  • 41. Data: 2005-10-14 03:25:57
    Temat: Re: Supermarket i wypadek
    Od: gina <l...@f...com>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Dlaczego nie?

    Nawet w sklepie z drabinami, sa one przymocowane do sciany w ten sposob
    ze nie da sie wywrocic na klienta.

    > Urządzenie maskujące było wyłączone...
    > ;->

    Nie ma znaczenia czy bylo, czy nie. Nie ma znaczenia, czy bylo wlaczone
    na poziom 2 czy tez 5. Dla zaistnienia odpowiedzialnosci cywilnej za
    NIEDBALSTWO ma wylacznie znaczenie, (1) czy w normalnych warunkach
    prowadzenia okreslonego biznesu szkode mozna bylo przewidziec, oraz
    dalej, (2) czy koszta zabezpieczenia przed przewidywalna szkoda byly
    nierozsadnie wysokie wobec kosztow ewentualnej przewidywalnej szkody.

    W tym wypadku, bez wdawania sie w szczegoly, zaszlo prawne niedbalstwo.

  • 42. Data: 2005-10-14 03:33:01
    Od: gina <l...@f...com>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Polska to nie USA, że na zamawianym wrzątku trzeba pisać 'uwaga gorące'.

    Trzeba, trzeba, kiedy ma sie wczesniej 905 (chyba dokladnie tyle)
    poprzednich skarg kientow na powazne oparzenia i dokladnie z tego samego
    powodu.

    Mozesz podac swoja liczbe powaznych poparzen (transplantacja skory) przy
    ktorej nalezy ostrzegac przed znanym w gory niebezpieczenstwem dla
    konsumenta?

  • 43. Data: 2005-10-14 03:39:53
    Od: gina <l...@f...com>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Hmmm, a ile dioptrii nosisz i czy wtedy miałeś okulary na nosie ;)

    Nie zwalaj winy na ofiare.

    Zapewnienie *minimum* bezpieczenstwa ciazy na sklepie, a nie na ofiarze.

    Ja, nie. W maekecie robie to co sklep chce: wybieram towar i porownuje
    ceny, a nie sprawdzam czy pomiedzy popaskami Allways na dolnej polce
    stoi 4 metrowa drabina. Czy to jest nienormalne?

    > Jedynym zajęciem jest wypatrywanie wroga... czy rozmowa z inną

    Ogolnie mowiac, tak. Z czego wynika teoria, ze klient *powinien* , ale
    nie ma prawnego *obowiazku* wypatrywania wroga w sklepie z podpaskami i
    konfiturami.

    > Można się spodziewać, że będzie nie tylko nieruchoma przeszkoda, ale
    > nawet całkiem ruchomy podobnie zagapiony jegomość/jejmość. Albo plączące
    > się pod nogami dziecko.
    >
    > Zasada prosta - tam, dokąd idziesz, tam kierujesz wzrok. Jak za
    > kierownicą ;)

    Oczywiscie! Tylko ze to nie zwalnia sklepu z obowiazku zapewnienia
    minimum bezpieczenstwa klientowi. W dodatku klient powinien, ale nie ma
    prawnego obowiazku,

  • 44. Data: 2005-10-14 05:08:31
    Od: "SQLwysyn" <s...@s...pl>

    > Drabina stoi! Następnym razem nie zauważysz nadjeżdżającego samochodu.
    > Ten, to dopiero potrafi się zlać z tłem.

    Robercie, szanuje zwykle twoje wypowiedzi - ale w tym wątku pieprzysz bez
    sensu.
    Wchodzac na ulice SPODZIEWASZ sie samochodów i rozgladasz sie czy nie jada.
    Chodzac po sklepie samoobslugowym NIE spodziewasz sie malo widocznych
    pulapek.

    Nawet na drodze, jak spotka cie cos niespodziewanego a malo widocznego:
    - nieoswietlony rowerzysta po ciemku
    - malo widoczna dziura, w która wpada samochód

    masz prawo domagac sie odszkodowania od winnego zaniedbania.

    Ludzie w sklepie maja prawo sie spodziewac, ze zarzadzajacy sklepem zapewnia
    im bezpieczenstwo. Dlatego w przypadku drabiny nalezy doprowadzic do
    odszkodowania. Nie tylko dla dobra poszkodowanego, lecz takze (na
    przyszlosc) lezy to w interesie sklepu.

