  • 1. Data: 2008-03-19 20:10:19
    Temat: "Zachęta" dla dłużnika
    Od: Zby <ybz@localhost>

    Mam takie pytanko: czy jest możliwe wszczęcie postępowania upadłościowego
    (o uznanie dłużnika - spółki cywilnej - niewypłacalnym), jeśli - według
    przepisów - nastąpiło już tzw. "przedawnienie" (ponad 2 lata od wystawienia
    faktur)?

    Zastanawiam się, czy mam chociaż taki środek ew. nacisku.

  • 2. Data: 2008-03-19 20:26:00
    Temat: Re: "Zachęta" dla dłużnika
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Zby pisze:
> [...]
    > przepisów - nastąpiło już tzw. "przedawnienie" (ponad 2 lata od wystawienia

    MegaROTFL

  • 3. Data: 2008-03-19 21:18:25
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Zby pisze:

    > Mam takie pytanko: czy jest możliwe wszczęcie postępowania upadłościowego
    > (o uznanie dłużnika - spółki cywilnej - niewypłacalnym),

    spółka cywilna nie może być dłużnikiem, bo nie ma podmiotowości prawnej.

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."

  • 4. Data: 2008-03-19 21:25:44
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Zby napisał(a):
> [...]
    > faktur)?
    >
    > Zastanawiam się, czy mam chociaż taki środek ew. nacisku.

    Obawiam się, że spółka cywilna nie może ogłosić upadłości, podobnie
    jak nie może ogłosić upadłości osoba fizyczna, prowadząca lub nie
    prowadząca DG.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2008-03-19 21:28:07
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

    > podobnie jak nie może ogłosić upadłości osoba fizyczna, prowadząca
    > prowadząca DG.

    Dlaczego nie?

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."

  • 6. Data: 2008-03-19 21:30:30
    Od: Zby <ybz@localhost>

    Dnia 19.03.2008 Johnson <j...@n...pl> napisał/a:

    > spółka cywilna nie może być dłużnikiem, bo nie ma podmiotowości prawnej.

    No, dobrze: więc to jest odpowiedź na pytanie "czego nie może spółka
    cywilna" - a czy jest jakiś "tip" dla mnie, w odpowiedzi na to konkretnie
    pytanie, które zadałem?

    Pewien facet mi nie płaci, jest udziałowcem dwuosobowej spółki cywilnej -
    stąd pytam, czy mogę wystąpić o upadłość tej spółki. Jakoś trudno mi
    uwierzyć, że udziałowiec takiej spółki może podpisywać cokolwiek - i nie
    wywiązywać się, wyjaśniając to "brakiem podmiotowości prawnej".

    Jak na fakturze mam napisane "XYZ s.c." - to niby o czyją upadłość mam
    wystąpić, jak nie takiej właśnie spółki?
    --
    Zby

  • 7. Data: 2008-03-19 21:35:21
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Johnson napisał(a):

    > Dlaczego nie?

    A może? Projekty ustaw były, czyżbym przeoczył ich wprowadzenie?

  • 8. Data: 2008-03-19 21:36:08
    Od: Zby <ybz@localhost>

    Dnia 19.03.2008 Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl> napisał/a:

    > Obawiam się, że spółka cywilna nie może ogłosić upadłości, podobnie
    > jak nie może ogłosić upadłości osoba fizyczna, prowadząca lub nie
    > prowadząca DG.

    Panowie: "jak zwał - tak zwał". Jeśli nie "upadłość" - to niech będzie
    "niewypłacalność", czy cokolwiek dolegliwego dla upartego naciągacza.
    Poradźcie coś, podpowiedzcie. Słyszałem (nie znam się), że można zrobić coś
    takiego, że po takim ogłoszeniu go niewypłacalnym będzie musiał zwinąć
    interes bez prawa do ponownego uruchomienia własnej DG (nie wiem, czy na
    zawsze - czy przez jakiś długi czas).

    Przypomnę, że - niestety - doszło do tzw. "przedawnienia". Wystarczy dwa
    lata - głupie, beznadziejne prawo - nie, nie "dura", tylko właśnie głupie
    (nie wiem, jak to jest po łacinie).
    --
    Zby

  • 9. Data: 2008-03-19 21:37:57
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

    > A może? Projekty ustaw były, czyżbym przeoczył ich wprowadzenie?

    Przed chwilą aż sprawdziłem :)
    Według mnie zawsze mógł (tzn. już w poprzedniej ustawie, od pewnego
    momentu oczywiście, bo np. przed wojna nie mógł) i nadal może (tzn. w
    obecnej z 2003 roku ustawie)

    Dział II. Podmiotowy zakres stosowania ustawy
    Art. 5. 1. Przepisy ustawy stosuje się do dłużników będących
    przedsiębiorcami, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej.
    2. "Przedsiębiorcą" w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba
    prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej,
    której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, prowadząca we własnym
    imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.

    Art. 6. [Wyłączenia] Nie można ogłosić upadłości:

    5) osób fizycznych prowadzących gospodarstwo rolne;

    Art. 8. [Zaprzestanie działalności gospodarczej] Można żądać
    ogłoszenia upadłości osoby fizycznej, która była przedsiębiorcą, także
    po zaprzestaniu prowadzenia przez nią działalności gospodarczej, jeżeli
    od dnia wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego albo innego właściwego
    rejestru nie upłynął rok.

    Art. 9. [Niezarejestrowana działalność gospodarcza] Można żądać
    ogłoszenia upadłości osoby fizycznej, która faktycznie prowadziła
    działalność gospodarczą, nawet wówczas, gdy nie dopełniła obowiązku jej
    zgłoszenia w Krajowym Rejestrze Sądowym albo innym właściwym rejestrze.

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."

  • 10. Data: 2008-03-19 21:39:41
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Zby pisze:

    > No, dobrze: więc to jest odpowiedź na pytanie "czego nie może spółka
    > cywilna" - a czy jest jakiś "tip" dla mnie, w odpowiedzi na to konkretnie
    > pytanie, które zadałem?

    W twoim pytaniu jest błąd, a na błędne pytanie nie można odpowiadać :)

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."