  • 1. Data: 2003-02-20 09:04:23
    Temat: co daje spisany u notariusza testament?
    Od: "Vei" <a...@g...pl>

    Witam

    Chce spisac testament i zapisac wszystko dziecku - mam tylko jedno dziecko.
    Czy moj maz po mojej smierci moze ten testament podwazyc, obalic? Czy ma
    prawo do jakiejs czesci majatku po mnie jesli nie uwzglednie go w
    testamencie (nie mamy rozdzielnosci majatkowej)?

    Dzieki za odp.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-02-20 10:33:50
    Temat: Re: co daje spisany u notariusza testament?
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Vei" <a...@g...pl> wrote in message
    > Witam
    >
    > Chce spisac testament i zapisac wszystko dziecku - mam tylko jedno
    dziecko.
    > Czy moj maz po mojej smierci moze ten testament podwazyc, obalic?

    Moze, ale to nie jest latwe, szczególnie w przypadku testamentu
    sporzadzonego u notariusza i zawczasu. Taki jest wlasciwie nie do ruszenia.

    Czy ma
    > prawo do jakiejs czesci majatku po mnie jesli nie uwzglednie go w
    > testamencie (nie mamy rozdzielnosci majatkowej)?

    Ma prawo do tzw zachowku : wg. art. 991 Kodeksu cywilnego przysluguje mu
    polowa tego, co by odziedziczyl gdyby nie bylo testamentu czyli wg.
    dziedziczenia ustawowego. Jesli jest tylko dzieko i maz to wedle ustawy
    dziedziczyliby po polowie, czyli jesli wszystko zapiszesz dziecku, to maz
    dostanie 1/4 wartosci spadku ( w naturze badz gotowiznie).

    Depi.

  • 3. Data: 2003-02-20 10:52:23
    Od: "Wandalka" <w...@t...pl>

    > Jesli jest tylko dzieko i maz to wedle ustawy
    > dziedziczyliby po polowie, czyli jesli wszystko zapiszesz dziecku, to maz
    > dostanie 1/4 wartosci spadku ( w naturze badz gotowiznie).

    A jeśli się męża wydziedziczy? To też dostanie zachowek? A jak dziecko
    będzie niepełnoletnie to kto będzie "przedstawicielem" (nie wiem jak to się
    nazywa) dziecka?

    Wandalka

  • 4. Data: 2003-02-20 10:56:31
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Vei" <a...@g...pl> wrote in message
> [...]
    > prawo do jakiejs czesci majatku po mnie jesli nie uwzglednie go w
    > testamencie (nie mamy rozdzielnosci majatkowej)?

    Matka dziecka moze ZRZEC sie spadku - teraz, za pana zycia.

    Po Panisiej smierci bedzie go mogla odrzucic...

    Jesli tego nie zrobi bedzie jej przyslugiwal zachowek...

    Jedyne wyjscie WBREW jej woli to darowizna teraz...
    i zyciejeszczeprzez jakis czas...

    Boguslaw

  • 5. Data: 2003-02-20 11:06:07
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Wandalka" <w...@t...pl> wrote in message

    > A jeśli się męża wydziedziczy? To też dostanie zachowek? A jak dziecko
    > będzie niepełnoletnie to kto będzie "przedstawicielem" (nie wiem jak to
> [...]

    Mozna wydziedziczyc, ale trzeba miec "mocny" powod...

    Boguslaw

  • 6. Data: 2003-02-20 12:10:26
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Marcin Olender" <d...@g...pl> wrote in message

    > "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> wrote in message

    > He he - to wlasnie MATKA dziecka pisze....

    Zauwazylem, ale nie chcailem juz smiecic...

    > Darowizny dolicza sie po podstawy obliczenia zachowku.

    dlatego napisalem, ze trzeba przez jakis czas pozyc....

    Boguslaw

  • 7. Data: 2003-02-20 12:12:54
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>