  • 1. Data: 2002-09-08 23:18:52
    Temat: Zachowek
    Od: "HuRa" <r...@p...gliwice.pl>

    Jest sobie babcia, ktora ma syna i jego syn czyli wnuczek babci.
    Rodzice wnuczka (czyli m.in syn babci) sie rozwodza - z winy
    syna babci. Babcia umiera, jej syn zyje nadal. Jakie prawo do
    zachowku (czy w ogole) ma wnuk babci po rozwiedzeniu sie
    rodzicow ?
    Uff, ale namieszalem ale moze ktos mnie zrozumie :-)

  • 2. Data: 2002-09-09 08:54:04
    Temat: Re: Zachowek
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    HuRa <r...@p...gliwice.pl> napisał(a):

> [...]
    > zachowku (czy w ogole) ma wnuk babci po rozwiedzeniu sie
    > rodzicow ?
    > Uff, ale namieszalem ale moze ktos mnie zrozumie :-)

    Witam.

    Moim zdaniem zachowek nie należy się zstępnym stopnia drugiego. Co nie
    znalazłem żadnego wyroku Sądu Najwyższego ani wypowiedzi doktryny na ten
    temat, ale w kilku miejscach była mowa o dziedziczeniu roszczenia o zachowek
    przez dzieci uprawnionego do zachowku.
    Jeżeli babcia zmarła nie zostawiając testamentu to dochodzi do dziedziczenia
    ustawowego, co oznacza, że spadkobiercą ustawowym jest syn babci.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys