  • 1. Data: 2008-03-02 09:05:52
    Temat: ile załączników do "wniosku u uznanie spadku"
    Od: Dociekliwy <k...@g...com>

    witajcie !

    Zaczynam postępowanie spadkowe.
    spadkobierców jest trzech (wdowa i 2 synow). Mam już odpis aktu ślubu
    i skrócene odpisy aktu urodzenia. Napisalem wniosek i ..
    czy dobrze rozumiem,, ze wnioski poninni zlożyc wszyscy trzej
    spadkobiercy (każdy podpisuje swoj wniosek) ?

    I inne pytanie :
    Jeżeli jedna z osób planuje zrzec sie spadku - czy powinna to zrobic
    od razu, na etapie składania wniosku o ustalenie spadkobierców, czy
    tez później (na rozprawe?)

    pozdrawiam Wszystkich :)

  • 2. Data: 2008-03-02 09:27:52
    Temat: Re: ile załączników do "wniosku u uznanie spadku"
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Dociekliwy pisze:
> [...]
    > czy dobrze rozumiem,, ze wnioski poninni zlożyc wszyscy trzej
    > spadkobiercy (każdy podpisuje swoj wniosek) ?

    wystarczy że złoży jedna osoba
    wszystkie mogą też podpisać jeden wniosek, wtedy nie trzeba będzie
    składać odpisów dla innych uczestników

    > I inne pytanie :
    > Jeżeli jedna z osób planuje zrzec sie spadku

    odrzucić spadek?

    - czy powinna to zrobic
    > od razu, na etapie składania wniosku o ustalenie spadkobierców, czy
    > tez później (na rozprawe?)

    proponowałbym zamieścić informację we wniosku, szczególnie jeśli jest w
    miarę blisko do upływu 6 miesięcznego terminu na złożenie oświadczenia o
    przyjęciu/odrzuceniu spadku

    KG

  • 3. Data: 2008-03-02 19:07:37
    Od: "K.B." <v...@o...eu>

    Użytkownik "kam" <x#k...@w...pl#x> napisał w wiadomości
    > proponowałbym zamieścić informację we wniosku, szczególnie jeśli jest w
    > miarę blisko do upływu 6 miesięcznego terminu na złożenie oświadczenia o
    > przyjęciu/odrzuceniu spadku
    >
    > KG

    Mam podobna sytuacje jak Dociekliwy.... Tez jestem na etapie zalatwiania
    spraw spadkowych... Dlaczego mam na to tylko 6 m-cy? Z czym sie to wiąże?

    pozdro
    K.

  • 4. Data: 2008-03-02 22:44:53
    Od: "zbyszek" <z...@a...waw.pl>

    > Mam podobna sytuacje jak Dociekliwy.... Tez jestem na etapie zalatwiania
    > spraw spadkowych... Dlaczego mam na to tylko 6 m-cy? Z czym sie to wiąże?

    To jest termin wynikający z przepisów. Masz 6 miesięcy od chwili dowiedzenia
    się
    o śmierci spadkodawcy.

    W postępowaniu spadkowym jest osoba wnioskująca o przerowadzenie
    postepowania (1)
    i pozostali spadkobiercy nazywani uczestnikami postępowania. Ta pierwsza na
    rozprawe musi się stawić
    a pozostali nie. Wniosek powinien być dostarczony z taką ilością kopi ile
    jest uczestników + 1 dla sądu.

    zbyszek

  • 5. Data: 2008-03-03 06:33:57
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    zbyszek pisze:
    > W postępowaniu spadkowym jest osoba wnioskująca o przerowadzenie
    > postepowania (1)
    > i pozostali spadkobiercy nazywani uczestnikami postępowania.

    wnioskodawcą może być więcej niż jeden uczestnik

    > Ta pierwsza na
    > rozprawe musi się stawić
    > a pozostali nie.

    też nie do końca prawda
    musi się stawić ktoś, kto złoży zapewnienie spadkowe
    nie musi to być wnioskodawca

    KG

  • 6. Data: 2008-03-03 12:55:25
    Od: Dociekliwy <k...@g...com>

> [...]
    > rozprawe musi się stawić
    > a pozostali nie. Wniosek powinien być dostarczony z taką ilością kopi ile

    Dziekuję !

