eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoŚwiatła Skandynawskie w PolsceŚwiatła Skandynawskie w Polsce
  • Data: 2015-12-06 01:15:16
    Temat: Światła Skandynawskie w Polsce
    Od: PlaMa <m...@w...pel> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Cześć,

    zadałem na pl.misc.samochody pytanie dotyczące świateł skandynawskich i
    nie jestem cięgle pewien ich legalności.

    O co chodzi?

    W Ford Focus mk2 istnieje prosta możliwość (jeden przełącznik i dwa
    bezpieczniki) włączyć funkcję "świateł skandynawskich". Polegają one na
    tym, że przy odpaleniu stacyjki już na punkt 2 włączają się światła
    mijania z 70% normalnej mocy a światła postojowe i oświetlenia tablicy
    pozostają wyłączone.

    Od razu zwrócono mi uwagę, że podważa to rozporządzenie nakazujące
    działanie świateł mijania razem ze światłami pozycyjnymi i podświetlenia
    tablicy (rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków
    technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Par. 13
    pkt 2) i jako takie kwalifikuje się na mandat a może i na zabranie DR i
    lawetę.

    Niemniej na forum dotyczącym Focusa, użytkownicy bronią tego rozwiązania
    następującymi argumentami:

    > Zgodnie z zapisami "Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji
    Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w
    odniesieniu do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej", światło
    realizujące wiele funkcji może mieć oznaczenie homologacyjne dla funkcji głównej i
    nie musi mieć oznaczenia homolagocyjnego dla innych funkcji - pod warunkiem, że
    realizuje je zgodnie z podanym Regulaminem.
    >
    > Toteż światła mijania w funkcji świateł dziennych - po ograniczeniu mocy do ok
    70-80% - są w pełni zgodne z zapisami Regulaminu dotyczącymi DRL i są absolutnie
    legalne w Polsce i każdym innym kraju UE. I nie muszą mieć żadnych napisów "RL"!
    >
    > Poza tym - zgodnie z zapisami Regulaminu świecenie wraz z DRL świateł pozycyjnych i
    oświetlenia tablicy rejestracyjnej oraz kokpitu jest JEDYNIE DOPUSZCZALNE dla
    samochodów zarejestrowanych przed 01.01.2010 i NIE JEST DOZWOLONE dla samochodów
    rejestrowanych po raz pierwszy po tej dacie. Oznacza to, że dowolny samochód (także
    rejestrowany wcześniej), jeśli posiada prawidłowe DRL może nie mieć innych świateł
    włączonych - bo taki stan prawny jest stanem podstawowym.

    oraz

    > przepisy są jasne i Policja nie ma prawa karać za włączenie świateł mijania w
    funkcji świateł dziennych pod warunkiem, że ich intensywność świecenia jest
    ograniczona do wymaganego przepisam poziomu (w naszym przypadku za pomocą
    przewidzianego fabrycznie drutu oporowego) i zastosowania żarówek zgodnych ze
    specyfikacją na reflektorze.
    >
    > Dla porządku linki Regulaminów dla wszytkich:
    > To jest Regulamin 48
    > http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...46:0152:PL:PD
    F
    >
    > a to Regulamin 87:
    > http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...46:0068:PL:PD
    F
    >
    > Ten drugi Regulamin też jest ważny. Obydwa obowiązują bezwzględnie w Polsce.
    >
    > A tu jest kluczowy cytat z Regulaminu 87:
    >
    > 5.1.2. W przypadku stwierdzenia, że światła zespolone, połączone lub wzajemnie
    sprzężone spełniają wymagania kilku regulaminów stanowiących załączniki do
    Porozumienia z 1958 r., można zastosować jeden międzynarodowy znak homologacji,
    jednakże pod warunkiem, że takie światła nie są zespolone, połączone lub wzajemnie
    sprzężone ze światłem lub światłami niespełniającymi przepisów któregokolwiek z tych
    regulaminów.
    >
    > Czyli - jeśli DRL zrealizowany za pomocą świateł mijania jest zgodny z wymogami
    dotyczącymi DRL, to znak homologacyjny RL nie jest wymagany. Wystarczy znak
    homologacyjny świateł mijania


    Odpowiedzią na to był tekst Tomasza Pyry z pms:

    > Podstawowa sprawa jest taka, że są to przepisy dotyczące homologacji.
    > Czyli mówią na co może sobie pozwolić producent samochodów homologując, a
    > nie o tym co sobie można samemu wybudować we własnym samochodzie.
    >
    > Z tych regulaminów wynika więc że producent który homologuje lampę jako
    > lampę główną z funkcją DRL, nie musi umieszczać na niej symbolu RL.
    > Tylko tyle.
    >
    > Jednak nie oznacza to, że na dowolnej lampie bez symbolu RL wolno
    > użytkownikowi uruchomić sobie funkcjonalność DRL.
    > Byłoby to legalne tylko w przypadku lamp które zostały homologowane z
    > funkcją DRL.
    > A te lampy które taką funkcję spełniają fabrycznie zawsze widziałem że
    > symbol RL miały, czyli wygląda na to, że producenci nie korzystają z
    > możliwości nieumieszczenia znaku RL.
    >
    > I owszem okazuje się że jest to teoretycznie możliwe że lampy do DRL nie
    > będą mieć znaku RL, ale praktycznie sądzę że może to być zjawisko
    > niespotykane.

    Przyznam się, że nie wiem co o tym myśleć. Mogę używać za dnia tych
    świateł czy też nie mogę?

    Co Wy na to?


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1