  • 1. Data: 2006-08-20 13:12:55
    Temat: Srodek zabezpieczający a środek zapobiegawczy
    Od: "Yarroll" <y...@p...onet.pl>

    Witam!

    Wracając jeszcze do niedawnej (sprzed kilku tygodni, sory za zgubienie
    wątku - na serwerze nie ma już tych newsów, są w Guglu, mam nadzieję że
    uczestnicy pamiętają) - jaka jest właściwie różnica między środkiem
    zabezpieczającym a zapobiegawczym?

    Dzięki. Pozdrawiam
    Yarroll

  • 2. Data: 2006-08-20 13:35:49
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:ec9n65$quf$1@news.onet.pl Yarroll
    <y...@p...onet.pl> pisze:

    > jaka jest właściwie różnica między środkiem
    > zabezpieczającym a zapobiegawczym?

    Granica nie jest ostra, jest to zresztą problem generowany głównie przez
    element czysto semantyczny.
    Ogólnie ująłbym to następująco.
    Środki zabezpieczające dopuszczają zaistnienie zachowań ryzykownych lecz
    _zapobiegają_ (z różnym stopniem pewności) przed ich skutkami. Gama tych
    środków jest szeroka: środki mechaniczne (np. prezerwatywa, spirala),
    chemiczne (żele, kremy, globulki, np. Patentex), doustne (głównie
    hormonalne).
    Natomiast środki zapobiegawcze mają na celu _zapobiec_ zaistnieniu zachowań
    ryzykownych i tym samym eliminują w ogóle możliwość powstania niepożądanych
    skutków. Do najbardziej rozpowszechnionych środków zapobiegawczych należą
    areszt tymczasowy oraz bezwzględne pozbawienie wolności.

    ;))))
    BPNMSP

    Jotte

  • 3. Data: 2006-08-20 13:36:14
    Od: stern <s...@0...pl>

    Yarroll napisał(a):

    > jaka jest właściwie różnica między środkiem
    > zabezpieczającym a zapobiegawczym?

    Art. 93 kk.
    Sąd może orzec przewidziany w tym rozdziale środek zabezpieczający
    związany z umieszczeniem w zakładzie zamkniętym tylko wtedy, gdy jest to
    niezbędne, aby zapobiec ponownemu popełnieniu przez sprawcę czynu
    zabronionego związanego z jego chorobą psychiczną, upośledzeniem
    umysłowym lub uzależnieniem od alkoholu lub innego środka odurzającego;
    przed orzeczeniem tego środka sąd wysłuchuje lekarzy psychiatrów oraz
    psychologa.

    Art. 249. § 1. kpk
    Środki zapobiegawcze można stosować w celu zabezpieczenia prawidłowego
    toku postępowania, a wyjątkowo także w celu zapobiegnięcia popełnieniu
    przez oskarżonego nowego, ciężkiego przestępstwa; można je stosować
    tylko wtedy, gdy zebrane dowody wskazują na duże prawdopodobieństwo, że
    oskarżony popełnił przestępstwo.

    mam nadzieje, ze pomoglem :)

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911