  • 41. Data: 2008-02-07 20:31:16
    Temat: Re: krótkofalówka x 2 = skaner radiowy?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:br0s75-fde.ln1@ncc1701.lechistan.com...

    > Inna sprawa, że kwestia zasadniczo powinna być czysto teoretyczna, jako
    > że póki nie zacznie nadawać, to jest "niewidzialny".

    Nie. Znam kilka przypadków, gdy ktoś usłyszał u dresa, ze słucha Policji
    albo wprost przypadkowo usłyszał to przechodzący patrol Policji. Po
    sprawdzeniu okazało się, ze rzeczony dres ma radiotelefon, a nie skaner
    nasłuchowy, który jest dozwolony.

  • 42. Data: 2008-02-07 20:35:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > a co z urządzeniami fabrycznie przystosowanymi do nadawania a
    > niefabrycznie przystosowanymi do nienadawania. ?
    > Np. fabryczny radiotelefon, który został niefabrycznie przerobiony na
    > inne częstotliwości.

    Nie jest urządzeniem nadawczo-odbiorczym, tylko odbiorczym, więc nie wymaga
    zezwolenia.

    Problem, z którym się spotkałem, to radiotelefon służby ochrony,
    posiadający możliwość nadawania i odbioru na należącej do tej służby
    częstotliwości (czyli wszystko OK) z możliwością nasłuchu na częstotliwości
    Policji, ale bez możliwości nadawania na tamtej częstotliwości.
    Teoretycznie jest to urządzenie nadawczo-odbiorcze i wymagane jest
    zezwolenie na niego. W znanym mi wypadku zakończył się "pogrożeniem palcem"
    przez ówczesny PAR, bo na dobrą sprawę nikt nie wiedział, jak do tego
    podejść.

  • 43. Data: 2008-02-07 21:42:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Sebcio" <s...@n...com> napisał w wiadomości

    > Nie masz racji. Przepisy szczegółowe określają szereg pasm, w których
    > praca (także nasłuch) wymaga spełnienia określonych warunków. Na przykład
    > nielegalny jest nasłuch częstotliwości lotniczych, o czym jak zwykle mało
    > kto wie.

    Wskażesz jakąś podstawę tego twierdzenia?

  • 44. Data: 2008-02-07 22:01:49
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl>

    Dnia Thu, 7 Feb 2008 22:42:20 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Użytkownik "Sebcio" <s...@n...com> napisał w wiadomości

    > Wskażesz jakąś podstawę tego twierdzenia?

    Obawiam się, że autor tezy nie wskaże podstawy, bo jej nie ma.
    Nie wymaga pozwolenia posługiwanie się urządzeniami służącymi tylko do
    odbioru.
    Poza tym, gdyby taki zakaz był, to na pewno wiedzieli by o nim na lotnisku
    i pewnie korzystali by z niego, aby przeganiać miłośników lotnictwa, którzy
    stają przy płocie, mają skanery na caly regulator, fotografują i podziwiają
    maszyny latające.
    Co prawda nie ma zakazu stania przy płocie poza terenem lotniska, ale
    słuzby interesują tym, kto tam stoi i co robi.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    rozkoduj mój @ na tiny.pl: http://tiny.pl/p7bb
    http://grupy.3mam.net

  • 45. Data: 2008-02-07 22:10:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Proszę bardzo - na przykład jeśli chodzi o częstotliwości lotnicze, zakaz
    > takowy ujęto w ustawie Prawo lotnicze, art. 125 ust. 1:
    >
    > "Zabrania się używania przez osoby nieuprawnione urządzeń radiowych
    > działających w pasmach częstotliwości wyznaczonych na podstawie przepisów
    > Prawa telekomunikacyjnego dla łączności lotniczej oraz radiolokacji i
    > radionawigacji lotniczej."

