  • 1. Data: 2004-12-02 22:50:25
    Temat: Swiadek w sprawie o wykroczenie
    Od: "--<<red>>--" <r...@u...gazeta.pl>

    moze kogos zainteresuje:
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_041202/p
    rawo/prawo_a_2.html

    Grzywna za milczenie

    Przesłuchiwany w sprawie o wykroczenie świadek nie może uchylić się od
    odpowiedzi na pytanie, jeżeli jej udzielenie mogłoby narazić osobę dla niego
    najbliższą na odpowiedzialność za wykroczenie - przesądził w uchwale Sąd
    Najwyższy.
    Latem ubiegłego roku Stefan W. podróżował wprawdzie własnym autem, ale na
    fotelu pasażera. W pobliżu docelowej wakacyjnej miejscowości P. jego zielony
    ford uczestniczył w kolizji drogowej. Policja wezwała więc Stefana W. do
    komendy i pytała, kim była osoba prowadząca jego samochód. Mężczyzna
    przyznał, że jechał autem, ale odmówił odpowiedzi na pytanie, kto siedział
    za kierownicą. Stefan W. tłumaczył, że nie odpowie na to pytanie, odpowiedź
    mogłaby bowiem narazić najbliższą mu osobę na odpowiedzialność karną. Takie
    też twierdzenie zapisano w policyjnej notatce. Jeszcze tego samego dnia
    mężczyznę przesłuchano już jako podejrzanego o popełnienie innego
    wykroczenia, czyli nieudzielenia wbrew obowiązkowi wiadomości właściwemu
    organowi. W tej sprawie Stefan W. nie przyznał się do stawianego mu zarzutu,
    powołał się na przepisy kodeksu postępowania karnego i postępowania w
    sprawach o wykroczenia, które mu takie prawo przyznają.
    Sąd rejonowy w P. uznał jednak W. winnym i ukarał grzywną - 500 zł.
    Obwiniony apelował, a sąd okręgowy, który sprawą się zajął, nabrał
    wątpliwości, czy osoba przesłuchiwana w charakterze świadka w sprawie o
    wykroczenie może uchylić się od odpowiedzi na pytanie, jeżeli jej udzielenie
    mogłoby narazić osobę najbliższą na odpowiedzialność za wykroczenie.
    Sprawę rozstrzygnął SN. Przesłuchiwany w sprawie o wykroczenie świadek nie
    może uchylić się od odpowiedzi na pytanie, jeżeli jej udzielenie mogłoby
    narazić osobę dla niego najbliższą na odpowiedzialność za wykroczenie. Taka
    możliwość istnieje jedynie w sprawach o przestępstwo. - W sprawach o
    wykroczenie konflikt nie jest na tyle istotny, aby zasługiwał na takie samo
    potraktowanie jak obawa narażenia siebie lub osoby najbliższej na
    odpowiedzialność za przestępstwo - uzasadniał (sygn. I KZP 26/04).
    Agata Łukaszewicz

    --
    pozdrowienia
    red

  • 2. Data: 2004-12-03 09:00:18
    Temat: Re: Swiadek w sprawie o wykroczenie
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Thu, 2 Dec 2004 23:50:25 +0100, --<<red>>--
    <r...@u...gazeta.pl> napisał:

    > moze kogos zainteresuje:
    > http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_041202/p
    rawo/prawo_a_2.html

    > [ciach]

    a co jeżeli ta osoba była pijana albo miała zakaz prowadzenia?
    Mogłoby to narazić ją na odpowiedzialność karną, a zatem mogę uchylić się
    od odpowiedzi na to pytanie. Ja dopuszczając do tego także popełniam
    wykroczenie. Czy mogę odmówić samoobciążania siebie? Wygląda na to, ze
    nie. Ale to mnie ani ziębi ani grzeje, bo przeciwko mnie tego użyć nie
    można. I policja ma całe nic.

    --
    Falkenstein
    skazania.