  • 31. Data: 2009-09-17 21:46:20
    Temat: Re: Wszyscy taksówkarze to GPSowi piraci?
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > Czyżby?
    >
    > 1) skąd masz te dane?

    Microsoft publikował parę lat temu, ile w przybliżeniu wydał na R&D przy
    tworzeniu kolejnej wersji Windows i Office.

> [...]
    > kopii samego WinXP (od 2001). Liczmy najbardziej podstawową wersję,
    > czyli po $100 - to daje 40 000 000 000 dolarów (słownie: czterdzieści
    > miliardów dolarów) w 6 lat. Czyli prawie 7 miliardów rocznie. Za sam
    > goły, najbardziej podstawowy system operacyjny.
    >
    > Koszt stworzenia bardziej (ponoć) zaawansowanego Windows VISTA jest
    > szacowany na 10 miliardów (rozłożone na nieco ponad 5 lat).
    >
    > Czyli można spokojnie założyć, że koszt jednej kopii zmieści się w
    > kwocie poniżej 20% ceny z półki.
    >
    > Nie wiem, jak dla ciebie, ale dla mnie marża rzędu 80% jest ogromna.

    1. 80% to nie marża - oprócz kosztów stworzenia produktu są także
    gigantyczne koszty jego dystrybucji, marketingu, ogólnie utrzymania
    firmy itd. I to też musi być rozliczane jako koszty, więc nie mówimy
    tutaj absolutnie o "marży".

    2. 20% to dla Ciebie "nikły ułamek", czy bardziej "dostrzegalny ułamek"?

    > Bo wróżka zębuszka tak ci powiedziała?
    >
    > Swoją szosą to by oznaczało, że Novel i RedHat są dużo bardziej
    > gospodarni, bo tańszym kosztem produkując dużo bardziej zaawansowane,
    > ogromne pakiety zawierające nie tylko system operacyjny, ale praktycznie
    > wszelkie oprogramowanie i jeszcze "sprzedając" kopie po 0zł za sztukę
    > mają zysk około 80 milionów $ netto (tez na rok 2006).

    Nie wiem, czym właściwie zajmuje się teraz Novell, ale RedHat to wg
    moich informacji paczkuje i sprzedaje Linuxa, a zarabia bardziej na
    sprzedawaniu komercyjnego wsparcia, a więc bardziej na usługach, niż
    produktach.

    A usługi to bezpośrednia praca, a więc dochodzi znacznie wyższy koszt
    osobowy, niż przy produktach.

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 32. Data: 2009-09-17 21:52:44
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > A w jaki sposób chcesz policzyć koszty napisania i przełożyć je na
    > cenę? Załóżmy, że programista przeznaczył na napisanie programu 100 dni.

    Już samo takie założenie jest głupie.

    Co ma koszt programisty/ów do kosztów stworzenia programu? Duże systemy
    tworzy się w poważnych metodykach typu PRINCE2, gdzie "programista" to
    tylko jedna z kilkudziesięciu-kilkuset specjalności pracowników, którzy
    biorą udział w ich tworzeniu.

    W ogóle implementacja jako taka to jest rzecz wtórna. Najważniejszy jest
    pomysł i określenie założeń biznesowych, później opracowanie różnego
    rodzaju szczegółów, następnie architektury i dopiero można w ogóle mówić
    o programowaniu.

  • 33. Data: 2009-09-17 21:53:52
    Od: Smok Eustachy <S...@E...pl>

    Dnia Thu, 17 Sep 2009 23:46:20 +0200, Patryk Włos napisał(a):
    /.../
    > 1. 80% to nie marża - oprócz kosztów stworzenia produktu są także
    > gigantyczne koszty jego dystrybucji,

    0 zł, płytki tłoczy dostawca OEM

    marketingu, ogólnie utrzymania
    > firmy itd. I to też musi być rozliczane jako koszty, więc nie mówimy
    > tutaj absolutnie o "marży".

    Już wliczone.
    http://pclinuxos.org.pl/

  • 34. Data: 2009-09-17 21:55:31
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > Sęk w tym, że w przypadku M$ (i nie tylko) cena jest duuuuuuuuużo wyższa
    > niż to, co konsument jest w stanie dać - gdyby było inaczej, tak zwane
    > piractwo byłoby zjawiskiem statystycznie pomijalnym.