    --
    SQLwysyn
    of you" - Larry Flynt

  • 45. Data: 2005-10-14 21:16:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "gina" <l...@f...com> napisał w wiadomości

    > Dobrze, ale czt prowadzacy biznes, w ramach tego biznesu nie ma
    > obowiazku przewidziec ze ulamek populacji ma klopoty ze wzrokiem?
    Jezeli
    > nie, to dlaczego?

    Ależ może sobie przewidywać do woli. Jeśli ktoś z wystarczającej
    odległości nie widzi stojącej wielkiej drabiny i na nią wpada, to już
    żadne myślenie tu nie pomoże. Będzie wpadał na półki, kasy, ściany,
    regały, wózki, innych ludzi. Bo to wszystko ma mniej więcej ten sam
    wymiar. A przecież tych wszystkich przedmiotów nie usuniesz.

    > Ja, nie.
    > I nie pozostawiam niczego w miejscu gdzie ktoś może przechodzić.

    A gdzie masz szafy w domu? A jak ktoś ślepy przyjdzie do Ciebie i się
    walnie w narożnik?

  • 46. Data: 2005-10-14 21:42:53
    Od: flondra <s...@f...com>

    Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "gina" <l...@f...com> napisał w wiadomości

    > Jezeli

    > Ależ może sobie przewidywać do woli.

    nie "moze" a "musi". Drobna roznica.

    > Jeśli ktoś z wystarczającej
    > odległości

    Skad ta pewnosc ze byla wystarczajaca odleglosc? Ile metrow wynosi ta
    wystarczajaca odleglosc? Czy jest taka sama przy oswietleniu
    jazeniowkami i sodowymi.

    > nie widzi stojącej wielkiej drabiny i na nią wpada, to już
    > żadne myślenie tu nie pomoże.

    A odgrodzenie terenu, czy zamkniecie alei? Da sie przewidziec ze
    zamykajac miejsce remontu dla dostepu postronnych osob zapobieze
    wypadkowi? Jakie sa tego koszta w porownaiu z kosztami ewentualnego
    leczenia.

    > Będzie wpadał na półki, kasy, ściany,
    > regały, wózki, innych ludzi. Bo to wszystko ma mniej więcej ten sam
    > wymiar. A przecież tych wszystkich przedmiotów nie usuniesz.

    Nie jest to samo, poniewaz przeznaczeniem sklepu jest robienie zakupow a
    nie wypatrywanie drabin samopas.

    > A gdzie masz szafy w domu?

    Jest roznica pomiedzy prywatnym domem a udostepnionym generalnej
    populacji sklepem.

    > A jak ktoś ślepy przyjdzie do Ciebie i się
    > walnie w narożnik?

    U pewnym mieszkaniu jakis kretn zamontowal nowe szafki w kuchni. Jedna
    powiesil tuz obok drzwi w ten sposob ze dolny kant byl na wysokosci
    glowy sredniego czlowieka. Dodatkowo, trzeba bylo robic zakret wokol tej
    wiszacej szafki idac do drzwi wyjsciowych. No i oczywiscie goscie od
    *czasu do czasu* kaleczyli sie. Czyja to wina? Goscia ktory nie
    spodziewal sie pulapki, czy kretyna ktory nie myslal wieszajac szafke?

  • 47. Data: 2005-10-14 21:50:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Dlatego ze:
    > 1. sklep zwabil klienta i odpowiada za minimum jego bezpieczenstwa
    na
    > swoim terenie.

    A mozesz to "zwabianie" rozwinąć? Oni porywają ludzi czy moze jakieś
    zapachy stosują?

    > 2. sklep ma automatycznie obowiazek zatroszczenia sie o *minimum*
    > bezpieczenstwa klienta. Oczywiscie w zakresie w jakim to
    bezpieczenstwo
    > moze kontrolowac. W wypadku marketow pacholki sa na stanie gotowe do
    > wystawienia. Tasma ostrzegawcza za 3 zlote jest w zasiegu finansowym
    > marketu. Nie ma tlumaczen, ze za droga.

    Czyli jednak taśma i pachołki na regałach, wózkach, półkach. Pachołki
    zamiast czapeczek na głowach klientów. Ja proponuję takie z lamkami
    migającymi.

    > 3. Po stronie sklepu wystepuje pierwotny obowiazek wzgledem klienta.

    Co to jest "pierwotny obowiązek"? Możesz wymienić jakieś "wtórne", bo
    pewnie są, skoro jest pierwotny.

