  • 21. Data: 2012-02-07 13:09:57
    Temat: Re: Warunkowa umowa sprzedazy z 1970 r
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (07.02.2012 13:57), spp wrote:

> [...]
    > charakteru umowy przedwstępnej".

    Nie ma charakteru umowy przedwstępnej ....

    > Jest to bowiem od początku umowa zobowiązująca, warunkowa, która w razie
    > rezygnacji (wyrażonej lub wynikającej z bezskutecznego upływu terminu)
    > uprawnionego z przysługującego mu prawa pierwokupu nie prowadzi do
    > przeniesienia własności. Strony takiej umowy muszą - dla realizacji
    > zamierzonego celu gospodarczego - zawrzeć drugą umowę, już bezwarunkową,
    > rodzącą skutki rzeczowe w postaci przeniesienia własności nieruchomości.
    >
    > W razie sprzeciwu jednej ze stron druga ma możność wymuszenia realizacji

    ... po czym opisują tą umowę tak, że jak dla mnie - toczka w toczkę mowa
    o umowie przedwstępnej.

    p. m.

  • 22. Data: 2012-02-07 13:21:58
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-02-07 14:09, mvoicem pisze:

    > Nie ma charakteru umowy przedwstępnej ....

    > ... po czym opisują tą umowę tak, że jak dla mnie - toczka w toczkę mowa
    > o umowie przedwstępnej.

    "
    Istnieje zasadnicza różnica pomiędzy umową przedwstępną a warunkową
    umową sprzedaży. Warunkowa umowa sprzedaży dotyczy sytuacji, w której
    sprzedający sprzedaje daną nieruchomość osobie kupującej pod pewnym
    warunkiem, na mocy którego osoba trzecia jako uprawniony podmiot nie
    wykona prawa pierwokupu. Natomiast istotnym celem umowy przedwstępnej
    jest doprowadzenie do zawarcia danej umowy przyrzeczonej w przyszłości.

    Warunkowa umowa sprzedaży odnosi się do sytuacji, w której nie
    dochodzi do przeniesienia własności nieruchomości od razu, ale dopiero w
    określonym czasie w przyszłości na podstawie odrębnej umowy przenoszącej
    własność po spełnieniu określonego warunku polegającego na nie wykonaniu
    prawa pierwokupu.

    Zasadniczym celem umowy przedwstępnej jest doprowadzenie do zawarcia
    danej umowy przyrzeczonej w przyszłości. W treści umowy przedwstępnej
    winny zostać zawarte istotne postanowienia umowy przyrzeczonej. Nadto w
    umowie tej należy określić termin dokonania zawarcia umowy przyrzeczonej.

    Należy wskazać, że umowa przedwstępna nie ma charakteru umowy
    zobowiązującej do rozporządzania nieruchomością w postaci jej
    przeniesienia. Istotą takiej umowy jest zatem zwarcie umowy obligującej
    do przeniesienia własności.

    Należy pamiętać o tym, że umowa przedwstępna nie jest umową
    zobowiązującą do przeniesienia własności. Tylko, jak powyżej zostało to
    już wskazane, umową obligującą do przeniesienia własności.
    "

    --
    spp

  • 23. Data: 2012-02-07 14:07:26
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "dobranocka" napisał w wiadomości grup

    >Witam,
    >W 1970 r zakupiłem nieruchomosc zabudowaną podpisując akt notarialny Umowa
    >sprzedazy warunkowej w ktorym sprzedajacy kwituje odbior calej zaplaty za
    >zbywaną nieruchomosc oraz upowaznia do przeniesienia do przeniesienia na
    >mnie prawa wlasnosci tejze nieruchomosci o ile przezydium miejskiej rady
    >narodowej nie wykona prawa pierwokupu.
    >Mam tez zawiadomienie z przezydium miejskiej rady narodowej ze nie
    >korzystaja z prawa pierwokupu.
    >Brakuje mi drugiego aktu notarialnego - umowy przeniesienia wlasnosci.

    Brakuje Tobie tego aktu bo go zagubiłeś itp. czy po prostu go nie
    sporządzono?

    >Czyli de facto nie mam aktu wlasnosci niruchomosci a nawet wlasnosc nie
    >zostala przeniesiona w ksiedze wieczystej?
    >Co robić?

    A mprzez te 40 lat to np decyzje podatkowe na kogo były wystawiane?

  • 24. Data: 2012-02-08 09:44:32
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    spp <s...@g...pl> writes:

    > Należy pamiętać o tym, że umowa przedwstępna nie jest umową
    > zobowiązującą do przeniesienia własności. Tylko, jak powyżej zostało
    > to już wskazane, umową obligującą do przeniesienia własności.

    Co w prawniczym żargonie znaczy "obligującą"?

    MJ

  • 25. Data: 2013-01-17 14:23:07
    Od: z...@g...com

    W dniu wtorek, 7 lutego 2012 07:59:42 UTC+1 użytkownik goldi napisał:

> [...]
    >
    > Przecież posiadał nieruchomość, traktując ją jak własną. Jest tylko
    >
    > kwestię wątpliwą, czy był posiadaczem w dobrej wierze. Ja uważam, że w
    >
    > złej, ale w orzecnictwie jest też pogląd odmienny.
    >

    > POSTANOWIENIE
    >
    > (I CKN 1081/97)
    >
    > z dnia 24 marca 1999 r.
    >
    > Osoba, która uzyskała posiadanie nieruchomości na podstawie,
    >
    > sporządzonej w formie aktu notarialnego, umowy zobowiązującej do
    >
    > przeniesienia jej własności, może być - w zakresie zasiedzenia tej
    >
    > nieruchomości (art. 172 § 1 k.c.) - uznana za samoistnego posiadacza w

    Przy prawidłowo skonstruowanej umowie zobowiązującej, z samego jej brzmienia wynika
    dostatecznie jasno dla kupującego, że umowa ta nie przenosi własności nieruchomości.
    Dlatego wejście w posiadanie nieruchomości na podstawie umowy zobowiązującej do
    przeniesienia jej własności nie uzasadnia przyznania przymiotu dobrej wiary
    posiadaczowi, albowiem z samej treści umowy wynika, że prawo własności przysługuje w
    dalszym ciągu zbywcy (post. SN z dnia 19.7.2000 r., II CKN 282/00).

  • 26. Data: 2013-01-17 18:02:49
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    W temacie zasiedzenia polecam lekturę:
    "Zasiedzenie własności w perspektywie kodyfikacyjnej"
    dr. Roman Trzaskowski
    Instytut Wymiaru Sprawiedliwości - 2010