eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoco moze unia... [dlugie]
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 1

  • 1. Data: 2005-05-29 17:09:27
    Temat: co moze unia... [dlugie]
    Od: "Romeq" <r...@p...fm>

    Oto taki tekst, nie wiem czy byl wczesniej, tz. ja go wczesniej nie
    znalazlem na tej grupie. Czy ktos to moze potwierdzic i czy to tak jest
    powaznie? Jelsi tak, to ladnym kwiatkiem jest ta cala Konstytucja
    Europejska...

    Pozdrawiam,

    Robert



    Co może Unia? (wg Traktatu Konstytucyjnego) :

    1. Unia może narzucić nam ustawowo wyższe podatki i ściślejsze ograniczenia
    w dowolnej dziedzinie gospodarki, jeśli uzna, że jest to niezbędne do
    usunięcia "zakłócenia" naruszającego warunki konkurencji we wspólnym rynku
    (Art. III-66).
    Może również pod tym pretekstem uniemożliwić wszelkie reformy mające na celu
    zmniejszenie ciężaru
    podatkowego i reformę finansów publicznych. Nie jest wymagana jednomyślność
    w Radzie Ministrów, tak że może być to przyjęte bez zgody przedstawicieli
    Polski.

    2. Unia może narzucić nam ustawowo wymóg dostosowania wysokości podatków
    pośrednich (VAT, akcyza) pod pretekstem "harmonizacji niezbędnej do
    zapewnienia funkcjonowania rynku wewnętrznego i uniknięcia zakłócenia
    konkurencji" (Art. III-62).
    Jest prawdopodobne, że może to oznaczać podniesienie tych podatków lub zakaz
    ich obniżenia poniżej ustalonej granicy.
    Rada Ministrów stanowi tu wprawdzie jednomyślnie, jednak zgodnie z Art. 24,
    p. 4 wymóg ten może zostać
    uchylony przez jednomyślną decyzję Rady Europejskiej.

    3. Unia może narzucić nam ustawowo regulacje dotyczące podatków nakładanych
    na spółki pod pretekstem "zwalczania nadużyć podatkowych i uchylania się od
    płacenia podatków" (Art. III-63). Rada Ministrów
    stanowi tu wprawdzie jednomyślnie, jednak zgodnie z Art. 24, p. 4 wymóg ten
    może zostać uchylony przez jednomyślną decyzję Rady Europejskiej.

    4. Unia może narzucić nam ustawowo patenty na idee programistyczne(np.
    "koszyk" w sklepie internetowym czy dwukrotne kliknięcie myszką), które
    uderzą w programistów i małe firmy informatyczne, które nie
    będzie stać na kosztowne procesy o naruszenie praw patentowych. Może to
    uczynić pod pretekstem "jednolitej ochrony praw własności intelektualnej"
    (Art. III-68, w zgodzie z Art. II-17, p. 2). Rada Ministrów stanowi tu
    wprawdzie jednomyślnie, jednak zgodnie z Art. 24,
    p. 4 wymóg ten może zostać uchylony przez jednomyślną decyzję Rady
    Europejskiej.

    5. Unia może narzucić nam ustawy nakazujące wprowadzenie "współzarządzania"
    prywatnymi przedsiębiorstwami przez pracowników (Art. III-104, p. 1 f oraz 2
    b). Rada Ministrów stanowi tu wprawdzie
    jednomyślnie, jednak zgodnie z Art. 24, p. 4 wymóg ten może zostać uchylony
    przez jednomyślną decyzję Rady Europejskiej.

    6. Unia może narzucić nam ustawy nakazujące specjalne traktowanie którejś z
    płci przy zatrudnianiu pod pretekstem... wyrównywania szans mężczyzn i
    kobiet na rynku pracy (Art. III-104, p. 1 f oraz 2 b, w
    połączeniu z Art. II-23, stwierdzającym, że "zasada równości nie stanowi
    przeszkody w utrzymywaniu lub przyjmowaniu środków zapewniających
    specyficzne korzyści dla osób płci niedostatecznie reprezentowanej").
    Rada Ministrów stanowi tu wprawdzie jednomyślnie,
    jednak zgodnie z Art. 24, p. 4 wymóg ten może zostać uchylony przez
    jednomyślną decyzję Rady Europejskiej.

    7. Unia może narzucić nam ustawowo dowolne regulacje, w tym podatkowe, pod
    pretekstem ochrony środowiska, ochrony zdrowia czy "racjonalnego
    wykorzystywania zasobów naturalnych" (Art. III-129 i III-130). Ustawy
    o charakterze podatkowym stanowione są wprawdzie jednomyślnie, jednak
    zgodnie z Art. 24, p. 4 wymóg ten może zostać uchylony przez jednomyślną
    decyzję Rady Europejskiej.

