  • 1. Data: 2008-07-02 09:14:07
    Temat: Wypowiedzenie umowy OC - do kiedy i czy w ogóle pojazd jest objęty ochroną OC
    Od: "szmalec" <m...@m...pl>

    Witam.
    Dnia 26.06.2008 nabyłem pojazd z polisą OC towarzystwa X obejmującą okres
    11.03.2008 - 10.03.2009.
    Chcę wypowiedzieć powyższą umowę i zawrzeć nową w innym towarzystwie.
    Zgodnie z przepisami, mam 30 dni (miesiąc?) od daty zakupu na rozwiązanie
    dotychczasowej umowy OC.
    Czyli firma X do dnia 25.07.2008 musi zostać skutecznie powiadomiona przeze
    mnie o wypowiedzeniu.
    Chcę takie pismo wręczyć ichniemu agentowi i otrzymać potwierdzenie na
    kopii, ale być może będę zmuszony zrobić to w formie listu poleconego.

    Pytanie:
    Od kiedy najkorzystniej i jednocześnie tak aby było zgodnie z prawem
    powinienem zawrzeć nową umowę OC w innej firmie Y ?
    Czy - aby zachować ciągłość ubezpieczenia OC pojazdu - nowa polisa powinna
    być na okres od dnia zakupu, czy od dnia powiadomienia (który to dzień w
    przypadku wysłania listem jest trudny do zgadnięcia), czy też mogę w
    wypowiedzeniu wysłanym powiedzmy tydzień po zakupie określić datę
    wypowiedzenia umowy OC? (np "... z dniem 25.07.2008 wypowiadam umowę...")

    Inaczej sformułuję to pytanie, może będzie jaśniej:
    Czy w wypowiedzeniu umowy wysłanym lub wręczonym np. dzisiaj mogę napisać,
    że wypowiadam umowę OC z dniem 25.07.2008?
    A jeśli nie mogę tak określić daty, to czy jak list otrzymają np.
    16.07.2008, a nową umowę mam zawartą od 25.07.2008, to pomiędzy powyższymi
    datami pojazd nie będzie ubezpieczony i narażam się na kary UFG?

    Jeszcze inaczej:
    Kiedy kończy się ochrona OC firmy X w przypadku zakupu auta i złożenia na
    piśmie wypowiedzenia na niecały miesiąc od zakupu? W dniu otrzymania przez X
    pisma, "wstecz" dzień po zakupie, czy na 30 dni po zakupie?

    Mam nadzieję że to co napisałem jest choć częściowo zrozumiałe.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2008-07-02 09:29:56
    Od: "szmalec" <m...@m...pl>

    Użytkownik "szmalec" napisał

    > Kiedy kończy się ochrona OC firmy X w przypadku zakupu auta i złożenia na
    > piśmie wypowiedzenia na niecały miesiąc od zakupu? W dniu otrzymania przez
    > X pisma, "wstecz" dzień po zakupie, czy na 30 dni po zakupie?

    No jednak cierpię na dysgooglię, lepsze zapytanie dało wynik:

    " art Art. 31. 1. (16) ubezpieczen obowiazkowych mówi:
    W razie zbycia pojazdu mechanicznego, którego posiadacz zawarł umowę
    ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, na nabywcę pojazdu
    przechodzą prawa i obowiązki zbywcy wynikające z tej umowy. Umowa
    ubezpieczenia ulega rozwiązaniu z upływem okresu, na który została zawarta,
    chyba że nabywca wypowie ją przed upływem 30 dni od dnia nabycia pojazdu
    mechanicznego. W przypadku wypowiedzenia umowy, rozwiązuje się ona z upływem
    30 dni następujących po dniu nabycia pojazdu mechanicznego. Przepisy art. 28
    stosuje się odpowiednio. "

    Zatem w moim przypadku skuteczne powiadomienie (w ciągu 30 dni od daty
    zakupu) firmy X o rozwiązaniu umowy, choćby dzień po zakupie, skutkuje
    rozwiązaniem umowy z upływem dopiero 30 dni od dnia zakupu. Tak więc nową
    umowę mogę zawrzeć od dnia "30 dni po zakupie", wypowiedzenie dostarczyć
    skutecznie w dowolnym mieszczącym się w ustawowym czasie terminie i nie
    bedzie dziury w ubezpieczeniu.

    pozdrawiam.

  • 3. Data: 2008-07-03 06:32:35
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    szmalec w <news:g4fgu4$7hu$1@inews.gazeta.pl>:

> [...]
    > dotychczasowej umowy OC.
    > Czyli firma X do dnia 25.07.2008 musi zostać skutecznie powiadomiona przeze

    Do 26 lipca.

    > Chcę takie pismo wręczyć ichniemu agentowi i otrzymać potwierdzenie na
    > kopii, ale być może będę zmuszony zrobić to w formie listu poleconego.

    Agent niekoniecznie musi być pracownikiem TU...

    > Pytanie:
    > Od kiedy najkorzystniej i jednocześnie tak aby było zgodnie z prawem
    > powinienem zawrzeć nową umowę OC w innej firmie Y ?

    Od 27 lipca, ale nie później niż 26 lipca

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]