    Gdyby było tak, jak mówisz, to by Microsoft ceny po prostu obniżył.

    I to zjawisko nie dotyczy tylko oprogramowania - w każdej branży tak
    jest. I to normalne w kapitalizmie.

  • 35. Data: 2009-09-17 22:00:38
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > 0 zł, płytki tłoczy dostawca OEM

    I uważasz, że Microsoft sprzedaje tylko OEM?

    A swoją drogą, wiesz może, ile kosztują programy bonusowe dla
    dystrybutorów OEM? Bo ja akurat wiem, ile duży dystrybutor ma za wyniki,
    oprócz marży, która przy OEM jest głodowa.

    Ale najważniejsze: dystrybucja BOXów i przede wszystkim programów
    licencyjnych (MOLP i takie tam) jest znacznie droższa, niż jakieś tam
    tłoczenie płytek.

    > marketingu, ogólnie utrzymania
    >>
    > Już wliczone.

    To ciekawe, jak to liczysz.

    I nie odpowiedziałeś na moje pytanie: 20% to dla Ciebie "nikły ułamek",

  • 36. Data: 2009-09-17 22:17:45
    Od: Smok Eustachy <S...@E...pl>

    Dnia Fri, 18 Sep 2009 00:00:38 +0200, Patryk Włos napisał(a):

    > I uważasz, że Microsoft sprzedaje tylko OEM?

    Jeszcze MOLP

    > A swoją drogą, wiesz może, ile kosztują programy bonusowe dla
    > dystrybutorów OEM? Bo ja akurat wiem, ile duży dystrybutor ma za wyniki,
    > oprócz marży, która przy OEM jest głodowa.

    Nic nie kosztują.

    > Ale najważniejsze: dystrybucja BOXów i przede wszystkim programów
    > licencyjnych (MOLP i takie tam) jest znacznie droższa, niż jakieś tam
    > tłoczenie płytek.

    No wydystryubowanie MOLPa kosztuje krocie.

    > To ciekawe, jak to liczysz.

    W tworzeniu.

    > I nie odpowiedziałeś na moje pytanie: 20% to dla Ciebie "nikły ułamek",
    > czy bardziej "dostrzegalny ułamek"?

    dostrzegalny.

    http://pclinuxos.org.pl/

  • 37. Data: 2009-09-17 22:27:12
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > Nic nie kosztują.

    A na czym opierasz to twierdzenie. Pracowałeś kiedyś w takiej firmie,
    masz w niej kontakty, czy co?

    > dostrzegalny.

    A widzisz. A zaprzeczałeś wcześniej.

  • 38. Data: 2009-09-17 22:27:49
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Liwiusz pisze:

    > Podobno Linuks jest lepszy od Windowsa :)

    Nie chodzi mi o jakość, tylko o kompatybilność.

    W linuxach jest multum dystrybucji - i wszystkie zasadniczo kompatybilne
    między sobą.

    Pokaż mi alternatywną dystrybucję systemu Windows, wyprodukowaną przez
    firmę inną niż Microsoft ;->

    Ale może już EOT, hmm?

  • 39. Data: 2009-09-17 22:29:16
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Patryk Włos pisze:

    > Gdyby było tak, jak mówisz, to by Microsoft ceny po prostu obniżył.

    Naiwnyś.

    > I to zjawisko nie dotyczy tylko oprogramowania - w każdej branży tak
    > jest. I to normalne w kapitalizmie.

    Ano. Bo niestety kapitalizm to nie to samo, co wolny rynek...

  • 40. Data: 2009-09-17 22:32:28
    Od: Smok Eustachy <S...@E...pl>

    Dnia Fri, 18 Sep 2009 00:27:12 +0200, Patryk Włos napisał(a):

    > A na czym opierasz to twierdzenie. Pracowałeś kiedyś w takiej firmie,
    > masz w niej kontakty, czy co?

    Nic nie kosztują bo bonusy to fikcja.

    Naprawdę to nie jest 100% - bonus

    tylko cena - bonus=100%