  • 1. Data: 2008-04-20 18:54:11
    Temat: Telefon, allegro - towar niezgodny z umową
    Od: Kamil 'czemu' Bista <t...@c...org>

    Witam,

    Kolega kupił na Allegro telefon, niestety okazało się, że aparat ma wadę
    (wyłączał się po kilku minutach użytkowania), więc znajomy oddał do
    sklepu na serwis (w ramach gwarancji). Telefon wrócił, jednak usterka
    dalej była, więc znowu aparat oddał.

    Teraz telefon przyszedł z jakimś 'najnowszym softem', ale już naprawiony
    i wszystko działa (tak mówi sklep...), ale w związku z tym nie mogą
    ściągnąć simlocka (bo podobno nie mają kodów dla tego softu).

    Dodam, że w opisie aukcji było napisane wyraźnie, iż aparat simlocka nie
    posiada.

    Czy można zażądać w związku z powyższym od sklepu wymiany urządzenia na
    taki sam model, ale bez blokady simlock? Ewentualnie czy sklep jest
    zobowiązany na żądanie kolegi zwrócić pieniądze?

    To znaczy wiem, że żądać to sobie zawsze można, ale czy jest to zasadne?
    Z mojego punktu widzenia tak, a z prawnego?

    Planuję podrzucić koledzę gotowe pisemko z powołaniem się na przepisy
    prawa i dać sprzedawcy 14 dni na ustosunkowanie się do żądań. Dodam, że
    kolegi nie interesuje wymiana na inny model telefonu (chciałby albo
    telefon z tej serii, albo zwrot pieniędzy).

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil 'czemu' Bista

  • 2. Data: 2008-04-21 13:45:36
    Temat: Re: Telefon, allegro - towar niezgodny z umową
    Od: "Flyte" <f...@o...pl>

    Witam,

    mam podobny problem (telefon kupiony na allegro, z wada fabryczna) i juz
    zdazylem sie zorienotwac co nieco w paragrafach ktore chronia kupujacego. Otoz
    w tym przypadku zastosowanie ma rekojmia (czyli niegzodnosc towaru z opisem).
    Przeczytaj Art. 561 par. 3 KC (link:
    http://www.podlaska.policja.gov.pl/PP/data/lex.kod/k
    odeks_cywilny/kc(52).html)

    Problem w tym ze niektore sklepy nie sa sklonne do respektowania praw. W ten
    sposob moja sprawa ciagnie sie ponad miesiac.

    Nastepnym razem jak bede kupowal jakis drobny sprzet (np. telefon), wole
    dolozyc 10-15 zl i isc do Saturna. W ten sposob towar mam od reki i jest
    latwiej prowadzic spory w przypadku niesprawnego sprzetu.

    Pozdrawiam,

    Flyte

  • 3. Data: 2008-04-21 13:52:06
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Flyte pisze:
> [...]
    > dolozyc 10-15 zl i isc do Saturna. W ten sposob towar mam od reki i jest
    > latwiej prowadzic spory w przypadku niesprawnego sprzetu.

    Źle się rozeznałeś. Po pierwsze rękojmia to nie niezgodność towaru z
    opisem. Po drugie, artykuł kodeksu cywilnego, na który się powołujesz,
    dotyczy tylko relacji firma-firma, a *nie dotyczy* relacji firma-konsument.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 4. Data: 2008-04-21 14:05:00
    Od: "Flyte" <f...@o...pl>

    Liwiusz, czy mozesz mi powiedziec:

    * gdzie jest napisane ze dany art obowiazuje _tylko_ relacje firma-firma?
    * ktory art dotyczy relacji firma-konsument?

    Z gory dziekuje za odpowiedz.

    Pozdrawiam,

    Flyte

  • 5. Data: 2008-04-21 14:23:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Flyte pisze:
    > Liwiusz, czy mozesz mi powiedziec:

    > * gdzie jest napisane ze dany art obowiazuje _tylko_ relacje firma-firma?

    Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie
    Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002

    art. 1
    [...]
    4. Do sprzedaży konsumenckiej nie stosuje się przepisów art. 556-581
    ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny

    > * ktory art dotyczy relacji firma-konsument?

    ta sama ustawa:

    art. 4
    1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w
    chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia
    niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa
    się, że istniała ona w chwili wydania.
    i dalsze artykuły.

  • 6. Data: 2008-04-21 14:25:46
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Flyte pisze:
    > Liwiusz, czy mozesz mi powiedziec:
    >
    > * gdzie jest napisane ze dany art obowiazuje _tylko_ relacje firma-firma?

    nie wyraziłem się dokładnie. Rękojmia nie działa tylko w relacji
    firma-konsument. Natomiast działa w relacji firma-firma, czy
    osoba_prywatna-osoba_prywatna itp.

  • 7. Data: 2008-04-23 11:50:43
    Od: "Flyte" <f...@o...pl>

    Liwiusz,

    no dobrze, a co powies nt. Rozporzadzenia Pady Ministrow
    (http://prawo.interia.pl/kodeksy?aid=7706&s=5) Par. 20 ?

  • 8. Data: 2008-04-23 12:20:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Flyte pisze:
    > Liwiusz,
    >
    > no dobrze, a co powies nt. Rozporzadzenia Pady Ministrow
    > (http://prawo.interia.pl/kodeksy?aid=7706&s=5) Par. 20 ?

    Mam wątpliwości, czy to rozporządzenie jest aktualne. Pochodzi z 1995
    roku, natomiast ustawy o ochronie konsumentów z lat 2000-2002.