    From: "Robert" <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Urzędnik nasz Pannnnn!!! Czyli wymiana prawa jazdy
    Date: 15 Nov 2006 14:19:55 -0800

    Witam Państwa Serdecznie
    Zmuszona do wymiany prawa jazdy na plastikowe udałam się do urzędu
    (na wstępie nadmienię że papierowe mam ważne bezterminowo)
    Urząd Miejski w Kaliszu odmawia mi wymiany starego prawa jazdy na
    nowe, dlatego że urząd zagubił dokumenty. Pytanie czy urząd ma
    rację (gdzie się odwołać), jeśli ma to kto zapłaci za wyrobienie
    nowych dokumentów (koszt nowych około 120 zł)? I dlaczego właśnie
    ja skoro urząd zgubił?

    Oto cytaty z wymiany pism:

    Pierwsze pismo urzędu do mnie

    "W związku z prowadzonym postępowaniem administracyjnym dotyczącym
    wymiany prawa jazdy wydanego na nazwisko XXXXXXXXX, na podstawie art.
    64 § 2
    Kpa oraz § 7 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z
    dnia 21 stycznia 2004 r. w
    sprawie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami (Dz. U. Nr 24,
    poz. 215 ze
    zmianami)

    WZYWA SIE PANIA

    do uzupełnienia wniosku o orzeczenie lekarskie, stwierdzające
    istnienie lub brak
    przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami.

    UZASADNIENIE

    Dnia 10pazdziernika 2006 r. Pani XXXXXXXX złożyła wniosek o wydanie
    wtórnika prawa jazdy, załączając m.in. kserokopie dotychczas
    posiadanego dokumentu
    wydanego przez Prezydenta Miasta Leszna. Zgodnie z obowiązującymi
    przepisami
    wystąpiliśmy do organu, który wydal prawo jazdy o przesłanie akt
    kierowcy.

    W dniu 23. 10. 2006 r. z Urzędu Miejskiego w Lesznie otrzymaliśmy
    "Protokół z
    odtworzenia akt ewidencyjnych kierowcy", wraz z informacja, ze "Akta
    kierowcy zaginęły w
    nieznanych okolicznościach". W przekazanych dokumentach brak jest
    orzeczenia
    lekarskiego. Zgodnie natomiast z § 7 ust. 1 pkt 1 lit. d
    Rozporządzenia Ministra Transportu i
    Budownictwa z dnia 21. 01. 2003 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 514) jeżeli
    osoba posiada wcześniej
    wydane uprawnienia, prawo jazdy wydaje się po sprawdzeniu m.in.
    orzeczenia lekarskiego.
    Brak uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od otrzymania niniejszego
    wezwania
    spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia (art. 64, ust. 2 Kpa).

    Zastępca naczelnika
    mgr Maria Lakomiak"

    Na to ja pismo do urzędu

    "W związku z wezwaniem do uzupełnienia wniosku o wymianę prawa jazdy
    informuję, że orzeczenie lekarskie otrzymałam od lekarza tylko w
    jednym egzemplarzu, który został dostarczony do Urzędu Miejskiego w
    Lesznie. Kopii orzeczenia nie posiadam. Na podstawie kompletu
    dokumentów dostarczonych do leszczyńskiego urzędu otrzymałam prawo
    jazdy (kopia złożona wraz z wnioskiem do Urzędu Miasta Kalisza)
    Powoływanie się w wezwaniu na Rozporządzenie Ministra
    Infrastruktury z dnia 21.01.2004 (Dz.U. Nr. 24 poz. 215) jest jak
    najbardziej niewłaściwe, gdyż dotyczy ono wydawania uprawnień do
    kierowania pojazdami. Ja takim uprawnieniem dysponuje od wielu lat i
    nigdy nie zostało mi odebrane.
    Wymiany prawa jazdy domagam się na podstawie Rozporządzenia Ministra
    Infrastruktury z dnia 29.04.2002 w sprawie wymiany praw jazdy (Dz.U.
    Nr. 69 poz. 640 ze zmianami). Na podstawie paragrafu 2 pkt. 3 tego
    rozporządzenia spełniłam wszelkie wymogi, aby otrzymać nowy
    dokument. Termin wymiany mojego prawa jazdy upływa z dniem 10.11.2006
    i po tym terminie będę domagała się odszkodowania za straty, gdyż
    korzystam z prawa jazdy w celach zarobkowych.
    Powoływanie się w uzasadnieniu wezwania na Dz.U. Nr. 73 poz. 514 z
    dnia 21.01.2003 jest absurdem, gdyż taki dokument nie istnieje."

    Odpowiedź -Ponowne pismo z urzędu

    "W nawiązaniu do Pani pisma z dnia 31 października 2006 roku
    uprzejmie informuje,
    ze podtrzymujemy nasze stanowisko wyrażone w piśmie WKEG. 5532-334/06
    z dnia
    27 października 2006 roku o konieczności dostarczenia przez Panią
    orzeczenia lekarskiego,
    stwierdzającego brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania
    pojazdami. Zgodnie
    bowiem z § 7 ust. 1 pkt 1 lit. d rozporządzenia Ministra
    Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2004
    roku (Dz. U. Nr 24 poz. 215 ze zm.) jeżeli osoba posiada wcześniej
    wydane uprawnienia,
    prawo jazdy wydaje się po sprawdzeniu m.in. orzeczenia lekarskiego w
    aspekcie jego daty
    ważności bądź określonych w nim uwag zdrowotnych (np. okulary). W
    aktach przekazanych
    nam przez Prezydenta Miasta Leszna -organu, który wydal Pani prawo
    jazdy -brak jest orzeczenia
    lekarskiego.

    Nie podzielam Pani stanowiska w kwestii wyłączenia w tym przypadku
    uregulowań
    prawnych zawartych w wyżej powołanym rozporządzeniu Ministra
    Infrastruktury
    i zastosowania jedynie zasad określonych w rozporządzeniu Ministra
    Infrastruktury z dnia
    29 kwietnia 2002 roku w sprawie wymiany praw jazdy (Dz. U. Nr 69 poz.
    640 ze zm.). Oba
    te akty prawne są równorzędne i wszystkie tam zawarte uregulowania
    prawne winny być
    przestrzegane.

    Zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku
    Prawo o ruchu drogowym
    (Dz. U. Nr z 2005 r. 108 poz.908 ze zm.) możemy skierować Panią na
    badania lekarskie
    do Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Kaliszu, co również
    wiąże się z poniesieniem
    kosztu badania. Koszt badania przeprowadzonego z Pani wniosku przez
    lekarza
    uprawnionego do przeprowadzania badania kierowców będzie wyraźnie
    niższy.

    Jednocześnie wyjaśniam, ze w Dz. U. Nr 73 poz.514 opublikowane jest
    rozporządzenie
    Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 20 kwietnia 2006 roku
    zmieniające rozporządzenie
    w sprawie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami."

    KONIEC PISM (na razie)
    No i wiwat urzędy gdyby nie wymiana praw nadal jeździłabym autkiem,
    a tak wymiana będzie mnie kosztowała standardowo 70 zł + 120
    badanie.
    Jak ktoś zna odpowiedzi na pytania z początku listu prześlę dobrą
    wódeczkę (wolę wydać na to niż na bezmózgie przepisy)

    Z szacunkiem Sylwia