  • 51. Data: 2008-08-28 14:42:18
    Temat: Re: Zakaz konkurencj w przypadku działalności gospodaczej.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Aug 2008, uosiu wrote:

    > To jak możecie to odpowiedzcie mi na jeszcze jedno pytanie.

    Pogdybam.

    > Załóżmy, że prowadzę DG i mam z inna firmą w umowie zapis o zakazie
    > konkurencji, powiedzmy że przez rok po rozwiązaniu przez nas umowy ta inna
    > firma będzie mi płacić 50% z kwoty dotychczas obowiązującej umowy.
    > Czy mam obowiązek nadal prowadzić DG, żeby otrzymywać te pieniądze, czy mogę
    > działalność zamknąć i pobierać tę kwotę jako osoba fizyczna?

    IMO będzie to dla podatku dochodowego przychód z działalności, uzyskiwany
    mimo nie prowadzenia tej działalności. Czyli DG do wyrejestrowania
    z UM/UG i GUS, ale podatki nadal jako "przychody z DG".

    Ustawa zna kilka wyraźnych uregulowań podobnych, należy do nich
    np. sprzedaż środków trwałych które pozostały w ewidencji po zamknięciu
    DG (zakończnie DG NIE oznacza zniknięcia dokumentów z tym związanych!),
    nie widzę powodu dla którego takie odszkodowanie miałoby być traktowane
    inaczej.
    Z ustawy:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...wynika że KPiR prowadzić by nie trzeba (bo taki obowiazek jest
    tylko u "wykonujących działalność", czyli sama wpłata zaliczek i raz
    na rok PIT od *przychodów* z DG (a nie od jej prowadzenia :))

    Definicji DG jest kilka (coś 7 czy 8), różnych w różnych ustawach,
    z tego wynikają podobne "kfiatki".

    pzdr, Gotfryd

  • 52. Data: 2008-08-28 14:47:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Aug 2008, uosiu wrote:

    > No i teraz mam pytanie czy w umowie miedzy dwoma firmami działa to tak samo
    > lub podobnie jak w przypadku umowy o prace i czy przez ten rok po rozwiązaniu
    > umowy mój pracodawca będzie miał obowiązek wypłacać mi minimum 25% sumy na
    > którą zawarliśmy umowę?

    Przyuważyłem, że nikt nie spytał - a jaki charakter będzie miała
    wykonywana działalność?
    Otóż mało kto przygląda się zapisom z Kodeksu Cywilnego, a na przykład
    przy umowie egencyjnej agent *ma* *ustawowo* zapewniony udział w zyskach
    od tych spraw, które on załatwił (zapewnił zarobek zleceniodawcy).
    IMHO ta gwarancja jest silniejsza niż zapisana w KP (acz jest na
    zupełnie innych warunkach, liczą się tylko zyski z zawartych umów).

    Art.761 i okolice:
    _117.html

    pzdr, Gotfryd