    From: Paweł Sakowski <p...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Szukam prawnika: Zwrot opłaty za patent żeglarski
    Date: Thu, 31 Mar 2005 01:48:54 +0200

    Żeby nie zanudzać, sprawę opiszę tutaj w telegraficznym skrócie, na stronie
    http://www.sakowski.pl/bezprawie/patenty.html jestem bardziej wylewny
    (gdyby to kogoś interesowało).

    Temat wielokrotnie wałkowany na pl.rec.zeglarstwo: Zgodnie z Dz.U. 1997 nr
    12 poz. 729 do uprawiania żeglarstwa w Polsce potrzebne są tzw. patenty;
    ich wystawianie zostało zlecone Polskiemu Związkowi Żeglarskiemu (oraz
    zależnym od niego okręgowym związkom żeglarskim). PZŻ z tytułu wystawienia
    patentu pobiera opłaty (niemałe), chociaż nie jest do tego upoważniony
    żadnym aktem prawnym (vide art. 217 Konstytucji).

    Jako posiadacz patentu zamierzam, dla zasady, wystąpić przeciwko Pomorskiemu
    Okręgowemu Związkowi Żeglarskiemu (który wydał mój patent) o zwrot
    pobranych opłat na podstawie przepisów kc o bezpodstawnym wzbogaceniu.

    Szukam prawnika (albo innej osoby obytej w prawie cywilnym), który
    zechciałby pomóc mi w przygotowaniu do procesu, w szczególności w
    sformułowaniu pism procesowych. Jako że koszt komercyjnego wynajęcia
    prawnika pewnie szybko przekroczyłby wartość sporu (300 zł), nie ukrywam że
    mam nadzieję że ktoś zechce się tego podjąć pro publico bono (szeroko
    rozumianego), ew. za symboliczną rekompensatę za poświęcony czas. A może
    ktoś chciałby mnie reprezentować przed sądem (właściwość miejscowa:
    Gdynia)?

    Z góry dziękuję i pozdrawiam wszystkich grupowiczów.

    Na koniec treść pewnego, chyba dość istotnego tutaj, pisma:

    "Polska Konfederacja Sportu
    Warszawa, 2003.08.07
    Biuro Organizacji i Rozwoju Sportu
    BOiRS/415/2003

    Pan
    Andrzej Mazurek......

    W nawiązaniu do wcześniejszej korespondencji uprzejmie informuję, że w dniu
    07.08.2003 r. Prezes Polskiej Konfederacji Sportu wystąpił w trybie
    nadzoru /art. 16 pkt 1 ustawy o kulturze fizycznej/ do Zarządu PZŻ
    zobowiązując go, aby uchylił wcześniejsze swoje decyzje dot. pobierania
    opłat za wydawanie patentów żeglarskich oraz ich zróżnicowanie w stosunku
    do osób zrzeszonych bądź nie, w klubach i sekcjach żeglarskich.

    Prezes Polskiej Konfederacji Sportu uznał, że przepisy te wydane zostały bez
    należytej podstawy prawnej. PZŻ może jedynie pobierać ujednolicone opłaty z
    tytułu kosztów administracyjnych związanych z procedurą wydawania patentów.

    RADCA PRAWNY

    mgr Zbigniew Kaliński"

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>