    > 4. Koszta zapewnienia minimum bezpieczenstwa sa zdecydowanie nizsze
    niz
    > ryzyko stwarzane klientowi. Np. koszta pobyty w szpitalu.

    Jak wyceniasz koszt ryzyka stworzonego klientowi? Ty myślisz, że oni
    będą specjalnie jakieś kosztowne pułapki stawiać na tych zwabianych
    klientów, by w ramach pierwotnych obowiązków udekorować ich tymi
    pachołkami i taśmami? :-)))

    > Inaczej mowiac, dla zaistnienia prawego niebalstwa (nie mylic z
    > literackim niedbalstwem) musi zachodzic obowiazek zapewnienia
    minimum
    > bezpieczenstwa osobom i mieniu, gdzie moze wystapic ryzyko i to
    ryzyko
    > da sie w normalnych warunkach przewidzieć.

    No i pomijając zawiłość Twojej wypowiedzi, to tu trafiłeś w sedno. Czy
    można normalnie przewidzieć, że normalna osoba idąc normalnie przez
    market nie zauważy normalnie stojącej sobie spokojnie wielkiej drabiny
    i normalnie w nią wpadnie tak nieszczęśliwie, że sobie zrobi krzywdę?

    > Dodajmy, ze klient wykorzystywal sklep *zgodnie z przeznaczeniem* ,
    tj,
    > robil skan polek sklepowych z cenami.

    Jak dotąd żyłem w głębokim przekonaniu, że "normalnym przeznaczeniem"
    sklepów jest sprzedaż towarów. No przy okazji ich promocja, pakowanie.
    Ale "skan półek"? Cokolwiek by to nie oznaczało, to raczej
    powątpiewam, czy jest to normalne przeznaczenie sklepu. No i chciał
    bym usłyszeć kilka słów wyjaśnienia, czemuż ów "skan" powinien zostać
    przewidziany przez prowadzącego sklep, a nadto wyklucza możliwość
    dostrzeżenia cokolwiek sporej drabiny.

    > To akurat uwaga z dokumentow procesowych. W marketach czesto drabiny
    > uzywa wynajety podwykonawca. Np. naprawa p-poz w suficie. Drabiny
    > uzywane przez markety dla pracownikow sa dwa razy bezpieczniejsze
    niz te
    > dostepne dla ogolu konsumentow.

    Tu już kilka pytań:

    1) Co jest cytatem z dokumentów procesowych?

    2) Co do wysokosci środka cieżkości ma fakt, ze drabina jest akurat
    własnością podwykonawcy? - może ta była.

    3) Jakie znasz rodzaje napraw przeciwpożarowych? I to realizowanych w
    suficie? Bo mnie osobiście żadna do głowy nie przychodzi. No chyba, że
    naprawą przeciwpożarową nazywasz akcję gaszenia pożaru. Niby naprawia
    się pożar, choć to cokolwiek poetyckie określenie. Czyż zatem od dziś
    strażaków nie powinniśmy nazywać mechanikami ogniowymi?

    4) Jak wyliczyłeś, że drabiny wykorzystywane w marketach są dwa razy
    bezpieczniejsze od tych normalnych? No i w jakim sensie
    bezpieczniejsze? Trudniej z nich spaść, czy trudniej w nie wejść? Bo
    to akurat istotne.

    5) Piszesz, ze te w marketach są bezpieczniejsz. Myślisz, że oni to
    specjalnie robią? Klientom sprzedaja te dwa razy mniej bezpeiczne, a
    sobie sami zostawiają te bezpieczniejsze?

    > Dlaczego nie?

    To może zastosujmy art. 6 kc. To Ty twierdzisz, że drabina jest
    niebezpieczna dla przechodniów, więc udowodnij to. Bo idąc Twoim
    tokiem rozumowania, to mógł bym zażądać udowodnienia przez Ciebie
    dowolnej głupoty, którą ja wypowiem. Przekonaj mnei, ze nie jesteś
    zółwiem!

    > Czy klient marketu ma *prawny* obowiazek spodziewania sie drabiny
    > zamiast polek sklepowych z cenami?

    Pewnie nie, co wcale nie uprawnia go, by zaskoczony tym cokolwiek
    pospolitym widokiem od razu walił w nią głową. Moze przecież obejść.

    > Czy market ostrzegl przed drabina wsrod polek sklepowych? Kiedy?