    Przepisem karnym do tego zapisu jest art. 212 cytowanej przez Ciebie ustawy
    brzmiący:

    Art. 212. 1. Kto: (...) wbrew art. 125 ust. 2 ustawy używa urządzeń
    radiowych na częstotliwościach przeznaczonych dla radiokomunikacji ruchomej
    lotniczej, nie będąc do tego specjalnie upoważnionym, (...) podlega karze
    pozbawienia wolności do lat 5.

    A to juz nie wygląda tak, jak piszesz, albowiem mowa o używaniu urządzeń
    radiowych pracujących na konkretnych częstotliwościach. O ile skaner jest
    urządzeniem radiowym i po włączeniu jest używany, to mam wątpliwość, że
    jest on używany na częstotliwości. Częstotliwości bowiem nie zajmuje.

  • 46. Data: 2008-02-07 22:12:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@z...pl>
    napisał w wiadomości news:fofv4f$c56$1@achot.icm.edu.pl...

    > Obawiam się, że autor tezy nie wskaże podstawy, bo jej nie ma.
    > Nie wymaga pozwolenia posługiwanie się urządzeniami służącymi tylko do
    > odbioru.

    Jemu pewnie chodzi o Prawo lotnicze.Tam jest taki dwuznaczny zapis, ale
    moim zdaniem On go źle interpretuje.

  • 47. Data: 2008-02-07 23:23:54
    Od: "PYTON" <p...@r...wroc.pl>

    > Może dlatego, że od 7 lat nie istnieje pojęcie homologacji dla sprzętu
    > elektrycznego/elektronicznego :-)

    Motorole posiadają homologacje i certyfikat obowiązujący w stanach i na
    terenie UE. Abym mógł używać w Polsce krótkofalówek musiałem zgłosić się do
    urzędu łączności czy jako oni się tam nazywają. Potrzebowałem to ponieważ
    prace które były wykonywane przy pomocy ów krótkofalówek odbywały się na
    terenie wojskowym ( między innymi lotnisko).

  • 48. Data: 2008-02-08 00:39:41
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Maciej Bebenek pisze:

    > Wykorzystujących = fabrycznie przystosowanych do nadawania w danym
    > zakresie. Mogących wykorzystywać = po ingerencji, np. po przestrojeniu.

    Przez analogię: jestem osobą wykorzystującą (spożywającą) alkohol, mimo
    że jestem abstynentem, bo jestem "fabrycznie" do tego przystosowany? ;)

    Dlatego pozwolę sobie powątpiewać w Twoje równania - chyba że się czymś
    podeprzesz :)

    (np. wykładanią przez SN albo coś w tym stylu)

  • 49. Data: 2008-02-08 00:56:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:3rks75-aff.ln1@ncc1701.lechistan.com...

> [...]
    > że jestem abstynentem, bo jestem "fabrycznie" do tego przystosowany? ;)
    > Dlatego pozwolę sobie powątpiewać w Twoje równania - chyba że się czymś

    Tu musze poprzeć Maćka. W przepisie mowa o korzystaniu z częstotliwości.
    Trudno uznać za korzystanie odsłuch. Per analogia z pasma radiowego
    korzysta nadawca i on ma licencję, a radiosłuchaczeni są użytkownikami
    pasma.

  • 50. Data: 2008-02-08 01:48:16
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Robert Tomasik pisze:

    > Tu musze poprzeć Maćka.

    Maćka? Na pewno? ;)

    > W przepisie mowa o korzystaniu z częstotliwości.

    Dokładnie.

    > Trudno uznać za korzystanie odsłuch.

    W pełni się zgadzam.

    > Per analogia z pasma radiowego
    > korzysta nadawca i on ma licencję, a radiosłuchaczeni są użytkownikami
    > pasma.

    Dokładnie o to mi chodzi. IMHO albo ustawodawca miał co innego na myśli,
    albo troszkę niezręcznie sformułował.

    Przy interpretacji Maćka IMHO powinno być zakazane używanie urządzeń
    mogących wykorzystywać.