyciela, przecież 99%
    będzie miał drugi wspólnik.

    Czyli jeżeli w nakazie jest napisane że mamy SOLIDARNIE zapłącić dług, to ta
    solidarność zależy od wielkości naszych udziałów w spółce????

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2002-01-29 08:57:00
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Tue, 29 Jan 2002, Maciej Baran wrote:

    > Nie widzę w tym żadnego działania krzywdzącego wierzyciela, przecież 99%
    > będzie miał drugi wspólnik.

    Ale utrudnia mu to życie, bo musi kierować egzekucję do drugiego
    wspólnika, a wy przerzucając majątek możecie się z nim bawić w kotka i
    myszkę.

    > Czyli jeżeli w nakazie jest napisane że mamy SOLIDARNIE zapłącić dług, to ta
    > solidarność zależy od wielkości naszych udziałów w spółce????

    Nie, solidarność świadczenia polega na tym że wierzyciel może żądać jego
    spełnienia od dowolnego z dłużników w dowolnej części, aż do całkowitego
    zaspokojenia. Rozliczenia między dłużnikami odbywają się zgodnie ze
    stosunkiem prawnym ich łączącym (art. 376 KC).

  • 9. Data: 2002-01-31 22:39:15
    Od: "Witek" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > uszczupleniu, ale gdyby wierzyciel rozpoczął już egzekucję przeciwko
    > tobie, byłoby to ewidentnie działanie obliczone na jego pokrzywdzenie, a

    Bzdura liczy sie moment powstania zobowiazania, tzn. odpowiedzialnosc
    ponosza wszyscy wspolnicy ktorzy tworzyli SC w momencie powstania
    zobowiazania. Wsponik i tak sie nie wykreci. Na tym polega SC - SOLIDARNA
    ODPOWIEDZIALNOSC !!!
    pzd

  • 10. Data: 2002-01-31 23:12:41
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 31 Jan 2002, Witek wrote:

> [...]
    > ponosza wszyscy wspolnicy ktorzy tworzyli SC w momencie powstania
    > zobowiazania. Wsponik i tak sie nie wykreci. Na tym polega SC - SOLIDARNA

    Nikt nie mówi że się wykręci, albo że odpowiedzialność nie jest solidarna.
    Cały wywód był odpowiedzią na sugestię aby 99% udziałów spółki przerzucić
    do ręki wspólnika nieegzekwowanego.