    8. Unia może narzucić nam ustawowo dowolne regulacje i ograniczenia pod
    pretekstem ochrony konsumentów (Artykuł III-132). Nie ma wymogu
    jednomyślności.

    9. Unia może narzucić nam ustawowo dowolne regulacje i ograniczenia
    dotyczące transportu tak drogowego i kolejowego, jak i morskiego i
    lotniczego (Art. III-134 p. 1 d i Art. III-143). Nie ma wymogu
    jednomyślności.

    10. Unia może narzucić nam ustawowo własne regulacje karne odnoszące się do
    tego, co uzna za "szczególnie poważną przestępczość o wymiarze
    transgranicznym" (Art. III-172 p. 1) lub jeśli uzna, że są one konieczne do
    skutecznej realizacji polityki Unii w dziedzinie, która
    stała się przedmiotem unijnych "harmonizujących" regulacji (Art.III-172 p.
    2).
    Rada Ministrów stanowi tu wprawdzie jednomyślnie,
    jednak zgodnie z Art. 24, p. 4 wymóg ten może zostać uchylony przez
    jednomyślną decyzję Rady Europejskiej.

    11. Unia może ustanowić Prokuraturę Europejską ścigającą na terenie m. in.
    Polski to, co uzna za "szczególnie poważną przestępczość o wymiarze
    transgranicznym" oraz "przestępstwa przeciwko interesom
    finansowym Unii" (At. III -175). Rada Ministrów stanowi tu wprawdzie
    jednomyślnie, jednak zgodnie z Art. 24, p. 4 wymóg ten może zostać uchylony
    przez jednomyślną decyzję Rady Europejskiej.

    12. Unia może zawiesić Polskę w prawach członka (Art. 58), jeśli uzna (nie
    biorąc pod uwagę jej głosu i bez wymogu jednomyślności pozostałych), że
    narusza ona niezbyt precyzyjnie sformułowane "wartości Unii" (wymienione w
    Art. 2 - "Unia jest zbudowana na
    wartościach poszanowania ludzkiej godności, wolności, demokracji, równości,
    państwa prawnego i poszanowania praw człowieka. Wartości te są wspólne
    Państwom Członkowskim w społeczeństwie opartym na pluralizmie, tolerancji,
    sprawiedliwości, solidarności i niedyskryminacji") - przy czym nie oznacza
    to zawieszenia obowiązków (np. płacenia składki do budżetu Unii). Może stać
    się to "straszakiem" w przypadku, gdyby Polska nie chciała zaaprobować
    projektów unijnych
    regulacji tam, gdzie jest wymagana jednomyślność w Radzie Ministrów.

    13. Unia może wprowadzić bezpośrednie opodatkowanie polskich obywateli i
    podmiotów gospodarczych na swoje cele w oparciu o Art. 53 p. 3 ("nowe
    kategorie zasobów"). Ustawa taka wymaga wprawdzie ratyfikacji
    przez państwa członkowskie, jednak raz wprowadzona będzie trudna do
    uchylenia czy zmiany.

    14. Unia może użyć sił zbrojnych państw członkowskich do interwencji w
    Polsce na prośbę jej władz politycznych, w celu m. in. "zapobiegania
    zagrożeniu terrorystycznemu" (Art. 42 i III-231) - przy braku
    definicji takiego zagrożenia stwarza to możliwość użycia tych sił przeciwko
    obywatelom Polski.

    15. Stanowienie prawa w Unii narusza zasadę rozdziału władz. Zasada
    nadrzędności prawa unijnego nad krajowym (Art. 10 p. 1) w połączeniu z
    przyznaniem funkcji ustawodawczych Radzie Ministrów prowadzi do sytuacji, w
    której przedstawiciele władz wykonawczych (rządów) państw członkowskich mogą
    stanowić prawo nadrzędne nad prawem stanowionym przez władze ustawodawcze
    (parlamenty) tych państw.

    16. Unia może narzucić Polsce ustawy nakazujące zamrożenie funduszy
    należących do prywatnych osób, firm czy organizacji, jeśli jest to niezbędne
    dla realizacji celów określonych w Art. III-158 (m. in. "zwalczanie rasizmu
    i ksenofobii" - może zostać to wykorzystane np. do nękania nielubianych
    przez Unię mediów czy organizacji). Nie ma wymogu jednomyślności.

    17. Unia może zakazać prywatnej firmie (także polskiej), pod karą grzywny
    (art. III-52), "ograniczania produkcji ze szkodą dla konsumentów" (choćby
    była nieopłacalna) lub też stosowania
    "niesłusznych" cen, jeśli uzna, że firma ta ma pozycję "dominującą" na
    "znacznej części" rynku wewnętrznego (Art. III-51). Nie ma wymogu
    jednomyślności.


strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1