  • 1. Data: 2005-09-14 21:29:59
    Temat: anulowanie umowy najmu lokalu.
    Od: Sebastian <k...@l...localdomain>

    Na początku miesiąca podpisałęm umowe najmu lokalu mieszkaniowego. Niestety
    z powodów finansowych jestem zmuszony zrezygnować z mieszkania.
    Jak anulować umowę jeśli:

    -została zawarta z wyprzedzeniem, dziś jest 14 a w umowie jest wpisane, że
    zostaje zawarta z dniem 30.09
    -nie wprowadziłem się do mieszkania, gdyż mogę zrobić to dopiero 30
    -zapłaciłem zaliczkę (połowę kosztów wynajęcia)

    Pytanie, czy mogę zrobić to od razu, bez dodatkowych kosztów, mimo że w
    umowie jest miesięczne wypowiedzenie?
    Czy jest szansa na odzyskanie tej zaliczki?

  • 2. Data: 2005-09-15 21:30:22
    Temat: Re: anulowanie umowy najmu lokalu.
    Od: desilencio <j...@g...pl>

    On Wed, 14 Sep 2005, Sebastian wrote:
> [...]
    > umowie jest miesięczne wypowiedzenie?
    > Czy jest szansa na odzyskanie tej zaliczki?

    Wydaje sie, ze mozesz (poza droga porozumienia z wynajmujacym, byc
    moze najlepsza) wypowiedziec umowe. Nie widze przeciwwskazan do
    wypowiedzenia przed wydaniem przedmiotu najmu. Jezeli wypowiedzenie
    jest miesieczne i nie jest powiedziane, ze jest "na koniec miesiaca
    kalendarzowego", to wypowiedzenie dokonane 16 wrzesnia spowoduje, ze
    stosunek najmu bedzie trwal od 30 wrzesnia do 16 pazdziernika
    wlacznie. Wypowiedzenie miesieczne wydaje sie w wypadku najemcy
    dopuszczalne, bo art. 688 KC jest przepisem semiimperatywnym,
    chroniacym najemce. Watpliwe moze byc, czy musisz placic czynsz za
    caly miesiac, czy tylko za odpowiednia czesc miesiaca. Mimo wszystko
    stalby na stanowisku, ze to drugie rozwiazanie lepiej odpowiada
    zamiarom stron, skoro nie uzgodnily one, ze wypowiedzenie musi
    nastapic na koniec miesiaca kalendarzowego, a pocztek najmu wyznaczyly
    na 30 wrzesnia. Jezeli rzeczywiscie to, co zaplaciles, to zaliczka, to
    nie ma problemu - mozesz ja odliczyc od czynszu za (czesc) pierwszego
    miesiaca. Gdyby uznac, ze to zadatek, to jest podobnie. Zgodnie z art.
    394 par. 2 KC zadatek ulega zaliczeniu na poczet czynszu. To, ze
    wypowiadasz umowe, nie jest w zadnym razie niewykonaniem zobowiazania,
    druga strona nie moze wiec "dodatkowo" zabrac zadatku. Jezeli by to
    byla kaucja, to wszystko zalezy od tego, jaki jest termin zaplaty
    czynszu.