  • 1. Data: 2006-01-12 09:40:56
    Temat: Zróżnicowanie wynagrodzenia.
    Od: Rafał Szkodziński <u...@s...info>

    Proszę o informacje jak się ma pod względem prawa zróżnicowane
    wynagrodzenie dla tych samych stanowisk w obrębie jednego zakładu pracy,
    ale w różnych miastach/rejonach. Czy zdanie typu "zarabiasz tyle bo
    pracujesz na prowincji" nie nagina/łamie prawa?

    Za wszelkie odpowiedzi z góry dziękuję.

    --
    Rafał Szkodziński
    BSD051227||SP3WXH

  • 2. Data: 2006-01-12 11:00:13
    Temat: Re: Zróżnicowanie wynagrodzenia.
    Od: Przemysław Bernat <p...@p...com>

    Dnia Thu, 12 Jan 2006 09:40:56 +0000 (UTC), Rafał Szkodziński napisał(a):

> [...]
    > ale w różnych miastach/rejonach. Czy zdanie typu "zarabiasz tyle bo
    > pracujesz na prowincji" nie nagina/łamie prawa?

    O ile firma to nie jest państwowy/pseudoprywatny moloch z sześcioma
    związkami zawodowymi, układem zbiorowym i pakietem socjalnym na cycku
    podatnika, to pracodawca sam uzgadnia sobie z pracownikiem wysokość
    zarobków. Oczywiście, jeżeli pracownikowi nie odpowiadają zarobki, to może
    się nie zatrudniać, a jak już rozpoczął pracę, to się zwolnić. Ma pod tym
    względem pełną wolność wyboru.
    Aby ulżyć pracownikom i uwolnić ich od rozważań takich jak Twoje, zazwyczaj
    pracodawca utajnia wysokość zarobków w całym przedsiębiorstwie. Pracownicy
    nie znają wtedy wzajemnie swoich zarobków i myślenie o głupotach nie
    zaprząta im głowy. Gdyby jednak ktoś poznał zarobki kolegi z innego
    oddziału, to i tak nie może się do tego przyznać i robić rabanu, że mu się
    należy.

    --

    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 3. Data: 2006-01-12 12:45:49
    Od: "Grzesiex" <s...@g...pl>

> [...]
    > ale w różnych miastach/rejonach. Czy zdanie typu "zarabiasz tyle bo
    > pracujesz na prowincji" nie nagina/łamie prawa?

    Kodeks Pracy

    Art. 183c. § 1. Pracownicy mają prawo do jednakowego wynagrodzenia za
    jednakową pracę lub za pracę o jednakowej wartości.
    § 2. Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1, obejmuje wszystkie składniki
    wynagrodzenia, bez względu na ich nazwę i charakter, a także inne
    świadczenia związane z pracą, przyznawane pracownikom w formie pieniężnej
    lub w innej formie niż pieniężna.
    § 3. Pracami o jednakowej wartości są prace, których wykonywanie wymaga
    od pracowników porównywalnych kwalifikacji zawodowych, potwierdzonych
    dokumentami przewidzianymi w odrębnych przepisach lub praktyką i
    doświadczeniem zawodowym, a także porównywalnej odpowiedzialności i wysiłku.
    Art. 183d. Osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego
    traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie
    niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie
    odrębnych przepisów.
    Art. 183e. Skorzystanie przez pracownika z uprawnień przysługujących z
    tytułu naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu nie może
    stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę stosunku
    pracy lub jego rozwiązanie bez wypowiedzenia.

  • 4. Data: 2006-01-12 13:29:52
    Od: Przemysław Bernat <p...@p...com>

    Dnia Thu, 12 Jan 2006 13:45:49 +0100, Grzesiex napisał(a):

    > Kodeks Pracy
    >
    > Art. 183c. § 1. Pracownicy mają prawo do jednakowego wynagrodzenia za
    > jednakową pracę lub za pracę o jednakowej wartości.

    LOL ale mają fajnie na tej Kubie. Szkoda tylko, że w Polsce Art. 183 mówi o
    przysposobieniu dziecka. Przynajmniej ten ze stanem prawnym na 1 stycznia
    2005. No chyba, że w międzyczasie była jakaś wojna z Białorusią i
    przegraliśmy, ale nic nie słyszałem.

    --

    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 5. Data: 2006-01-12 13:39:41
    Od: "Grzesiex" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Przemysław Bernat" <p...@p...com> napisał w wiadomości

    > LOL ale mają fajnie na tej Kubie. Szkoda tylko, że w Polsce Art. 183 mówi
    > przysposobieniu dziecka.

    Hmmm.... od kiedy to w Kodeksie Pracy są zapisy o przysposobieniu dziecka???

  • 6. Data: 2006-01-12 13:45:06
    Od: "Grzesiex" <s...@g...pl>

    Dokładnie to:
    Kodeks Pracy
    Dział I
    Rozdział IIa
    Art 183c

  • 7. Data: 2006-01-12 13:50:25
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Grzesiex napisał(a):
    > Dokładnie to:
    > Kodeks Pracy
    > Dział I
    > Rozdział IIa
    > Art 183c

    18 z indeksem 3c kp

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Nie należy lekceważyć drobnostek, bo od nich zależy doskonałość."

  • 8. Data: 2006-01-12 14:07:50
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "Grzesiex" <s...@g...pl> naskrobał/a w

    > Hmmm.... od kiedy to w Kodeksie Pracy są zapisy o przysposobieniu
    > dziecka???

    Od czasu, kiedy dostaje się za to urlop macieżyński?

  • 9. Data: 2006-01-12 17:41:10
    Od: Przemysław Bernat <p...@p...com>

    Dnia Thu, 12 Jan 2006 14:50:25 +0100, Johnson napisał(a):

    > 18 z indeksem 3c kp

    Co ciekawe, rzeczywiście coś takiego istnieje 8-0. Jestem w ciężkim szoku!
    Słyszał ktoś by pracownik pozwał pracodawcę o to, że jego kolega zarabia
    stówę więcej i wygrał odszkodowanie?
    Swoją drogą, w takim razie każdy może zażądać od pracodawcy listy płac
    pracowników na równorzędnym swojemu stanowisku i rościć sobie prawo
    wyrównania wszystkim do jednego poziomu. Ewentualnie poprosić PIP o to.
    Bardzo ciekawe.

    Niniejszym przepraszam Grzesiexa za ironiczne komentarze. Naprawdę
    myślałem, że coś mu się pomyliło i zacytował Kodeks Pracy z epoki Gomułki.

    --

    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 10. Data: 2006-01-12 18:18:44
    Od: "Grzesiex" <s...@g...pl>

    > Niniejszym przepraszam Grzesiexa za ironiczne komentarze. Naprawdę
    > myślałem, że coś mu się pomyliło i zacytował Kodeks Pracy z epoki Gomułki.

    Mylić się rzecz ludzka, przyznać się do pomyłki rzecz wielka ;)