  • 1. Data: 2003-03-21 14:24:22
    Temat: Straz akademicka
    Od: q...@p...onet.pl

    Witam, szukam informacji o uprawnieniach strazy akademickiej. Na google
    niestety nic nie znalazlem, wiec prosze o pomoc i odpowiedz na pytanie "Co
    wolno strazy akademickiej"
    Z gory dziekuje
    --
    NIRRITI

  • 2. Data: 2003-03-21 19:19:53
    Temat: Re: Straz akademicka
    Od: q...@p...onet.pl

> [...]
    > niestety nic nie znalazlem, wiec prosze o pomoc i odpowiedz na pytanie "Co

    Na prawde nikt nie wie nic na ten temat ani gdzie cos mozna znalezc?
    --
    NIRRITI

  • 3. Data: 2003-03-21 19:47:14
    Od: "Krzysztof z Warszawy kw1618" <k...@i...pl>

    Użytkownik <q...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > niestety nic nie znalazlem, wiec prosze o pomoc i odpowiedz na pytanie "Co

    Podejrzewam, że tyle samo co każdemu ochroniarzowi. Więcej info w ustawie o
    ochronie osób i mienia. Tekst ustawy w serwisie www.sejm.gov.pl
    Trzeba by też przeczytać regulamin wewnętrzny akademii. Może tam coś jest
    napisane co wolno ?

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy GG: 268973

  • 4. Data: 2003-03-22 20:14:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Ponieważ USTAWA z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym milczy na
    ten temat, więc wydaje mi się, że tego typu formacje działają w oparciu o
    USTAWĘ z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia. Pewnie to rodzaj
    wewnętrznej służby ochrony.
    Zgodnie z powołaną ustawą wewnętrzne służby ochrony w szczególności:
    1) zapewniają ochronę mienia w granicach chronionych obszarów i obiektów,
    2) zapewniają ochronę ważnych urządzeń jednostki, znajdujących się poza
    granicami chronionych obszarów i obiektów,
    3) konwojują mienie jednostki,
    4) wykonują inne zadania wynikające z planu ochrony jednostki.
    Na ich powołanie nie jest wymagana koncesja, o ile nie świadczy się usług
    innym podmiotom. Wymagane jest zezwolenie Komendanta Wojewódzkiego Policji.
    Sposób tworzenia oraz zasady działania określa ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW
    WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 17 listopada 1998 r. w sprawie
    wewnętrznych służb ochrony.
    Do zakresu działania wewnętrznej służby ochrony należy:
    1) zapewnienie bezpieczeństwa osób znajdujących się w granicach chronionych
    obszarów i obiektów jednostki,
    2) ochrona obiektów, pomieszczeń i urządzeń jednostki przed dostępem do
    nich osób nieuprawnionych,
    3) ochrona mienia jednostki przed kradzieżą, zniszczeniem lub uszkodzeniem,
    4) konwojowanie mienia jednostki,
    5) zapobieganie zakłóceniom porządku na terenie jednostki oraz
    powiadamianie kierownika jednostki o zdarzeniach powodujących naruszenie
    porządku,
    6) ujawnianie faktów dewastacji mienia jednostki,
    7) niezwłoczne powiadamianie organów ścigania o czynach przestępnych
    zaistniałych na terenie jednostki i zabezpieczanie miejsca ich popełnienia
    do czasu przybycia organów ścigania.

    W takich służbach mogą być zatrudnieniu tylko pracownicy ochrony posiadający
    stosowne licencje. Zakres ich uprawnień właśnie wynika z tego. Krótko, mają
    prawo do:

    1) ustalania uprawnień do przebywania na obszarach lub w obiektach
    chronionych oraz legitymowania osób, w celu ustalenia ich tożsamości,
    2) wezwania osób do opuszczenia obszaru lub obiektu w przypadku
    stwierdzenia braku uprawnień do przebywania na terenie chronionego obszaru
    lub obiektu albo stwierdzenia zakłócania porządku,
    3) ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla
    życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla chronionego mienia, w celu
    niezwłocznego oddania tych osób Policji,
    4) stosowania środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w art. 38
    ust. 2, w przypadku zagrożenia dóbr powierzonych ochronie lub odparcia ataku
    na pracownika ochrony,
    5) użycia broni palnej w następujących przypadkach:
    a) w celu odparcia bezpośredniego i bezprawnego zamachu na życie lub zdrowie
    pracownika ochrony albo innej osoby,
    b) przeciwko osobie, która nie zastosowała się do wezwania natychmiastowego
    porzucenia broni lub innego niebezpiecznego narzędzia, którego użycie
    zagrozić może życiu lub zdrowiu pracownika ochrony albo innej osoby,
    c) przeciwko osobie, która usiłuje bezprawnie, przemocą odebrać broń palną
    pracownikowi ochrony,
    d) w celu odparcia gwałtownego bezpośredniego i bezprawnego zamachu na
    ochraniane osoby, wartości pieniężne oraz inne przedmioty wartościowe lub
    niebezpieczne.

  • 5. Data: 2003-03-22 22:28:25
    Od: q...@p...onet.pl

    Wielkie thx, o takie cos wlasnie mi chodzilo. Jakbys jeszcze mi napisal czy pod
    te 2 punkty (albo jakies inne) podpada zatrzymywanie auta, legitymowanie
    kierowcy i żądanie prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego (na drodze publicznej).

    Pozdraiwam
    --
    NIRRITI

  • 6. Data: 2003-03-22 22:35:08
    Od: q...@p...onet.pl

    Czy pod ktorys z tych punktow podchodzi zatrzymywanie samochodu na drodze
    publicznej (przy ktorej jest budynek uczelni) za lamanie przepisow? I żądanie

  • 7. Data: 2003-03-23 14:51:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Moim zdaniem nie. Przede wszystkim dla tego, że droga publiczna znajduje się
    najprawdopodobniej poza terenem chronionym. Poza tym organy uprawnione do
    kontroli drogowej określa Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu
    drogowym. (Dz. U. z dnia 19 sierpnia 1997 r.) oraz wydane na jego podstawie
    Rozporządzenie MSWiA z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie kontroli ruchu
    drogowego. (Dz. U. z dnia 19 czerwca 1999 r.), które mówi, że "Czynności z
    zakresu kontroli ruchu drogowego mogą wykonywać, funkcjonariusze Straży
    Granicznej, funkcjonariusze celni, strażnicy leśni, funkcjonariusze Straży
    Parku, pracownicy zarządów dróg oraz strażnicy straży gminnych (miejskich)."
    Nie daje ono uprawnień kontrolnych wewnętrznym służbom kontrolnym.
    Stąd też, opisywany przez Ciebie przypadek - moim zdaniem - podpada pod art.
    50 Ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r.
    o ochronie osób i mienia. (Dz. U. z dnia 26 września 1997 r.):

    Art. 50. Pracownik ochrony, który przy wykonywaniu zadań przekroczył
    upoważnienia lub nie dopełnił obowiązku, naruszając w ten sposób dobro
    osobiste człowieka, podlega karze pozbawienia wolności do lat 5.

  • 8. Data: 2003-03-24 16:43:21
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > ten temat, więc wydaje mi się, że tego typu formacje działają w oparciu o
    > USTAWĘ z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia. Pewnie to

    ZTCP tutaj ma sie sprawa innaczej, gdyz teren uczelni jest terenem
    autonomicznym, gdzie nie maja wstepu organy wladzy panstwowej (z wyjatkiem
    sytuacji zagrozenia zdrowia lub zycia, badz za zgoda rektora uczelni) - art
    272 ustawy o szkolnictwie wyzszym. A sprawe strazy akademickiej powinny
    regulowac przepisy uczelni - uchwala rektora badz senatu.

    pzdr
    Zbyszek

    PS: Natomiast poza terenem uczelni nie moga NIC ponad to, co kazdy obywatel.

  • 9. Data: 2003-03-24 18:22:51
    Od: q...@p...onet.pl

    Wielkie THX za pomoc wszystkim ktorzy sie w tym watku wypowiadali. Nastepnym
    razem juz nie bede taki glupi i sie nie zatrzymam panom ktorym wladza uderza do
    glowy i sie zachowuja jak straznicy texasu ;)
    NIRRITI