  • 71. Data: 2019-04-30 18:54:10
    Temat: Re: administrator forum dyskusyjnego reakcja na post
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 30.04.2019 o 15:40, Kviat pisze:

    > Odpowiedź jest tutaj:
    > "a prawdopodobnie u znacznie większego odsetka osób w momencie utraty
    > przytomności występuje migotanie komór lub szybki częstoskurcz komorowy"
    >
    > Przyczyną utraty przytomności nie jest migotanie komór, lecz utrata
    > przytomności może spowodować migotanie komór.

    Na odwrót - migotanie powoduje zatrzymanie krążenia, co z kolei powoduję
    utratę przytomności - nie na odwrót. Zdanie powyżej należy rozumieć, że
    często w czasie utraty przytomności występuje migotanie (i jest powodem
    utraty przytomności) potem zmieniające się w całkowite zatrzymanie akcji
    serca. Stąd wniosek, że migotanie przedsionków jest przyczyną większej
    ilości NZK niż da się zaobserwować, bo "okienko" jest krótkie.

    Tu jest też odpowiedź czy warto każdego tracącego przytomośc podłączać
    do AED - jeśli mamy podejrzenia że utrata przytomności może być wynikiem
    nagłego zatrzymania krażenia (czyli wtedy gdy na oko nie widać innej
    przyczyny) to tak, warto.

    Shrek

  • 72. Data: 2019-04-30 18:56:06
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 30.04.2019 o 17:32, J.F. pisze:

    > Ale mnie przekonales. W ramach pomocy obiegne po AED, delikwent poczeka :-)

    Pisałem jak to się robi. AED są w pobliżu miejsc, gdzie zdecydowanie
    przebywa więcej niż dwie osoby (ratowana i ratująca) to daje pewne
    możliwości;)

    Shrek

  • 73. Data: 2019-04-30 19:06:20
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 30.04.2019 o 18:48, J.F. pisze:

    > I NFZ zrefunduje, czy tak daleko prawo nie siega ? :-P

    Zdaje się, że samorząd - co na jedno wychodzi jakby nikt, bo
    właścicielem szpitala jest ten sam samorząd;)

    > No i biegly tez lekarz :-)

    Właśnie to chciałem przekazać. Ogólnie z biegłymi to kicha we wszystkich
    dziedzinach- potrafią pisać bzdury (niekoniecznie bezinteresownie) a
    sądy na tej podstawie wyroki wydają.

    > No i przeciez o tym dyskusja - AED ma na stanie, to niebezpiecznie dawac
    > byle komu

    Wręcz przeciwnie - po to się umieszcza AED w miejscach publicznych, żeby
    je udostępniać.

    Shrek

  • 74. Data: 2019-04-30 20:10:48
    Od: Kviat

    W dniu 30.04.2019 o 17:25, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Kviat" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > A nie odwrotnie jednak ?

    Nie w przypadku topielca.

    > klopoty sercowe spowodowaly niedotlenienie i utrate przytomnosci.

    U utopców to nie kłopoty sercowe powodują niedotlenienie i utratę
    przytomności.
    To niedotlenienie powoduje utratę przytomności i kłopoty sercowe.
    Gigantyczny wysiłek fizyczny żeby utrzymać się na powierzchni, stres i szok.

    > Tylko raczej bym sie spodziewal, ze serca mieli wczesniej zdrowe,

    Tego nie możesz się spodziewać. Na basen, na plażę czy nad jezioro
    przychodzą różni ludzie. Nikt nie ma na czole przyczepionej karteczki o
    stanie zdrowotnym serca.
    Dla człowieka nawet z najzdrowszym sercem na świecie topienie się jest
    sporym przeżyciem.
    Wyciągnąłem kilku z morza i nawet taki co nie stracił przytomności musi
    "dojść do siebie" i często wymaga pomocy szpitalnej.

    > a na
    > skutek utopienia nastapilo niedotlenienie, utrata przytomnosci, a w
    > dalszej czesci ... migotanie komor, czy staniecie serca ?

    Migotanie komór może wystąpić, ale nie musi.
    Kiedyś nie było AED i robiło się resustytację bez wnikania czy delikwent
    ma migotanie, czy nie ma. Teraz jest AED i jak masz go w zasięgu, to
    szanse przeżycia wrosły dla tych, u których migotanie wystąpiło.
    Jak nie wystąpiło, to AED nie "strzeli" i już. Za to monitoruje i
    poprowadzi "za rączkę" czy prawidłowo, odpowiednio silnie i we właściwym
    tempie prowadzisz masaż serca.
    Przypomnę dla porządku, że dla kogoś nieprzeszkolonego albo z oporami,
    to już wielką pomocą dla poszkodowanego będzie, jeżeli będzie wykonywał
    sam masaż serca, byle jak, tak jak umie, albo jak mu się wydaje że
    potrafi, bez "usta usta". Sam ucisk na klatkę piersiową powoduje różnicę
    ciśnień i wentylację płuc, należy zadbać o udrożnienie dróg oddechowych.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 75. Data: 2019-04-30 20:13:31
    Od: Kviat

    W dniu 30.04.2019 o 17:31, J.F. pisze:

    > A jak zniknie, i rzekoma ofiara tez zniknie, to wojewoda zaplaci ? :-)

    A jak będą w lesie, to zrób "hop hop!" do studni.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 76. Data: 2019-04-30 20:22:09
    Od: Kviat

    W dniu 30.04.2019 o 18:54, Shrek pisze:

    > Na odwrót - migotanie powoduje zatrzymanie krążenia, co z kolei powoduję
    > utratę przytomności - nie na odwrót.

