  • 31. Data: 2008-09-13 19:15:28
    Temat: Re: Upomnienie z biblioteki
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Sat, 13 Sep 2008 20:49:51 +0200, scream napisał(a):

    > A jak rozliczaja chocby xero?
    > Co prawda nie znam biblioteki ktora wystawialaby kwit na xero (paragon,
    > fv) ale nie jest to z pewnoscia dzialalnosc statutowa czy cos..

    Nie wiem jak rozliczają usługi ksero.
    Działalność bibliotek publicznych (samorządowych, uczelnianych,
    szkolnych) *nie jest działalnością gospodarczą*. Nie ma zatem
    zastosowania skrócony okres przedawnienia roszczenia.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 32. Data: 2008-09-13 19:15:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik " 666" <u...@w...eu> napisał w wiadomości
    > Czyli komornicy sądowi nie mogą przekazywać?
    > THX

    Oczywiście, ze nie. generalnie komornik może zrobić tyle, ile wierzyciel

  • 33. Data: 2008-09-13 19:17:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nie widzę przeszkód.
    > "Tak, Wysoki Sądzie, prawdą jest, że jestem winien bibliotece 4zł.
    > Jednakże roszczenie to przedawniło się, więc wnoszę taki właśnie zarzut".
    > Czy sąd - wg Ciebie - nie może w tym przypadku wziąć pod uwagę zarzutu
    > przedawnienia?

    Ale to trochę nie na temat. Mnie chodzi o sytuację, gdy dłużnik uznaje już
    przedawnione roszczenie. Załóżmy płacąc kwotę główną. Zgodnie z prawem
    wierzyciel może ją zaliczyć na rzecz odsetek.

  • 34. Data: 2008-09-13 19:24:00
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > już przedawnione roszczenie. Załóżmy płacąc kwotę główną. Zgodnie z
    > prawem wierzyciel może ją zaliczyć na rzecz odsetek.

    No i w czym problem? Uznał roszczenie w takiej wysokości, w jakiej
    spłacił, nic więcej.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 35. Data: 2008-09-13 19:28:28
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 13 Sep 2008 19:15:28 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a)
    w:<news:pan.2008.09.13.19.15.31@rudak.org>:

    > Działalność bibliotek publicznych (samorządowych, uczelnianych,
    > szkolnych) *nie jest działalnością gospodarczą*. Nie ma zatem
    > zastosowania skrócony okres przedawnienia roszczenia.

    Czyli jednak 10 lat? Co wobec tego radzisz?

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 36. Data: 2008-09-13 19:39:30
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Sat, 13 Sep 2008 21:28:28 +0200, Szerr napisał(a):

    > Czyli jednak 10 lat? Co wobec tego radzisz?

    Ja bym wziął pod pachę 5 ładnych książek, poszedł, przeprosił, podarował
    książki.
    Kara umowna może wynikać wyłącznie z przyjętego zobowiązania, w tym
    przypadku pochodziłoby ono z umowy. IMHO jej źródłem mógłby być regulamin
    biblioteki wyłącznie w przypadku jego doręczenia klientowi przy zawarciu
    umowy (art. 384 par. 1 kc), chyba że z ustawy o bibliotekach wynika
    obowiązek jego stosowania (nie chce mi się szukać teraz).

    Zatem: obowiązek zwrotu książek się nie przedawnił, przedawniło się
    wykroczenie przywłaszczenia (art. 119 par. 1 kw); chyba że wartość
    książek przekracza 250 złotych (to wówczas dyskusja o przedawnieniu jest
    w ogóle bezprzedmiotowa).
    Kary umownej nie ma, ponieważ zarządzenie kierownika nie może być źródłem
    takich zobowiązań.

  • 37. Data: 2008-09-14 00:27:37
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2008-09-13 21:39 Olgierd napisał/a:

    > Ja bym wziął pod pachę 5 ładnych książek, poszedł, przeprosił, podarował
    > książki.

    Podarować osobie, czy Bibliotece?
    Jak Biblioteka ma wyksięgować te narosłe odsetki?

    --
    animka

  • 38. Data: 2008-09-14 00:50:30
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Animka wrote:

    > Podarować osobie, czy Bibliotece?
    > Jak Biblioteka ma wyksięgować te narosłe odsetki?

    normalnie, nie ma, nie było, nada.

    A w czym widzisz problem?
    Bo ja widzę. Powiedz mi GDZIE biblioteka księguje odsetki, których
    jeszcze nie dostała.

  • 39. Data: 2008-09-14 05:40:43
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    witek pisze:

    > normalnie, nie ma, nie było, nada.
    >
    > A w czym widzisz problem?
    > Bo ja widzę. Powiedz mi GDZIE biblioteka księguje odsetki, których
    > jeszcze nie dostała.

    Podziwiam Cię, że Ci się chce :)

  • 40. Data: 2008-09-14 06:32:55
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Robert Tomasik pisze:
    > Jakaś podstawa tego twierdzenia w odniesieniu do uznania długu?

    nie można przerwać czegoś, co już upłynęło
    po upływie terminu przedawnienia można ewentualnie zrzec się zarzutu
    przedawnienia

    KG