    Jak już pisałem, to market taki jest w ogóle złośliwą istotą. On nie
    tylko nie ostrzega przed drabinami, ale nie ostrzega przed mnóstwem
    innych rzczy mogących zaskoczyć klienta. Wyobraź sobie, jak potworne
    następstwa może wywołać spotkanie żony, gdy idziesz z kochanką w takim
    markecie. Drabina, to przy tym betka - nie rzuci się na Ciebie, nie
    pzrestanie prać koszul i nie nasle teściowej. Czy zatem nie czas
    zobowiązać markety do uprzedzania przed żonami?

    > No i dlaczego market nie ma Twoim zdaniem takiego obowiazku, skoro
    > koszta za prawie zerowe?

    W sumie przekonałeś mnie. Proponuję jeszcze zobowiązać ich do:

    1) obsługi klientów śpiewem, a nie mową;
    2) zamiatania tylko i wyłącznie czerwonymi miotłami;
    3) ustawiania półek tylko i wyłącznie na linii północ-południe;
    4) ...

    To też nic nie kosztuje. A że nie ma sensu. To nic, skoro nic nie
    kosztuje. I tym optymistycznym akcentem proponuję skończyć moje
    błaznowanie.

    A na poważne, to drabina stojąca sobie spokojnie w sklepie nie jest
    przedmiotem, który stwarzał by na tyle poważne zagrożenie, by
    konieczne było przedsiębranie jakiś szczególnych środków zaradczych.
    Zamiast drabiny może stać półka, wózek, regał. W każdy z tych
    przedmiotów osoba ślepa wpaść może, a osoba zdrowa i przeciętnie
    uważna nie powinna wpadać.

  • 48. Data: 2005-10-14 21:57:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "flondra" <s...@f...com> napisał w wiadomości

    > Skąd ta pewność ze była wystarczająca odległość? Ile metrów wynosi
    ta
    > wystarczająca odległość? Czy jest taka sama przy oświetleniu
    > jazeniowkami i sodowymi.

    Tyle, ile droga hamowania człowieka. Metr? Myślisz, że z metra nie
    zauważysz drabiny?

    > A odgrodzenie terenu, czy zamkniecie alei? Da się przewidzieć ze
    > zamykając miejsce remontu dla dostępu postronnych osób zapobieze
    > wypadkowi? Jakie są tego koszta w porownaiu z kosztami ewentualnego
    > leczenia.

    No to gość walnie w to ogrodzenie, zamiast w drabinę. podniesiecie
    larum, ze drabiny, to przecież wyposażenie sklepu - tego się
    spodziewać można. Ale płotki czy taśmy?

    > Nie jest to samo, ponieważ przeznaczeniem sklepu jest robienie
    zakupów a
    > nie wypatrywanie drabin samopas.

    Ile znasz sklepów, które robią zakupy? Przeznaczeniem sklepu jest
    sprzedawanie towarów, a nie "robienie zakupów". Cokolwiek by to
    ostatecznie nie oznaczało, to przeznaczenie sklepu nie ma nic do
    rzeczy z koniecznością oznakowania drabiny.

    > Jest różnica pomiędzy prywatnym domem a udostępnionym generalnej
    > populacji sklepem.

    No pewnie, że jest. Tu możesz sobie stawiać drabiny.

    > U pewnym mieszkaniu jakiś kretyn zamontował nowe szafki w kuchni.
    Jedna
    > powiesił tuz obok drzwi w ten sposób ze dolny kant był na wysokości
    > głowy średniego człowieka. Dodatkowo, trzeba było robić zakręt wokół
    tej
    > wiszącej szafki idac do drzwi wyjsciowych. No i oczywiscie goscie od
    > *czasu do czasu* kaleczyli sie. Czyja to wina? Goscia ktory nie
    > spodziewal sie pulapki, czy kretyna ktory nie myslal wieszajac
    szafke?

    A wyżej napiętnowałeś mnie, że to prywatny dom i można wszystko. Wiec
    wracamy do szafy. Kleimy na wszelki wypadek kolorowe tasiemki? Może
    ktoś ze znajomych walnie w narożnik.

  • 49. Data: 2005-10-14 22:09:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nie maja znaczenia żadne przepisy BHP (które i tak są głownie dla
    > pracowników a nie klientów). Znaczenie ma, czy ryzyko te da się
    > przewidzieć w normalnych warunkach prowadzenia sklepu. Czy kierownik
    > sklepu może przewidzieć ze jeden na tysiąc klientów drabiny nie
    zobaczy,
    > i czy koszta dodatkowego zabezpieczenia (taśma z 3 złote) jest
    > cenniejsza dla sklepu niz. koszta pobytu klienta w szpitalu.

