  • 1. Data: 2007-08-06 12:58:49
    Temat: Zmienna ale ustalona cena towaru
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Witam.

    Zafascynowala mnie kwestia uzywania cen ustalonych (bo cena nie moze sie
    zmienic po dotarciu do kazsy) ale zmiennych w czasie. Moze brzmi to
    skomplikowanie ale wyjasnie o co mi chodzi:

    Hipermarket X urzadza wyprzedaz towarow i zalezy mu na jak najwiekszej
    ilosci klientow w dniu wyprzedazy. Kusi skomplikowanym systemem cenowym.
    Produkty sprzedawane sa za 50% ceny od godz. 8.00, do godz 20.00, kiedy to
    uzyskuja cene "100%".

    Cena od 50% do 100% leci wg podanego klientowi na "wywieszce"
    matematycznego wzoru (jakas funkcja logarytmiczna). Cena jest zatem
    jednoznacznie opisana ale zmienna w czasie, co zmusza klientow do jak
    najszybszego podjecia decyzji odnosnie kupowanych towarow.

    Czy cena moze byc opisana wzorem? Jesli nie, czy jest przepis zabraniajacy
    takich praktyk?

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 2. Data: 2007-08-06 14:21:08
    Temat: Re: Zmienna ale ustalona cena towaru
    Od: "p." <x...@x...com>

    Użytkownik "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole> napisał w wiadomości
> [...]
    > najszybszego podjecia decyzji odnosnie kupowanych towarow.
    >
    > Czy cena moze byc opisana wzorem? Jesli nie, czy jest przepis zabraniajacy

    Nie wiem jak to wyglada od strony prawnej - wydaje mi się że nie, bo cena
    musi byc
    jasno okreslona w PLN.
    Abstrahując jednak od kwestii prawnych, to bazując na własnym doswiadczeniu
    jestem przekonany ze
    określenie ceny wzorem jest skazaniem bok na oblezenie - niestety 90% ludzi
    to wtórni analfabeci i
    nie rozumieją nawet najprostrzych zapisów.
    NAwet przy określenniu: kupując od 8:00 do 9:00 płacisz 50 zł, od 9:01 do
    10:00 - 60zł ......
    będą się pytać "to płace teraz 50 zł ? tak ?"
    Niestety.....
    pozdrawiam
    p.

  • 3. Data: 2007-08-06 14:22:11
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek, 6 sierpnia 2007 14:58
    (autor Jasko Bartnik
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <op.twm2cbo4rgp2nr@sempron>):

    > Czy cena moze byc opisana wzorem? Jesli nie, czy jest przepis zabraniajacy
    > takich praktyk?

    Ale tu nie cena jest opisana, a rabat. za 100% możesz kupić cały czas. A
    rabat jest dowolny przecie

    --
    Wrak Tristana
    * Forum WO: http://forum.alrauna.org/

    napisz tu: p...@f...hu i...@h...pl n...@h...pl
    s...@w...pl o...@z...katowice.pl i...@b...pl s...@o...pl

  • 4. Data: 2007-08-06 15:28:48
    Od: Marcin Wójcik <w...@g...pl>

    Jasko Bartnik pisze:
> [...]
    > najszybszego podjecia decyzji odnosnie kupowanych towarow.
    >
    > Czy cena moze byc opisana wzorem? Jesli nie, czy jest przepis

    A co z okresem oczekiwania przy kasie?

    zdecydowałem się o 19:55 a do kasy dotarłem o 20:10 czy to moja wina że
    sprzedawca dał ciała nie zapewniając wystarczającej ilości personelu?

    p,M

  • 5. Data: 2007-08-06 15:43:14
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek, 6 sierpnia 2007 17:28
    (autor Marcin Wójcik
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <f97eng$sa0$1@inews.gazeta.pl>):

    > A co z okresem oczekiwania przy kasie?
    >
    > zdecydowałem się o 19:55 a do kasy dotarłem o 20:10 czy to moja wina że
    > sprzedawca dał ciała nie zapewniając wystarczającej ilości personelu?

