    From: "Arkady" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: ZUS - Chorobowe
    Date: Mon, 9 Jan 2006 14:19:30 +0100

    Prowadzę jednoosobową firmę w której w ubiegłym miesiącu zatrudniłem osobę
    (okresowo na 1 mies.) na umowę o dzieło. Oprócz firmy jestem zatrudniony u
    innego pracodawcy więc z tytułu prowadzonej działalności płacę tylko stawkę
    na ubezpieczenie zdrowotne.

    Normalnie nie składam deklaracji miesięcznych do ZUS ponieważ nie ma takiego
    obowiązku jeżeli nic się nie zmienia (wpłacam tylko zdrowotne za siebie).

    Obecnie chciałem złożyć deklarację za grudzień 2005 i w niej złożyć ZZA,
    RZA, ZWUA za pracownika z umowy zlecenie (płacę za niego tylko składkę
    zdrowotną) i dowiedziałem się że w przypadku zatrudnienia pracownika miałem
    obowiązek zgłosić go do zatrudnienia do 7 dni (czyli do 7.12.05). Za
    niedopełnienie tego obowiązku i zgłoszenie go teraz ZUS mi może odebrać
    chorobowe w okresie najbliższego roku (jeżeli oczywiście będę z niego
    korzystał, bo do 35 dni płaci mój pracodawca).

    Czy postępowanie ZUS to jest zgodne z prawem (opłacam wszystkie składki
    (zdrowotną), nie mam zaległości, a jedynym problemem jest to, że ZZA nie
    zgłosiłem do 7 dni)?
    Czy ZUS może zabrać mi chorobowe mimo, że z tytułu prowadzonej działalności
    go nie opłacam?

    Pozdrawiam
    Arkady