    Kierownik nie może tak idiotycznych rzeczy przewidywać. Bo wówczas
    musiał by oznakować wszystko w sklepie. jaka pewność, ze następnym
    razem ślepy w półkę czy wózek nie wejdzie? No i jak trzeba oznakować
    drabinę, by oznakowanie zauważyła osoba, która drabiny nie widzi.

    > A co powiesz o zdrowym rozsądku? Czy pozostawienie drabiny samopas
    może
    > prowadzić do wypadku?

    Zwłaszcza jak będąc samopas wejdzie w szkodę, to może.

    > Pytanie pomocnicze: czy kierownik mógł przewidzieć ze na drabinę
    może
    > wejść ciekawskie dziecko, podczas kiedy mamusia porównuje ceny za
    rogiem?

    Takie dziecko, to może wiele więcej rzeczy wymyślić. zamknąć się w
    lodówce na przykład (proponuję powyłączać). Zwalić sobie na głowę
    zawartość półki (przypinamy łańcuchem z kłódką - klucz do pobrania
    przy kasie), zjeść jakiegoś surowego ziemniaka i się pochorować od
    tego (sprzedajemy gotowane), wystyrmać się po półkach i spaść (te
    oznakujemy, to nie wejdzie - zaraz! Czemu?)

    I teraz objawienie. W jakim stopniu oznakowanie drabiny taśmami
    zapobiegnie wejściu na niego dziecka?

    > Obowiązek wynika ze stwarzania przewidywalnego ryzyka i niskich
    kosztów
    > prewencji.

    A jakby były wysokie, to już można nie zapobiegać? Czyli drabiny
    ogradzamy, bo tanio. Za to transformator wysokiego napięcia może sobie
    niezabezpieczony tam być, bo przecież trzeba jakąś ścianę wybudować,a
    to generuje koszty?

    > ROTFL
    > Co za idiota pozostawia drabinę samopas w markecie? Albo lepiej: co
    za
    > idiota zatrudni kierownika pozwalającego na to?

    Myślisz, ze drabina była by bezpieczniejsza, jakbyśmy ją zamiast
    puszczać samopas trzymali na postronku?

    > To już drugorzędne. Nie ma znaczenia dla ustalenia czy samo
    niedbalstwo
    > zaistniało.

    W sumie racja. Jak była mała, to trudna do zauważenia, jak średnia to
    nie można się jej spodziewać, bo nie sięga do sufitu a jak duża, to
    można z niej spaść i się potłuc. I pomyśleć, jak niebezpiecznym
    przedmiotem jest drabina. Chyba jutro ogrodzę taśmą mój dom. Mam dwie
    drabiny.

  • 50. Data: 2005-10-14 22:12:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "SQLwysyn" <s...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Robercie, szanuje zwykle twoje wypowiedzi - ale w tym wątku
    pieprzysz bez
    > sensu.
    > Wchodząc na ulice SPODZIEWASZ się samochodów i rozglądasz się czy
    nie jada.
    > Chodząc po sklepie samoobsługowym NIE spodziewasz się mało
    widocznych
    > pułapek.

    Ależ ja się z Tobą zgadzam. Jak w sklepie się wywrócisz na śliskiej
    podłodze, spadnie na Ciebie ledwo co potrącona drabina, pokaleczysz
    się o ostrą krawędź półki, to oczywista tu jest wina sklepu. Ale nie
    przeginaj, że mają obowiązek ogradzać normalnie stojącą w widocznym
    miejscu wielką drabinę. Jak nie zauważysz drabiny, to najpewniej nie
    zauważysz również jej ogrodzenia.

    > Nawet na drodze, jak spotka cię cos niespodziewanego a mało
    widocznego:
    > - nieoświetlony rowerzysta po ciemku
    > - mało widoczna dziura, w która wpada samochód
    > masz prawo domagać się odszkodowania od winnego zaniedbania.

    Też się zgadzam.

    > Ludzie w sklepie maja prawo się spodziewać, ze zarządzający sklepem
    zapewnia
    > im bezpieczeństwo. Dlatego w przypadku drabiny należy doprowadzić do
    > odszkodowania. Nie tylko dla dobra poszkodowanego, lecz także (na
    > przyszłość) leży to w interesie sklepu.

    Drabina nie jest niebezpiecznym przedmiotem.