  • Data: 2005-09-07 11:23:59
    Temat: Umowa-zlecenie pomiędzy osobami fizycznymi
    Od: "Michał" <c...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

    Witam wszystkich,

    Mam taką kwestię, która pewnie zainteresuje wielu dorabiających na umowę o
    dzieło. Temat był już przerabiany, ale na Googlach w pełni klarownej
    odpowiedzi nie znalazłem.

    1. Bezrobotna osoba A zawiera umowę zlecenie, musi się zatem z UP
    wyrejestrować. Aby zapewnić jej bezpłatną opiekę medyczną, warto zawrzeć
    jeszcze umowę-zlecenie na niewielką kwotę. Pytanie: czy taka umowa zapewni
    jej prawo do w/w? Tak/Nie - dlaczego?

    (Dobrowolne ubezpieczenie w NFZ kosztuje około 200PLN i biorąc pod uwagę
    dochód czyni całą pracę nieopłacalną).

    2. Czy ja, osoba fizyczna nie prowadząca DG mogę zawrzeć z osobą A
    umowę-zlecenie np. na sprzątanie domu, powiedzmy na 50PLN miesięcznie?

    KC nie widzi przeciwwskazań, KP również twierdzi, że pracodawcą może być
    osoba fizyczna. Czy są jeszcze jakieś kruczki?

    3. Praktyka: Czy ktoś z czytających coś takiego robił? Jak wygląda robota
    papierkowa? Z tego, co dotychczas zdołałem wyczytać: zarejestrowanie A do
    ZUS, comiesięczne wysyłane druki do ZUS + opłacanie składek, druki do US +
    zaliczka na podatek, rozliczenie roczne. I pewnie jeszcze trochę innych.

    Jeśli ktoś coś takiego przerabiał, to proszę o informację.

    4. Praktyka II: Czy są jakieś ograniczenia co do przedmiotu takiej umowy?
    Czy może to być umowa na sprzątanie mieszkania jeżeli "prowadzę z A wspólnie
    gospodarstwo domowe" (nie jesteśmy małżeństwem)? A może lepiej by taką umowę
    zawarł ktoś z rodziny A? Sam nie widzę żadnych sensownych argumentów przeciw
    jednemu i drugiemu (nie chodzi mi o małżeństwo :-) ale lepiej by
    wypowiedziała się osoba kompetentna.

    Z góry dziękuję,

    Michał