  • 11. Data: 2007-05-02 21:53:47
    Temat: Re: Sprzedaż motoroweru przez niepełnoletniego
    Od: "pord4u" <p...@g...com>

    Użytkownik "Przemysław Płaskowicki" <p...@p...name> napisał w
    wiadomości news:4638ac25@news.home.net.pl...
    On 2007-05-02 17:16, pord4u wrote:

> [...]
    > motorower jest przedmiotem majątkowym oddanym małoletniemu o
    > ograniczonej zdolności do czynności prawnych. Taki składnik majątku jest
    > wyłączony z zarządu rodziców (art. 101 § 2 krio) i w zakresie
    > rozporządzeń nim małoletni posiada pełną zdolność do czynności prawnych.
    >
    > Hm...ja bym tego tak nie podciagal pod to, co piszesz. W ten sposob to
    > mozna dac mu samolot do uzytku i niech z nim robi co chce. Poza tym
    > posiadanie motoroweru wiaze sie z innymi czynnosciami - zawarcie umowy OC
    > etc., to takze sam nieletni raczej nie zrobi.

    A dlaczego nie? Ustawa nie ogranicza możliwości stosowania swobodnego
    użytku od wartości przedmiotu.

    Dalej nie uwazasz, ze to nadinterpretacja prawa na swoja korzysc ?

    > Moze pomogla by nam definicja swobodnego uzytku - o tym mowa w
    > przytoczonym przez Ciebie art. - czy jest taka ? (§ 2. Zarząd sprawowany
    > przez rodziców nie obejmuje zarobku dziecka ani przedmiotów oddanych mu do
    > swobodnego użytku.)

    Nie znam takiej definicji i moim zdaniem jest ona zbędna.

    A moim zdaniem sporo by nam wyjasnila, bo tak jest jak widac - kazdy po
    swojemu.

    > BTW, skad Ci sie wzielo to, ze jak rodzice kupia maloletniemu motorower,
    > to moga nim rozporzadzac (w tym przypadku sprzedac) wedle wlasnego uznania
    > ? Po cos ten § 3 jest (§ 3. Rodzice nie mogą bez zezwolenia sądu
    > opiekuńczego dokonywać czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu
    > ani wyrażać zgody na dokonywanie takich czynności przez dziecko).

    Tego nie napisałem, musiałeś mnie źle zrozumieć.

[...]

    To w koncu dostal pieniadze na zakup, czy mu go kupiono i oddano w
    uzytkowanie ?

    --
    pord4u
    --- pomoc w zakresie rej. pojazdów
  • 13. Data: 2007-05-03 08:39:51
    Od: "n...@g...com" <n...@g...com>

    Nie wiem dlaczego ale na prawdę motor został zarejestrowany tylko na
    syna,umowa była spisana na ojca(mnie) i syna ponieważ tak wymagali w
    urzędzie.
    W chwili zakupu i podpisania umowy syn miał skończone 13 lat.Właśnie
    nie wiem teraz czy wystawiać jakieś ogłoszenia żeby później się nie
    ośmieszyć przed przyszłym nabywcą(gdyby np. niemożna było sprzedać
    pojazdu). Pozdrawiam i dziękuję

  • 14. Data: 2007-05-03 08:58:50
    Od: "pord4u" <p...@g...com>

    > pord4u <p...@g...com> w

    > A dlaczego wyciąłeś zdanie z art. 17. ?

    Owszem, zgoda, ale to dalej nie zmienia faktu, iz pojazd powinien byc
    zarejestrowany na dwie osoby.

> [...]
    > użytku od wartości przedmiotu.
    >
    > Dalej nie uwazasz, ze to nadinterpretacja prawa na swoja korzysc ?

    Nie. Dlaczego miałaby to być nadinterpretacja? Z wykładni językowej
    wynika, że nie ma ograniczenia wartości przedmiotu.

> [...]
    > rozporządzeń nim małoletni posiada pełną zdolność do czynności prawnych"
    >
    > To w koncu dostal pieniadze na zakup, czy mu go kupiono i oddano w

    Z punktu widzenia treści art. 22 kc to jest wszystko jedno. Nie zależnie
    od tego i tak małoletni na koniec ma pełną zdolność do czynności
    prawnych co do tego przedmiotu.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    Heav'n has no Rage, like Love to Hatred turn'd,

  • 16. Data: 2007-05-04 07:58:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 May 2007, n...@g...com wrote:

    > Więc tak:
    > umowa została spisana na syna oraz na mnie(dopiska Ojciec)

    To nie jest jasne.
    Czy tam jest "wyrażam zgodę - ojciec"? Bo to by pasowało.
    Inaczej powiadamiasz że *wspólnie* zawarliście umowę.

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2007-05-04 08:05:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 May 2007, pord4u wrote:

    > Użytkownik <n...@g...com> napisał
    > Słyszałem że mogą być problemy z odsprzedażą przez
    > niepełnoletnich.Chciałbym się dokładniej dowiedzieć czy nieletni może
    > sprzedać motorower czy nie?Przypominam że właścicielem pojazdu jest
    > tylko nieletni(syn) bez współwłaściciela.
    >
    > Witam
    >
    > Przysporzyc majatku osobie, ktora skonczyla lat 13, a nie ma 18 - to raczej
    > nie bedzie problemu. Gorzej, jezeli chce sie tego majatku tej osobie ujac.

    A gdzie Ty widziesz "ujęcie majątku"??
    Czyżby ktoś chciał mu zabrać pieniadze, które dostanie ze sprzedaży
    pojazdu? :O

    > P.S. Czy ten motorower byl rejestrowany tylko na osobe nieletnia ? To rzecz
    > dosyc dziwna. Osoba maloletnia nie moze zawierac umow kupna,

    ...ależ z przepisów wynika że MOŻE... (uwagę o nieletni/o ograniczonej
    zdolności prawnej już ktos zapisał), tylko żeby była skuteczna:

    > poniewaz
    > przekracza to zwykly zarzad. Zwykle na umowie podpisuja sie rodzice, czyli
    > opiekunowie ustawowi.

    Oni ją *potwierdzają*.
    Tylko tyle.
    Bo inaczej osoba o ograniczonej zdolności nie jest związana umową.

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2007-05-08 18:51:48
    Od: "n...@g...com" <n...@g...com>

    Więc tak:

    Na umowie jest dokładnie napisane tak: dane motoru,dane syna,moje dane
    a na samym końcu : Podpis sprzedającego oraz podpis kupującego.
    Podpisy były dwa-mój (w nawiasie było napisane ojciec) oraz podpis
    syna.

    Pozdrawiam

  • 19. Data: 2007-05-08 20:03:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 May 2007, n...@g...com wrote:

> [...]
    > a na samym końcu : Podpis sprzedającego oraz podpis kupującego.
    > Podpisy były dwa-mój (w nawiasie było napisane ojciec) oraz podpis

    IMVHO można to traktować jako "potwierdzenie" właśnie.
    Ale ja się nie znam na aktualnej "linii orzecznictwa" :)

    pzdr, Gotfryd