  • 1. Data: 2009-08-09 09:00:11
    Temat: kosc sloniowa
    Od: "ViRuS" <b...@b...pl>

    Czy handel koscią słoniową w postaci antyków jest legalny? Sporo tego widzę
    w necie, a z tego co się orientuję to chyba wprowadzono kilkanascie lat temu
    calkowity zakaz handlu koscią słoniową m. in. w Polsce. Jak to się ma
    własnie do antyków?

    Pozdr,L.

  • 2. Data: 2009-08-09 10:27:44
    Temat: Re: kosc sloniowa
    Od: "*piotr'ek*" <p...@g...pl>

    > Jak to się ma własnie do antyków?

    A no tak się ma, że musisz mieć papier, że jest to przedmiot sprzed któregoś
    tam roku. Jak nie masz to przestępca wielki jesteś! Chory przepis, który
    najbardziej chroni słonie w krajach w których występują one tylko w ZOO lub
    cyrku, a czarnuchy dalej będą robili co będą z nimi chcieli robić.

    Inż.prawa

  • 3. Data: 2009-08-09 12:09:06
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    *piotr'ek* napisal:
    > Chory przepis, który
    > najbardziej chroni słonie w krajach w których występują one tylko w ZOO lub
    > cyrku, a czarnuchy dalej będą robili co będą z nimi chcieli robic

    Niekoniecznie. Dlawienie podazy okazalo sie nieefektywne, wiec
    przystapiono do dlawienia popytu vide konwencja CITES. Polska
    ratyfikowala konwencja 12 grudnia 1989, a weszla w zycie
    12 marca 1990 r.

    W roku 2007 przedluzono zakaz handlu koscia sloniowa na dalsze 9 lat
    (http://globalnepoludnie.pl/Zakaz-handlu-koscia-slon
    iowa),
    ale krajom poludniowej Afryki zezwolono na jednorazowa sprzedaz.

    Obrot wyrobami z kosci sloniowej w Polsce jest regulowany
    nastepujacymi przepisami:
    http://www.mos.gov.pl/artykul/327_przyroda/330_kosc_
    sloniowa.html
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 4. Data: 2009-08-09 12:38:04
    Od: "*piotr'ek*" <p...@g...pl>

    > Niekoniecznie. Dlawienie podazy okazalo sie nieefektywne, wiec
    > przystapiono do dlawienia popytu

    To mi przypomina sytuację sprzed 15 lat, gdy z Czech przenosiłem o 5 butelek
    piwa za dużo i celnik robił ze mnie wielkiego przemytnika, a obok
    przejeżdżały TIR-y ze skrzynkami spirytusu Royal.

    Inz.prawa

  • 5. Data: 2009-08-09 13:26:44
    Od: "ViRuS" <b...@b...pl>

    Dzięki za link, wszystko wyjasnia, aczkolwiek przepis jest standardowo
    idiotyczny. Bo niby skąd wziąć dokument pochodzenia czegoś co ma 100-200 lat
    i przeleżało w rodzinnej kolekcji? Niby jak udowodnic że jakiś wyrób
    pochodzi sprzed 1947 gdy nie było żadnego obowiązku ewidencjonowania?
    Przypuszczam, ze wiekszosc dzisiejszych "antykow" z kosci sloniowej jest
    antykami tylko na papierze.
    Tym niemniej słoniom to ponoć pomogło :)
    A tak swoją drogą to zastanawiam się co robią ogrody zoologiczne ta takimi
    rzeczami po smierci zwierząt, kością słoniową, skórami tygrysów itd?
    Niszczą? Wątpię ;)

    Pozdr,
    L.

  • 6. Data: 2009-08-09 16:17:18
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 9 Sie, 15:26, "ViRuS" <b...@b...pl> wrote:
> [...]
    > i przeleżało w rodzinnej kolekcji? Niby jak udowodnic że jakiś wyrób
    > pochodzi sprzed 1947 gdy nie było żadnego obowiązku ewidencjonowania?

    Najlepiej podobno powiedziec ze wujek przywiozl od znajomego z
    Wroclawia w 1945. Znajomy mial na imie Hans albo Gerharg i musial
    pilnie wyjechac do Niemiec.