    Pod lustrem wody utratę przytomności powoduje zwykle niedotlenienie.
    Nie we wszystkich przypadkach następuje migotanie. A jak występuje to
    właśnie z utraty przytomności i szoku organizmu.
    Mówimy o zdrowym człowieku oczywiście, bo chory na serce to może, dostać
    różnych rzeczy po przepłynięciu żabką pół basenu.

    Dokładnie.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 77. Data: 2019-04-30 20:42:15
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30.04.2019 o 09:56, Shrek pisze:

    > Jeśli traci przytomność i jest podejrzenie, że to z powodu zaburzeń
    > akcji serca - tak. Od tego one są.

    Ale jednak nie każdemu. To jestem trochę spokojniejszy :-)

    > Ty sprowadzasz sprawę do absurdu, twierdząć, że nie należy używać AED,
    > bo w czasie użycia znajduje się on poza swoim "przepisowym" miejscem.

    Nigdy takiej bredni nie wymyśliłem.

    Twierdzę - kolejny raz Ci to się staram uświadomić - że ratownik miał
    prawo na podstawie dostarczonych sobie danych uznać, ze AED nie będzie
    tu przydatne, a nie miał żadnego obowiązku go udostępniać osobie
    trzeciej, tylko dlatego, że tego żąda. Nie miał również obowiązku iść i
    ratować tego człowieka znajdującego się poza obiektem basenu, a w
    zasadzie nie powinien tego robić, bo płacili mu za ochronę basenu.

    I tylko tyle. Gdyby dał AED albo poszedł też by źle nie zrobił. Podjął
    decyzję taką, jaką podjął i nie jest ona jakoś szczególnie wadliwa. I
    nie próbuj przypisywać mi swoich idiotycznych poglądów, z którymi
    następnie będziesz polemizował.

  • 78. Data: 2019-04-30 21:13:09
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30.04.2019 o 15:25, Kviat pisze:

    > Zapłacą też np.za zniszczone ubranie, koce czy co tam się zniszczyło w
    > celu udzielania pomocy.

    Za zniszczony, ale za skradziony. Co zresztą niespecjalnie ma znaczenie
    w tej sprawie.

    > Warto dodać, że podczas udzielania pomocy każdy z automatu otrzymuje
    > ochronę prawną jaką mają funkcjonariusze publiczni (nie staje się
    > funkcjonariuszem, tylko podlega takiej ochronie na czas udzielania
    > pomocy - taką ochronę mają np. również nauczyciele, chociaż
    > funkcjonariuszami publicznymi nie są). Czyli, jeżeli ktoś zacznie
    > przeszkadzać udzielającemu pomocy, w dowolny sposób, chociażby słownie
    > obrażając, to z automatu podlega wyższym karom, jak za "atak" na
    > funkcjonariusza publicznego.

    Nie o wysokość kary chodzi głównie, tylko o to, że postępowanie jest
    prowadzone "z urzędu".

  • 79. Data: 2019-04-30 21:20:23
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30.04.2019 o 18:20, Shrek pisze:

    > Natomiast prawo mówi co innego.

    W wypadku lekarza, podpada on pod przepis ogólny. Ma udzielić pomocy
    osobie w zagrożeniu, ale leczyć już tej osoby nie ma obowiązku.

> [...]
    > więc potem powołuje się biegłego i wynika z tego że pacjent zmarł i nie
    > ma w tym niczyjej winy - chory był to umarł - podobna skala patologi jak

    Patologią jest wypisywanie bzdur bez znajomości rzeczy. Ludzie umierają
    w różnych miejscach, a SOR nie jest jakimś szczególnym. Na ten SOR
    przychodzi masa ludzi. Niektórzy z pierdołami, a niektórzy z poważnymi
    rzeczami. W tłumie łatwo o błąd. Nie powinien się zdarzyć, ale jednak.

  • 80. Data: 2019-04-30 21:26:56
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > I NFZ zrefunduje, czy tak daleko prawo nie siega ? :-P

    Nie sięga, bo refunduje tylko to, na co podpiszą kontrakt.

    - ratownik tym bardziej mógł, bo
    > No i przeciez o tym dyskusja - AED ma na stanie, to niebezpiecznie dawac
    > byle komu, a oddalic sie z basenu tym bardziej niebezpiecznie.
    > Najprosciej jakby ofiare przyniesli na basen :-)

    I jeszcze zapłacili za nią bilet, bo dopiero wówczas jest klientem
    basenu :-)

    A tak już zupełnie na poważne, to moim zdaniem nadal by obowiązek nie
    zaistniał. Upadł by jedynie argument o braku możliwości porzucenia
    basenu. Ale jakby ratownik się uparł, to podrzucenie ofiary by tu nic
    nie zmieniło.