  • 1. Data: 2015-01-09 21:58:32
    Temat: jak wypowiedzieć umowę wynajmu mieszkania (kara w umowie)
    Od: "starypierdziel" <s...@t...pl>

    Witam
    Jak mogę najkorzystniej wypowiedzieć przed czasem umowę wynajmu mieszkania
    zawartą na rok. w którym jest zapis że za wcześniejsze wypowiedzenie umowy
    jest kara wysokości jednego czynszu. Czy taki zapis w umowie nadpisuje
    warunki umów c-p? Z przyczyn losowych (utraciłem stałe zatrudnienie - firma
    zwolniła nas, jednak zgodziliśmy się na porozumienie stron) muszę zakończyć
    umowę wynajmu wcześniej i zastanawiam się czy poniesienie kary umowowej jest
    niezbędne i czy nie ma wyjątków kiedy zapis mógłby nie dotyczyć... np. Czy
    i jak zapropnować agencji wymajującej jakiś aneks wcześniejszego
    zakooończenia umowy by zminimalizować swoją stratę?

    dziękuję za pomoc

  • 2. Data: 2015-01-09 22:04:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-01-09 o 21:58, starypierdziel pisze:
> [...]
    > ma wyjątków kiedy zapis mógłby nie dotyczyć... np. Czy i jak
    > zapropnować agencji wymajującej jakiś aneks wcześniejszego zakooończenia

    Ciesz się, że możesz rozwiązać umowę, a nie czekać do końca czasu najmu
    (co do zasady umowy na czas określony wypowiedzieć nie możesz).

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2015-01-10 02:12:04
    Od: "starypierdziel" <s...@t...pl>

    a nie wposminałeś, że mogę proponować rozwiązanie za porozumieniem - czyli
    nie jest to (wypowiedzenie) jedyna ścieżka

    A czy wie ktoś, czy wypowiedzenie (jeśli jest przewidziane w umowie) - czy
    musi być z końcem mca? czy też jeśli tego umowa nie precyzuje to móże bvyć
    natychmiastowe (czy też KC to precyzuje jakoś ..)?

  • 4. Data: 2015-01-10 10:56:15
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-01-10 o 02:12, starypierdziel pisze:
    > a nie wposminałeś, że mogę proponować rozwiązanie za porozumieniem -
    > czyli nie jest to (wypowiedzenie) jedyna ścieżka

    Jakbyś mógł tak rozwiązać (byłaby zgoda wynajmującego), to byś nie
    zadawał tu pytania.

    > A czy wie ktoś, czy wypowiedzenie (jeśli jest przewidziane w umowie) -

    Zacytuj fragment umowy umożliwiający wypowiedzenie tej umowy zawartej na
    czas określony.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2015-01-10 17:36:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 10 Jan 2015, starypierdziel wrote:

    > a nie wposminałeś, że mogę proponować rozwiązanie za porozumieniem - czyli
    > nie jest to (wypowiedzenie) jedyna ścieżka

    To już masz odpowiedź od Liwiusza.

    > A czy wie ktoś, czy wypowiedzenie (jeśli jest przewidziane w umowie) -
    > czy musi być z końcem mca?

    Przeczytaj część KC z nagłówkiem "termin".
    Tam masz opisy na temat sposobu interpretacji terminów.

    > czy też jeśli tego umowa nie precyzuje to
    > móże bvyć natychmiastowe (czy też KC to precyzuje jakoś ..)?

    Ale przecież COŚ umowa precyzuje - na przykład to, co jest
    "jednostką rozliczeniową" okresu najmu.
    Czy płacisz 100zł za tydzień, 450 zł za miesiąc czy 5200zł/rok.
    By default jednostką jest CAŁY okres rozliczeniowy.
    By default jednostką rozliczeniową jest miesiąc (669 KC).
    Od "jednostki rozliczeniowej" w 673 KC jest uzależnienie
    ustawowych terminów wypowiedzenia, plus art. 688 dopisek dla
    najmu lokalu (wyraźna regulacja "na koniec").

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2015-01-10 18:05:44
    Od: "starypierdziel" <s...@t...pl>

    > Jakbyś mógł tak rozwiązać (byłaby zgoda wynajmującego), to byś nie
    > zadawał tu pytania.
    dopiero się dowiedzieliśmy i piszę a) dla potomnych b) dla skonsultowania
    kulis takiej ściezki
    Oczywiście często taka możliwość odpada z brakiem woli wyjanującego, ale
    doczytaliśmy w nuędzyczasie wiele na temat podstaw które mogą doawac
    dodatkowe powody do wypowiadania, a więc i do renegocjowania umowy. Są to
    jednak wszsytko ściezki mało pewne, co nie znaczy że nie nalezy ich rozwazyć
    pierw (bynajmniej - jak już to napierw).

    > Zacytuj fragment umowy umożliwiający wypowiedzenie tej umowy zawartej na
    > czas określony.
    prześlę w odrębnym wątku
    / dzięki

  • 7. Data: 2015-01-10 18:07:20
    Od: "starypierdziel" <s...@t...pl>

    dzięki!

  • 8. Data: 2015-01-10 21:39:50
    Od: "starypierdziel" <s...@t...pl>

    KC:
    =========
    "Art. 688. Jeżeli czas trwania najmu lokalu nie jest oznaczony,
    a czynsz jest płatny miesięcznie,
    najem można wypowiedzieć najpóźniej na trzy miesiące naprzód na koniec
    miesiąca kalendarzowego."

    Art. 673.§ 1. Jeżeli czas trwania najmu nie jest oznaczony,
    - gdy czynsz jest płatny miesięcznie -
    na miesiąc naprzód na koniec miesiąca kalendarzowego;
    ==========

    to na 1mc czy na 3 .... ?
    (jak rozumieć ' najpóźniej '?)

  • 9. Data: 2015-01-10 22:06:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > - gdy czynsz jest płatny miesięcznie -
    > na miesiąc naprzód na koniec miesiąca kalendarzowego;

    Ten późniejszy cytat z przepisem o niższym numerze to zasady ogólne
    (dotyczy "najmu w ogóle"), 688 to zaś "szczegółowy" (najem lokalu),
    więc jak zachodzi kolizja to szczegółowy decyduje.

    > (jak rozumieć ' najpóźniej '?)

    Możesz teraz wypowiedzieć na wrzesień, nikt Ci nie broni.
    Znaczy oświadczając, że od września już nie wynajmujesz.
    Ale nie możesz tego zrobić "na marzec", bo nie ma 3 m-cy.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2015-01-10 23:17:40
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-01-10 o 21:39, starypierdziel pisze:
> [...]
    > - gdy czynsz jest płatny miesięcznie -
    > na miesiąc naprzód na koniec miesiąca kalendarzowego;

    Masz umowę na czas określony, a jak łatwo się zorientować (jeśli zadałeś
    sobie trud przeczytania zacytowanych przepisów ;) cytaty dotyczą umowy
    na czas nieokreślony.

    --
    Liwiusz