  • 1. Data: 2007-03-12 20:13:01
    Temat: brak wpisu spółki do KRS
    Od: " JBG" <j...@N...gazeta.pl>

    Witam,
    mam pytanie, czy możliwe jest jeszcze funkcjonowanie spółki z o.o. bez wpisu
    do KRS? Rozmawiałem z osobą, która jest właścicielem nieruchomości i chce
    wynająć lokal, ale jako wynajmujący ma wystąpić spółka z o.o., której ta osoba
    jest właścicielem i prezesem. Na prośbę o pokazanie dokumentów rejestrowych
    otrzymałem wyciąg z rejestru handlowego z 2004 r. z adnotacją, że mimo
    obowiązku spółka nie dokonała wpisu do KRS.
    Czy jest możliwe, żeby spółka działała do tej pory i nie była wpisana do KRS?
    Jakie są ewentualne konsekwencje prawne wynikające z takiego działania, jeśli
    jest to niedopuszczalne?
    Będę bardzo wdzięczny za podpowiedzi.

  • 2. Data: 2007-03-13 00:10:40
    Temat: Re: brak wpisu spółki do KRS
    Od: "Kama" <k...@o...pl>

    wiele spółek na rynku polskim działa jeszcze w ten sposób.
    nie zawracają sobie poprostu głowy rejestrowaniem się w krs.

  • 3. Data: 2007-03-13 08:17:20
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Mon, 12 Mar 2007 20:13:01 +0000, JBG napisał(a):

    > Czy jest
    > możliwe, żeby spółka działała do tej pory i nie była wpisana do KRS?
    > Jakie są ewentualne konsekwencje prawne wynikające z takiego działania,
    > jeśli jest to niedopuszczalne?

    Grzywna z art. 24 ustawy o KRS.
    Podejrzewam, że istniałyby podstawy do rozwiązania spółki, aczkolwiek
    trudno mi powiedzieć, bo z taką sytuacją się jeszcze nie spotkałem.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    ==> http://olgierd.bblog.pl <==

  • 4. Data: 2007-03-13 08:43:16
    Od: " " <j...@g...pl>

    > wiele spółek na rynku polskim działa jeszcze w ten sposób.
    > nie zawracają sobie poprostu głowy rejestrowaniem się w krs.

    Ale czy na podstawie wyciągu z rejestru handlowego sprzed blisko 3 lat można
    ocenić wiarygodność spółki? Obawiam się, że spółka może tak naprawdę nie
    istnieć. Będę odliczał VAT z faktur, a potem w razie kontroli z US może być
    wielki problem.

  • 5. Data: 2007-03-13 09:14:29
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Tue, 13 Mar 2007 08:43:16 +0000, napisał(a):

> [...]
    > można ocenić wiarygodność spółki? Obawiam się, że spółka może tak
    > naprawdę nie istnieć. Będę odliczał VAT z faktur, a potem w razie

    Oczywiście, że można ocenić wiarygodność. Ja ją oceniam jako
    niewiarygodną.

  • 6. Data: 2007-05-23 19:52:50
    Od: "p" <...@...pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@o...com> napisał w
    wiadomości news:pan.2007.03.13.08.17.20@olgierdrudak.com...

    > Grzywna z art. 24 ustawy o KRS.
    > Podejrzewam, że istniałyby podstawy do rozwiązania spółki, aczkolwiek
    > trudno mi powiedzieć, bo z taką sytuacją się jeszcze nie spotkałem.

    Zgoda, ale najpierw sąd rejestrowy musi taką spółkę wezwać do wykonania
    odpowiednich czyyności. Skoro nie wzywa a spółka zapewne prowadzi b.
    ograniczoną działalność (lub nie prowadzi jej wogóle) to jej właściciele nie
    kwapią się z rejestracją w KRS z czym wiążą się znaczne koszty (prawnik do
    zmiany umowy społki - nowy PKD - i sporządzenia wniosku, dostosowanie
    wysokości kapitału, publikacja w monitorze, opłata za wniosek itp).
    Powyższe oczywiście nie usprawiedliwia zwłoki w przerejestrowaniu spółki a
    jedynie jest próbą wyjaśnienia przyczyn istniejącego stanu rzeczy.
    W tej sytuacji nie wiązałbym się w żaden sposób z nieznaną mi spółką
    niewpisaną dotąd do KRS, gdyz nawet przejrzenie akt rejestrowych (co
    sugerowałbym w przypadku podjęcia jednak decyzji o zawieraniu umowy) tej
    spółki nie wyeliminuje potencjalnych zagrożeń. Niemal na bank nie ma w
    aktach wymaganych prawem dokumentów z ostatnich lat (np. sprawozdań
    finansowych) gdyż przy próbie ich złożenia sąd rejestrowy wzywałby
    automatycznie do dokonania rejestracji KRS (choć może jestem naiwny a
    bałagan w sądach jest większy niż mi sie wydaje?).

    Pozdrawiam

    Piotr

  • 7. Data: 2007-05-23 20:00:50
    Od: "p" <...@...pl>

    Użytkownik "p" <...@...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > automatycznie do dokonania rejestracji KRS (choć może jestem naiwny a
    > bałagan w sądach jest większy niż mi sie wydaje?).

    Oczywiście spółka taka nadal może skutecznie zaciągać zobowiązania i
    rozporządzać prawami (zachowuje osobowość prawną) i od strony formalnej nie
    ma przeszkód w zawarciu umowy. Do wymienionych powyżej kosztów
    przerejestrowania dochodzą jeszcze koszty notarialne (zmiany umowy spółki a
    poza tym jedyny wspólnik jest jedynym członkiem zarządu).

    Pozdrawiam

    Piotr