  • 1. Data: 2008-02-15 20:30:37
    Temat: Sprawa spadkowa, zachowek.
    Od: "mother" <m...@w...pl>

    Proszę o udzielenie porady w sprawie spadkowej.
    Poniżej treść testamentu. W nawiasach moje dopiski. Wielkie litery określają
    inicjały osób:

    (Akt notarialny, data, miejsce, kto się stawił)
    par.1
    X.Y.(spadkodawca) powołuje do spadku córkę A.B. i jej syna C.D. w częściach
    równych.
    par.2
    Spadkobiercy w wypadku sprzedaży działki przy ulicy: (nazwa ulicy) winni
    spłacić córce X.Y. - E.F. (druga córka) połowę wartości tej działki.
    par.3
    Stawiający (spadkodawca) postanawia, że odpisy tego testamentu mogą być
    wydane w dowolnej ilości jemu, spadkobiercom oraz zapisobiorczyni. (druga
    córka).

    (tytuł opłaty, podstawa prawna, znaczki skarbowe)

    Dodatkowe moje uwagi i pytania:
    1. Testament spisano w roku 1990
    2. Spadkodawca zmarł w roku 1995
    3. W testamencie nie została uwzględniona żona spadkodawcy. Matka obu córek.
    Zmarła w roku 2004.
    4. Jeśli w spadku nie ma wymienionej żony spadkodawcy to należny był jej
    zachowek z urzędu. Jaki to ma wpływ na dziedziczenie po jej śmierci?
    4. Zapisobiorczyni dowiedziała się o istnieniu testamentu 17 lat po jego
    spisaniu. W roku 2007. Nikt jej nie informował wcześniej o tym fakcie.
    5. Czy testament jest ważny jeśli został odczytany w sądzie dopiero 12 lat
    po śmierci spadkodawcy?
    6. Paragraf 2 został spełniony. Nastąpiła sprzedaż.

    mother

  • 2. Data: 2008-02-15 20:38:25
    Temat: Re: Sprawa spadkowa, zachowek.
    Od: "mother" <m...@w...pl>

    [cut]
    > 3. W testamencie nie została uwzględniona żona spadkodawcy. Matka obu
    > córek.
    > Zmarła w roku 2004.
    [cut]

    3. W testamencie nie została uwzględniona żona spadkodawcy. Matka obu córek.
    Zmarła w roku 2006.

    mother

  • 3. Data: 2008-02-16 10:33:16
    Od: "EW" <....@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "mother" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > 4. Zapisobiorczyni dowiedziała się o istnieniu testamentu 17 lat po jego
    > spisaniu. W roku 2007. Nikt jej nie informował wcześniej o tym fakcie.

    IMHO w tym wypadku zapisobierczyni moze domagac sie roszczenia z zapisu
    przez okres 5 lat od ogloszenia ogloszenia testamentu. Potem roszczenie sie
    przedawnia. (vide: art 981 kc w zw. z art. 970 kc)

    > 5. Czy testament jest ważny jeśli został odczytany w sądzie dopiero 12 lat
    > po śmierci spadkodawcy?

    Oczywiście.

  • 4. Data: 2008-02-16 14:02:35
    Od: "mother" <m...@w...pl>

    > IMHO w tym wypadku zapisobierczyni moze domagac sie roszczenia z zapisu
    > przez okres 5 lat od ogloszenia ogloszenia testamentu. Potem roszczenie
    > sie przedawnia. (vide: art 981 kc w zw. z art. 970 kc)

    Czy sprawa taka powinna byc realizowana z pomoca kancelarii adwokackiej czy
    tez jest to jakis standard, który moge przeprowadzic poprzez złożenie
    odpowiednich pism, dokumentów w sadzie?

    pozdrawiam

    mother