  • 1. Data: 2007-07-28 22:35:27
    Temat: czy pieniądze są darowizną?
    Od: Agryppa <b...@m...tam.pl>

    Witam,
    Przykład: Ojciec robi przelew z konta bankowego na konto syna, by ten
    zakupił dla siebie materiały budowlane. Czy takie pieniądze są
    darowizną i podlegają opodatkowaniu?

    MNie się wydaje, że nie, gdyż:
    " Podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie własności rzeczy
    znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw
    majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w
    drodze spadku, darowizny, zasiedzenia, nieodpłatnego zniesienia
    współwłasności, zachowku oraz nabycie praw do wkładu oszczędnościowego
    na podstawie dyspozycji wkładcy na wypadek jego śmierci. (art. 1 ustawy
    dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. Nr 16,
    poz. 89 z 1997 r. z późn. zm.)
    Podatnikami podatku od spadków i darowizn są osoby fizyczne."

    Czy tak jest?
    Agryppa

  • 2. Data: 2007-07-28 22:53:12
    Temat: Re: czy pieniądze są darowizną?
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Agryppa" <b...@m...tam.pl> wrote in message
    > Witam,
    > Przykład: Ojciec robi przelew z konta bankowego na konto syna, by ten
    > zakupił dla siebie materiały budowlane. Czy takie pieniądze są
    > darowizną i podlegają opodatkowaniu?

    tak

  • 3. Data: 2007-07-28 22:56:13
    Od: Agryppa <b...@m...tam.pl>

    witek wrote:
    > Czy takie pieniądze są
    >
    > tak
    Tak właśnie się tego obawiałem. W jaki sposób można tego podatku
    uniknąć? Czy ojciec może bezpośrednio kupić te materiały budowalne?
    jakie mogą być tego konsekwencje, że syn wykorzysta te materiały doi
    budowy własnego domu? Czy przepisy są tak dziurawe, że tak łatwo można
    by je ominąć? Dzięki za jakiekolwiek sugestie w tej sprawie.

    Agryppa

  • 4. Data: 2007-07-28 23:10:43
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

> [...]
    > budowy własnego domu? Czy przepisy są tak dziurawe, że tak łatwo można
    > by je ominąć? Dzięki za jakiekolwiek sugestie w tej sprawie.

    Bardzo prosto.
    W ciągu 30 dni od daty darowizny zgłosić ją w urzędzie skarbowym.
    I nie zapłaci się nic.

  • 5. Data: 2007-07-28 23:11:14
    Od: "baya" <b...@w...pl>

> [...]
    > budowy własnego domu? Czy przepisy są tak dziurawe, że tak łatwo można
    > by je ominąć? Dzięki za jakiekolwiek sugestie w tej sprawie.

    http://gospodarka.gazeta.pl/pieniadze/1,52983,382853
    5.html

  • 6. Data: 2007-07-28 23:13:33
    Od: Agryppa <b...@m...tam.pl>

    witek wrote:

    > Bardzo prosto.
    > W ciągu 30 dni od daty darowizny zgłosić ją w urzędzie skarbowym.
    > I nie zapłaci się nic.
    Nawet jeśli to przekroczy na przykład ustawowe 9 lub 10 tysięcy?
    Te kwoty wziąłem z ustawy, którą właśnie czytam.

    Agryppa

  • 7. Data: 2007-07-28 23:20:59
    Od: Agryppa <b...@m...tam.pl>

    baya wrote:

    > http://gospodarka.gazeta.pl/pieniadze/1,52983,382853
    5.html

    To wspaniała informacja dla tych, którzy to będą robić po pierwszym
    stycznia. A co zrobić i jakich kar się spodziewać na wypdaek, gdyby
    taki przelew pieniężny nastąpił w grydniu 2006 roku? Fakt nie został
    zgłoszony do urzędu skarbowego. Czy czekanie dłużej ze zgłoszeniem może
    jeszcze bardziej pogorszyć sutuację. Jak urząd może to sprawdzić, że
    otrzmano taką darowiznę,która na kącie leżała kilka dni?

    Agryppa

  • 8. Data: 2007-07-28 23:23:45
    Od: Agryppa <b...@m...tam.pl>

    baya wrote:

    > http://gospodarka.gazeta.pl/pieniadze/1,52983,382853
    5.html

    To wspaniała informacja dla tych, którzy to będą robić po pierwszym
    stycznia. A co zrobić i jakich kar się spodziewać na wypadek, gdyby
    taki przelew pieniężny nastąpił w grudniu 2006 roku? Fakt nie został
    zgłoszony do urzędu skarbowego. Czy czekanie dłużej ze zgłoszeniem może
    jeszcze bardziej pogorszyć sytuację. Jak urząd może to sprawdzić, że
    otrzymano taką darowiznę,która na koncie leżała kilka dni?

    Agryppa

  • 9. Data: 2007-07-28 23:27:46
    Od: "baya" <b...@w...pl>

    http://www.infor.pl/podatki/aktualnosci/35203,Jak-sa
    -opodatkowane-pozyczki-d
    la-rodziny.html

  • 10. Data: 2007-07-28 23:28:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Agryppa" <b...@m...tam.pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > Przykład: Ojciec robi przelew z konta bankowego na konto syna, by ten
    > zakupił dla siebie materiały budowlane. Czy takie pieniądze są
    > darowizną i podlegają opodatkowaniu?

    Nie da się odpowiedzieć na tak postawione pytanie, bowiem za mało jest
    danych. Nie wiemy z jakiego tytułu jest ten przelew. Co innego, jeżeli
    ojciec przelewa na konto syna, by ten kupił materiały dla ojca. Co innego,
    jeśli przelewa, bo chce te pieniądze podarować. A jeszcze będzie inaczej,
    jeśli chce mu podarować materiał budowlany, a pieniądze przelewa na jego
    zakup.