  • Data: 2003-08-22 04:50:14
    Temat: Stoleczne MPWiK
    Od: "Krzysztof Hans" <k...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    Witam!
    Ponizej przedstawiam ciekawy przypadek prawny. Poniewaz sytuacja jest
    powszechna, dotyczny duzej populacji, a zwiazana jest z elementarna usluga,
    niezbedna do zycia, to ciekawy jestem Waszej opinii w tej sprawie.

    Dostalem do domu nastepujace pismo:

    <cytat>
    Miejskie Przedsiebiorstwo Wodociagow i Kanalizacji uprzejmie informuje, iz
    uwzgledniajac oczekiwania odbiorcow uslug wodociagowo-kanalizacyjnych oraz
    dazac do zdycyplinowania terminowosci wplat z tytulu faktur za wyzej
    wymienione uslugi wprowadza - przy zachowaniu szesciomiesiecznej
    czestotliwosci dokonywania odczytow - dwa kolejne rozliczenia zaliczkowe.

    Zaliczki beda wystawiane z dolu za dostarczona wode i odprowadzone scieki w
    okresie dwoch miesiecy.

    Rozliczenie zaliczek nastapi na fakturze Vat wystawianej na podstawie
    odczytu wodomierza w okresie polrocznym.

    Uprzejmie informujemy, iz zaliczkowe faktury VAT wysylane beda w lutym,
    kwietniu, sierpniu i pazdzierniku kazdego roku, poczawszy od sierpnia 2003.

    <koniec cytatu>

    Do powyzszego pisma oczywiscie dolaczono fakture z "zaliczkowa" suma.

    Pierwsze pytanie jakie mi sie nasunelo, to czy moze byc zaliczka platna z
    dolu? ;-)
    Zalozmy jednak, ze powinno byc tam napisane "z gory"...

    Mam wrazenie, ze powyzej opisane dzialanie ze strony MPWiK jest bezprawne i
    chcialbym sie z Wami skonsultowac.

    Czy podmiot gospodarczy ma prawo wymagac ode mnie zaliczek za
    niewykorzystana i niezmierzona usluge, bez mojej zgody? Zwlaszcza ze
    podpisana umowa okresla oplate za faktycznie wode zuzyta, zgodnie z odczytem
    licznika.

    Pismo nie jest aneksem do umowy, wiec czy ma moc prawna? (nawet brak jest
    podpisow czlonkow zarzadu, sa tylko wymienione 2 nazwiska)

    Nie zgadzam sie z zamieszczona tam prognoza, bo wiem ze znanych mi
    przeslanek, iz zuzycie wody bedzie duzo mniejsze, gdyz czesc domownikow
    wyjezdza na dluzszy okres. Jednoczesnie nie mam ochoty z tego powodu
    finansowac MPWiK, nawet jesli zostanie to pozniej wyrownane. Zatem
    wymieniona nalezna kwota faktury za prognozowane zuzycie jest fikcyjna i
    nierealna.
    Zatem, czy od takiej faktury mozna naliczac karne odsetki, w przypadku
    niezaplacenia w terminie?

    Czy wogole prawnie istnieje cos takiego jak przekroczenie terminu oplaty za
    fikcyjna prognoze?

    Odrebnym pozostaje fakt, ze MPWiK jest monopolista dostarczajacym dobro
    podstawowe, niezbedne do zycia jakim jest woda; zatem jesli sie nie zgodze
    na zaproponowane warunki, to czy MPWiK ma prawo zaprzestac dostarczania
    wody?
    Jeszcze raz uscisle, iz chce placic za wode faktycznie zuzyta, a nie placic
    zaliczek!

    Jestem bardzo ciekawy waszej opinii w tej sprawie
    pozdrawiam

    Krzysiek