  • 1. Data: 2002-09-11 11:36:24
    Temat: kazali mi wystawiać faktury
    Od: "Magdalena Teległow" <m...@w...pl>

    Poradźcie!

    W mojej firmie nastąpiła specyficzna paranoja.
    Polega ona na tym, że wymaga się ode mnie wystawiania faktur sprzedaży
    podczas gdy nie mam nic wspólnego z samą sprzedażą.

    Pracuję w księgowości i zajmuję się dekretacją, rozliczeniami z fiskusem
    szeroko pojętą analizą finansową, sprawami kadrowo-płacowymi (w tym ZUS)
    oraz niektórymi sprawami administracyjno-prawnymi (jak np rejestracja w
    KRS). To w skrócie. Nie w tym rzecz, że się nie wyrabiam (choć czasem
    rzeczywiście siedzę po 12h) lecz w tym, że moje szefostwo(rodowici Szwedzi)
    uważają, że do księgowości należy fakturowanie.
    Poniekąd nie jest to od strony formalnej przerażająco skomplikowane zajęcie
    jednak problem polega na tym, że osobiście zupełnie nie stykam się z
    usługami będącymi przedmiotem sprzedaży w naszej firmie.

    Są to dość specyficzne usługi techniczne (obróbka metali i innych tworzyw),
    które wykonywane są specjalistycznymi maszynami w hali produkcyjnej przez
    inżyniera produkcji i technika produkcji. Osoby te odpowiedzialne za
    świadczenie usług, sterujące produkcją są jedynymi wtajemniczonymi w katalog
    usług (który nie stanowi broń Boże stałej listy usług). Każda usługa jest
    kalkulowana odrębnie dla każdego klienta w oparciu o indywidualny proces
    technologiczny o jakim nie mam pojęcia. Ceny ustalane są każdorazowo przez
    wspomnianych technologów produkcji wg niejasnego (zmiennego i częściowo
    uznaniowego) systemu kalkulacji.

    Możliwość wystawiania faktur przeze mnie widzę tylko w jeden sposób:
    - otrzymuję szczegółową pisemną notatkę (informację) od technologa
    (sprzedawcy) na temat ilości, rodzaju usług sprzedanych, ceny. Notatkę tę
    powinien również podpisać.
    - Najlepiej byłoby żeby podpisał również samą fakturę

    Naprawdę obawiam się odpowiedzialności za wystawioną przeze mnie fakturę
    skoro nie wiem za co ją wystawiam. Nie mam stałego katalogu usług, nie mam
    stałych cen, nic nie wiem o tym procesie produkcyjnym, bo nie jestem
    pracownikiem produkcyjnym. Natomiast obieg notatek w celu wystawienia
    faktury uważam za dodatkową komplikację i obawiam się (z doświadczenia), że
    nie będę otrzymywała ich na czas i w odpowiedniej formie. Poza tym nie
    odciąży to działu produkcji jeśli chodzi o papierkową robotę.

    Dotychczas faktury były wystawiane przez osoby pracujące w dziale produkcji
    (czyli inżyniera oraz technika). Dodam, że to oni kontaktują się z klientami
    i prowadzą rozmowy handlowe - są faktycznymi sprzedawcami. W naszej firmie
    DZIAŁ PRODUKCJI=DZIAŁ SPRZEDAŻY. Powstało u nich przekonanie, że to
    księgowość wystawia faktury. Wynika ono głównie z problemu przyswojenia
    przez nich kilku zasad formalnych obowiązujących przy wystawianiu faktur.
    Nawet zakupiony niedawno komputerowy system fakturujący wydaje się być nie
    do przyswojenia przez pracowników działu produkcji.

    Żadna moja argumentacja jak narazie nie dociera ani do moich szefów ani do
    działu "produkcjo-sprzedaży". Może ktoś z dyskutantów podrzuci jakieś
    rozwiązanie, jakąś argumentację z pogranicza przepisów prawa i praktyki.
    Najlepiej z pogranicza przepisów prawa. Samą tylko argumentacją, że nie
    łączy się funkcji księgowego z funkcją sprzedawcy w opisanej sytuacji nie
    skutkuje. Funkcjonuje tu prosta zasada "papier=księgowość". Pomocy!

    Zdesperowana
    Maga

  • 2. Data: 2002-09-11 13:08:51
    Temat: Re: kazali mi wystawiać faktury
    Od: "--vladi" <x...@i...pl>

> [...]
    > łączy się funkcji księgowego z funkcją sprzedawcy w opisanej sytuacji nie
    > skutkuje. Funkcjonuje tu prosta zasada "papier=księgowość". Pomocy!

    zmien prace

    vladi

  • 3. Data: 2002-09-11 16:00:47
    Od: Tomasz Slaski <t...@s...pl.invalid>

    Użytkownik --vladi napisał:
    > zmien prace

    Bardzo śmieszne :-/

    --
    TOM @ HOME
    GSM +48 607 81 83 30 GG 139980 TS635-RIPE