    From: Jakub Kuźma <q...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Zaległe czesne i zwrot dokumentów
    Date: Wed, 16 Sep 2009 12:44:07 -0700 (PDT)

    Witam!

    W zeszłym tygodniu moja siostra dostała wezwanie do zapłaty (z firmy
    windykacyjnej) zaległego czesnego. Problem polega na tym, że ze
    studiów zrezygnowała około 5 lat temu, przez ten czas uczelnia nie
    upominała się zupełnie o nic. Okazuje się również, że szkoła
    przetrzymuje oryginał świadectwa maturalnego oraz indeks innej uczelni
    wyższej. Po rozmowie z kilkoma paniami (sekretariaty, dziekanaty)
    dowiedziałem się, że odzyskanie dokumentów nie jest możliwe do momentu
    spłaty zadłużenia i wypełnienia karty obiegowej. Dodatkowo po tych
    pięciu latach siostra ma problemy ze znalezieniem kopii umowy, którą
    podpisała i innych pism dotyczących edukacji w tej szkole. Spędziłem
    trochę czasu na googlaniu, jedyne co udało mi się znaleźć to art. 751
    KC o przedawnieniu opłat za kształcenie po dwóch latach, oraz art. 276
    KK o przetrzymywaniu dokumentów. Czy artykuły te są w tej sprawie
    wystarczające? Od kilku znajomych usłyszałem, że wszystko zależy od
    podpisanej umowy (której nie posiadam). Myślicie, że uda mi się w tej
    sprawie wskurać cokolwiek bez pomocy kancelarii prawnej?

    Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc - Jakub Kuźma.

    P.S. Dowiedziałem się również, że przetrzymywanie tych dokumentów nie
    kwalifikuje się pod ww. artykuł, ponieważ zawsze mogą dokumenty
    pokazać (nie ukrywają ich), ale nie muszą ich oddawać.