    From: "Kreska" <K...@g...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: list do KNUIFE - utrudnienia z OFE
    Date: Fri, 10 Jan 2003 12:03:30 -0000

    uwaga długie
    Właśnie, może ktoś potrafi zając stanowisko? Opinie i własne doświadczenia
    równiez mile widziane

    Moje pismo do KNUIFE:
    Jestem członkiem PTE XXX. W dniu 31.12.2002 wysłałam do Biura Obsługi
    Klienta prośbę o przesłanie duplikatu umowy o członkowstwo, ponieważ moja
    kopia zaginęła. Adres, na który prosiłam o przesłanie, jest moim adresem
    domowym, jest to również adres, który znajduje się w umowie i na ktory
    przesyłane są wszelkie dane oraz materiały z OFE, łącznie ze stanem konta i
    innymi drukami zawierającymi dane osobowe. Ku mojemu zaskoczeniu, OFE XXX,
    aby
    wysłać kopię bądź też informację o danych przetwarzanych w systemie (zgodnie
    z prawem do informacji gwarantowanym przez ustawe o ochronie danych
    osobowych), wymaga ode mnie bądź osobistego stawiennictwa w Warszawie, bądź
    wniosku z notarialnie poświadczonym podpisem. Jest dla mnie oczywiste, że
    prośba wysłana e-mailem nie powinna być wystarczającym dokumentem do
    otrzymania duplikatu, niemniej zaskoczyły mnie takie wymagania co do wniosku
    tradycyjnego. XXX motywuje swoje postępowanie ochroną danych osobowych,
    niemniej wziąwszy pod uwagę, że przy podpisywaniu umowy podpis nie musiał
    być poświadczony notarialnie (w tej chwili fundusze oferują nawet wysłanie
    formularza bez spotkania z przedstawicielem), że dokumenty z moimi danymi
    (zawierające znacznie więcej niż umowa, przecież ze stanu konta w OFE można
    wysnuć wnioski do co moich zarobków) są przesyłane na ten sam adres bez
    szczególnych procedur zabezpieczających (i taką dyspozycję mogę złożyć via
    internet na stronie internetowej tego OFE),
    uważam, że są to niepotrzebne utrudnienia, mające prawdopodobnie na celu
    zniechęcenie klienta do zmiany OFE.
    Uważam również, że jeżeli prawo, gwarantowane mi przez ustawe, jest
    obwarowane przez firmę tego typu warunkami, przestaje ono być realne; jestem
    w tej chwili na zasiłku dla bezrobotnych i koszty takie są dla mnie
    problemem. Jeżeli zaś OFE może dowolnie ustalać procedury uwierzytelnienia,
    to w skrajnych przypadkach (np. osobiste stawiennictwo do Warszawy przy
    zamieszkaniu np. w Białymstoku) nie bedzie możliwości realizacji tego prawa,
    będzie ono praktycznie niewykonywalne.
    Z tego co wiem, podobne srodki zatrzymania klienta stosują inne OFE o
    słabych wynikach.

    Będę wdzięczna za wyrażenie swojego stanowiska w tej sprawie.

    Z poważaniem
    Krystyna Zaleska

    ----------------------------
    POPRZEDNIA KORESPONDENCJA Z OFE
    rozumiem, że potrzeba mojej pisemnej dyspozycji, natomiast, skoro do zmiany
    umowy nie potrzeba podpisu poświadczonego notarialnie, nie trzeba tez go
    było do zawarcia umowy, nie ma powodu, dla którego byłby niezbędny do
    otrzymania kopii MOJEJ WŁASNEJ umowy.
    Skoro nie chca Państwo przesłać duplikatu (podpis poświadczany notarialnie
    jest po prostu próbą zniechęcenia), proszę o informacje, czy Państwa
    procedury przewidują przesłanie mi informacji o WSZYSTKICH przetwarzanych
    danych (łącznie z datą rozpoczęcia przetwarzania, datą zawarcia umowy oraz
    wszelkimi wewnętrznymi oznaczeniami wraz z objaśnieniani) - zgodnie z ustawą
    o opchronie danych osobowych? Przypominam, że w ustawie wymagania co do tego
    typu wniosku są ściśle określone i wiążą zarówno \mnie, jak i Państwa.
    Sądzę, że korespondencja pocztą tradycyjną trwałaby zbyt długo i bylaby zbyt
    uciążliwa, zatem proszę o odpowiedź w sprawie kwestii formalnych tą drogą.

    Oczekuję pilnej odpowiedzi
    Z poważaniem
    Krystyna Zaleska