  • 1. Data: 2003-06-16 09:48:52
    Temat: Weksel po fakcie
    Od: "SMS_System" <s...@p...onet.pl>

    Witam,

    Jest taka sobie skomplikowana sprawa, w ktorej PanX postanawia sie zajac
    rachunkiem PanaY z zamiarem pomnazania pieniedzy. Obydwoje sie nie znaja
    osobiscie, ale za posrednictwem PanaZ. Umowa jest ustna, przy czym
    zabezpieczenia praktycznie brak, bo PanX ma tylko to, co w glowie.
    Uzgodnienia dotycza podzialu zyskow, natomiast w przypadku straty ma
    zostac ona odrobiona. PanX staje sie wiec pelnomocnikiem na rachunku
    PanaY.
    Sprawy nie tocza sie jednak pomyslnie i PanX generuje strate. Poniewaz
    PanX przekazywal posrednikowi - PanuZ wiadomosc, ze w razie straty
    wiekszej od 10% ma byc podjeta decyzja przez PanaY "co dalej" - a strata
    oscylowala wokol tej granicy, wiadomosci bylo brak, co rodzilo
    podejrzenia, ze PanZ zaniedbal obowiazkow informacyjnych wobec PanaY.
    Strata tymczasem sie powieksza, wobec czego PanY cofa pelnomocnictwo
    panuX i PanX juz nie moze straty odrobic nijak.

    I teraz PanY domaga sie podpisania weksla na stratna sume, czego po
    pierwsze w ustaleniach ustnych nie bylo (gdyby bylo, PanX zapewne nigdy
    nie podjalby sie pelnomocnictwa), a po drugie ustalenia dotyczyly
    odrabiania straty przy operacjach na koncie, do czego potrzebne bylo
    pelnomocnictwo.. ktore zostalo cofniete.

    Pytanie laika - co grozi PanuX z kodeksu karnego ? A co z cywilnego ?
    PanY domaga sie podpisania weksla, aby w ogole dyskutowac na jakikolwiek
    temat... o czym PanaX informuje PanZ w formie "dobrej rady" ("lepiej
    podpisz"). Gdy PanX podpisze weksel, jest juz podstawa prawna do
    wszczecia postepowania ? Ale wtedy PanX moze isc siedziec na dlugie lata
    ? Gdy PanX nie podpisze weksla, na polecenia PanaY beda dzialy sie rozne
    dziwne rzeczy (wskutek glebokich koneksji polityczno-biznesowych PanaY),
    co sugeruje PanZ.

    Ktos moze odpowiedziec na te trudne pytania ?

    Z gory dziekuje.

  • 2. Data: 2003-06-16 16:00:18
    Temat: Re: Weksel po fakcie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Pytanie laika - co grozi PanuX z kodeksu karnego ? A co z cywilnego ?

    To zależy w jaki sposób miały byc pomnażane te pieniądze. Jeśli sam sposób
    pomnażania nie jest przestępstwem i do świadczenia usług w tym zakresie nie
    jest potrzebna licencja, to dotąd, dokąd PanX nie działa w złej wierze ze
    strony karnej mu nic nie grozi.

    Ze strony cywilnej, to ewentualnie mogłoby chodzić o odszkodowanie. Ale
    takie odszkodowanie musiałoby powstać w wyniku zawarcia umowy, a z tego co
    wiem, to pisemnej umowy nie ma. Ustna umowa jest dopuszczalna jedynie do
    2.000 zł, tzn. powyżej tej kwoty też może istnieć, tyle, że nie można jej
    dowodzić przed sądem poprzez przesłuchanie świadków. Zresztą, nawet dowodząc
    w sposób pośredni fakt umowy o zarządzie majątku, to nie dowodzi treści
    ustaleń co do sposobu pokrycia strat, a jak rozumiem właśnie tutaj tkwi
    główna rozbieżność.

> [...]
    | ? Gdy PanX nie podpisze weksla, na polecenia PanaY beda dzialy sie rozne
    | dziwne rzeczy (wskutek glebokich koneksji polityczno-biznesowych PanaY),

    Podpisanie weksla powoduje, że PanX uznaje roszczenie PanaY. Co do
    pozostałych ubocznych kwestii nie podejmuję się zajmowania stanowiska,
    bowiem nie wiem na ile PanuY zależy na opinii, jakie straty z tego tytułu
    może ponieść i w sumie co tak na prawdę może PanX. Z postu odnoszę wrażenie,
    że na podpisaniu weksla zależy również PanuZ, który jako pośrednik
    transakcji czuje się pewnie trochę
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-