    Teraz mam kolejne pytanie
    z trzech spadkobierców dwoje chce złożyć oświadczenie o odrzuceniu
    spadku.
    I teraz - mogliby to zrobić przed sądem ustnie "na rozprawie" ale
    rozprawa musiałaby być przed upływem 6 miesięcy.

    Czy muszą jechać do notariusza czy można to zrobić pisemnie jakimś
    wnioskiem załaczonym do "wniosku o stwierdzenie nabycia spadku" co tu
    kryć - takie pismo u notariusza to 2x 50 zł (pewnie netto
    jeszce ;-] )
    Czy oswiadczenie przed sądem "ustne" tez coś kosztuje ?

  • 7. Data: 2008-03-04 16:53:03
    Od: "K.B." <v...@o...eu>

> [...]
    > na rozprawe musi się stawić
    > a pozostali nie. Wniosek powinien być dostarczony z taką ilością kopi ile

    A jezeli jestem jedynym spadkobierca to tez mam 6 m-cy?

    Pozdrawiam
    K.

  • 8. Data: 2008-03-05 08:33:12
    Od: causa1980 <p...@g...com>

    > Mam podobna sytuacje jak Dociekliwy.... Tez jestem na etapie zalatwiania
    > spraw spadkowych... Dlaczego mam na to tylko 6 m-cy? Z czym sie to wiąże?

    Art. 1015. § 1. KC: Oświadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku
    może być złożone w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym
    spadkobierca dowiedział się o tytule swego powołania.

    § 2. Brak oświadczenia spadkobiercy w powyższym terminie jest
    jednoznaczny z prostym przyjęciem spadku. Jednakże gdy spadkobiercą
    jest osoba nie mająca pełnej zdolności do czynności prawnych albo
    osoba, co do której istnieje podstawa do jej całkowitego
    ubezwłasnowolnienia, albo osoba prawna, brak oświadczenia spadkobiercy
    w terminie jest jednoznaczny z przyjęciem spadku z dobrodziejstwem
    inwentarza.

    Jeżeli w powyższym terminie będzie składane oświadczenie spadkowe
    przez spadkobiercę to może on złożyć oświadczenie o odrzuceniu spadku
    lub przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza (lub z długami).

    Po tym terminie spadkobiercy nie składają oświadczeń spadkowych,
    bowiem ma zastosowanie paragraf 2 powyższego przepisu.

    Wniosek składa jeden spadkobierca (wnioskodawca) i wskazuje
    pozostałych spadkobierców jako uczestników. Do wniosku załącza odpisy
    aktu zgonu oraz akty urodzenia wnioskodawcy i pozostałych uczestników.
    Do wniosku załącza kopię złożonego wniosku wraz z kopią przedmiotowych
    dokumnetów dla pozostałych uczestników w liczbie im odpowiadającej.

    Wniosek powinien być opłacony. Jeżeli jest składany po 6 miesiącach to
    w kwocie jedynie 50 zł. Jeżeli będą składane oświadczenia spadkowe to
    za każde oświadczenie dodatkowo 50 zł opłaty sądowej należy uiścić.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2008-03-05 18:12:11
    Od: kam <...@...pl>

    causa1980 pisze:
> [...]
    > Do wniosku załącza kopię złożonego wniosku wraz z kopią przedmiotowych
    > dokumnetów dla pozostałych uczestników w liczbie im odpowiadającej.

    następny...
    wskażesz przepis który ogranicza liczbę wnioskodawców do jednego?

    KG

  • 10. Data: 2008-03-06 09:54:37
    Od: causa1980 <p...@g...com>

    > następny...
    > wskażesz przepis który ogranicza liczbę wnioskodawców do jednego?

    A po co mają wszyscy podpisywać, jak złożenie wniosku przez jednego
    spadkobiercę załatwi sprawę? W przeciwnym razie musieliby wszyscy
    podpisywać i takie tam. A tak ładnie dostaną pocztą odpis wniosku wraz
    z załącznikami i będą mieli w swoim prywatnym, domowym archiwum.

    Sądzę, że mój wpis całkiem jasno i klarownie odpowiedział
    zamieszczającemu pytanie. Po co te uwagi....?