  • 1. Data: 2005-04-21 09:10:57
    Temat: Skomplikowana sprawa - umowa z Niemcami i same problemy...
    Od: "Artur M.K." <a...@t...pl>

    Witam serdecznie!

    Zwracam się z prośbą o ewentualne rady/przybliżenie sytuacji prawnej/ew.
    konsekwencjiskomplikowana w następującej strawie:

    Stworzyłem dla niemieckiej firmy dość zaawansowany technicznie portal
    internetowy na bazie TYPO3. Podpisaliśmy umowę, w której zawarte były główne
    założenia i funkcje jakie ma spełniać serwis oczywiście ze szczegółami jak
    prawa autorskie i sposób płatności.

    Sytuacja:

    A) Serwis miał się ukazać 31.marca - wymogi techniczne zawarte w umowie
    zrealizowałem w 90%. W marcu Niemcy zachcieli jeszcze kilka ulepszeń (o
    których nie było mowy w umowie), które były dość czasochłonne i
    zaawansowane technicznie - podjąłem się ich realizacji w 1. kolejności -
    zostawiając te nieskończone 10% na później (jako robotę o mniejszym
    zaawansowaniu).

    B) Wczoraj dostałem od nich tel.że nie zgadzają się z w sumie całą koncepcją
    graficzną - która została w umowie przez nich zaakceptowana(stworzyłem
    projekt wstępny, który był później realizowany); i chcą zatrudnić gościa od
    szaty graficznej - którą ja miałbym później przenieść na ich serwis.

    Nie zgodziłem się na to, ponieważ jest to dla mnie dodatkowa praca, za którą
    nie dostanę złamanego centa. Przypominam że już i tak zrobiłem o ok.20-30%
    więcej, niż jest to zawarte w umowie. Jednak nie podpisywaliśmy żadnych
    anexów do umowy o rozszerzenie serwisu (tu trochę słabo)

    C) Sposób płatności: Płacą mi w ratach - zostały jeszcze 3 do zapłacenia. Z
    ten miesiąc miałem dostać przelew do 15. - niestety, powiedzieli, ze mi
    zapłacą dopiero w niedzielę-24.04 (bo tego dnia mamy się spotkać i omówić
    dalszą współpracę) jak dojdziemy do jakiegoś porozumienia.

    D) W obawie przed skopiowaniem przez nich mojej wykonanej pracy z serwera
    (który oni dzierżawią - a na którym ja wykonuję ten projekt) ograniczyłem im
    dostęp do tego serwisu. Kolesie jako "właściciele" serwera zgłosili się do
    głównego administratora o wydanie nowych haseł dostępu - poczym zablokowali
    mi całkowicie dostęp do mojej pracy.

    E)wysłałem im dzisiaj maila o udostępnienie mi haseł, ponieważ
    uniemożliwiają mi dlaszą pracę nad projektem. Zgodnie z umową wszelkie prawa
    autorskie przechodzą na nich z chwilą zapłacenia ostatniej raty. Napisałem
    również, że wszelkie zmiany dokonane przez nich, bez mojej zgody są
    naruszeniem.

    Pytanie:

    1. Czy mają prawo mi "zabrać" w ten sposób stworzone przeze mnie dzieło - są
    właścicielami serwera - ale nie tego, co tam na nim zrobiłem....

    2.Jakie (i czy) mam możliwości prawne do wyegzekwowania pozostałych rat?

    3.Jeśli dojdzie do rozwiązania umowy, to mam im zwrócić otrzymaną już
    zapłatę? - a jeśli nie, to czy mogą rościć prawo do tego, co stworzyłem do
    tej pory?

    4.Jakie są konsekwencje, jeśli się nie zgodze na realizację nowego projektu
    graficznego - jakie ja mam możliwości prawne?

    5.Co z niedotrzymaniem przeze mnie terminu, w świetle wykonywanych
    dodatkowych ulepszeń - (jak by nie one, to bym się wyrobił)

    6.Jakie oni mają prawa do mojego serwisu, jak mogą mnie "zastraszyć"

    7.Mam spotkanie z nimi w niedzielę, i chciałbym być do tej rozmowy
    przygotowany, jakie przepisy stoją w moje obronie - a jakie mogą mi zagrażać

    8)Co z niezapłaconą za ten miesiąc ratą - w świetle całej sytuacji..

    9) Jako wykonawca z Polski - rozumiem, że wszelkie roszczenia (zarówno z ich
    strony jak i z mojej) będą się odbywały w kraju

    OK., to raczej wszystko, co teraz mogę na ten temat powiedzieć. Będę
    wdzięczny za dobre rady i wszelką pomoc. Trzymajcie kciuki w niedzielę ;)

    Pozdrawiam serdecznie