    Jak co? Kupisz za normalną cenę i już. Obowiązku dawania rabatów nie ma.

  • 6. Data: 2007-08-06 15:43:56
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

> [...]

    > sprzedawca dał ciała nie zapewniając wystarczającej ilości personelu?

    Jak co? Kupisz za normalną cenę i już. Obowiązku dawania rabatów nie ma.
    A jak co setny klient będzie dostawał rabat, to też powiesz, że winny
    sprzedawca, że masz w kolejce 99 miejsce?

  • 7. Data: 2007-08-06 18:56:14
    Od: Qbek <q...@w...pl>

    USTAWA
    z dnia 5 lipca 2001 r.
    o cenach

    Art. 12.
    1. Towar przeznaczony do sprzeda y detalicznej oznacza si cen .
    2. W miejscach sprzeda y detalicznej i wiadczenia us ug uwidacznia
    si , z zastrze eniem
    ust. 3, ceny jednostkowe towarów i us ug w sposób z a p e w n i a j
    c y
    p r o s t i n i e b u d z c w t p l i w o c i
    i n f o r m a c j o i c h w y s o k o c i, a w
    odniesieniu do
    cen urz dowych - tak e o ich rodzaju (cena urz dowa) oraz o
    przyczynach
    wprowadzenia obni ek cen.
    3. Minister w a ciwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z
    ministrem
    w a ciwym do spraw gospodarki oraz po zasi gni ciu opinii Prezesa
    Urz du
    Ochrony Konkurencji i Konsumentów okre li, w drodze rozporz dzenia,
    szczegó owe
    zasady uwidaczniania cen towarów i us ug oraz sposób oznaczania cen
    towarów przeznaczonych do sprzeda y, w tym przypadki, w których przez
    wyznaczony
    okres nie jest wymagane oznaczanie towarów cen lub uwidacznianie
    cen jednostkowych, maj c na uwadze potrzeb zapewnienia dost pno ci
    informacji
    o cenie, uwzgl dniaj c w szczególno ci przypadki, gdy oznaczenie
    towaru
    cen lub uwidocznienie ceny jednostkowej jest utrudnione ze wzgl du na
    charakter
    towaru, rodzaj miejsca sprzeda y lub wiadczenia us ugi albo rozmiar
    dzia alno ci prowadzonej przez przedsi biorc .

    ROZPORZ DZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 10 czerwca 2002 r.w sprawie
    szczegó owych zasad uwidaczniania cen towarów i us ug oraz sposobu
    oznaczania cen towarów przeznaczonych do sprzeda y.

    Momi zdaniem tak nie powinno by !

  • 8. Data: 2007-08-06 23:15:49
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Marcin Wójcik napisał(a):

    > sprzedawca dał ciała nie zapewniając wystarczającej ilości personelu?

    Liczby.

  • 9. Data: 2007-08-07 09:50:45
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 06-08-2007 o 20:56:14 Qbek <q...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > szczegó owe
    > zasady uwidaczniania cen towarów i us ug oraz sposób oznaczania cen

    Wlasnie tam patrzylem. Nigdzie nie znalazlem, ze cena nie moze zmieniac
    sie w czasie. Opiszmy ja "najlatwiejszym" wzorem:

    Cena towaru z rabatem = cena nominalna * (1 - CzDZS/(2*CCzOS)),
    gdzie CzDZS - czas do zamkniecia sklepu w minutach,
    CCzOS - calkowity czas otwarcia sklepu.

    Dodatkowo, market moglby nad kasami (i jeszcze w kilku miejscach) umiescic
    jaki w danej minucie uzytkownik otrzymuje rabat; przez ile ma przemnozyc
    cene towaru, zeby wyszlo mu ile zaplaci.

    Jesli czegos we wzorze nie pomieszalem to cena powinna sie zmieniac
    liniowo w czasie od 0,5 do 1,0 ceny nominalnej :)

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.