  • 11. Data: 2011-06-05 18:05:25
    Temat: Re: Skanowanie DO przez bank.
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 05 Jun 2011 19:46:27 +0200, Sebastian Biały napisał(a):

    > Dokłanie. PESEL mógłby wystarczyć. Choć z poprawką że w kraju w którym
    > stado debili wydało ileśtam identycznych peseli może to być utrudnione.

    Uspokoję Cię - identyczne numery DO też są...
    ;-)

    A było to tak: poszłam ja sobie raz do PKO BP wypłacić pieniądze w okienku
    (w bankomacie mam limit dzienny, a potrzebna była wyższa kwota - 3000 zł
    dla fachmana od remontu za robotę). Pani poprosiła o dowód, wpisała jego
    serię i numer do kompa, zatwierdzila transakcję wypłaty 3000 zł i poprosiła
    o podpisanie kwitka. Po czym stwierdziła, że... podpis nie taki.

    Ponieważ rzadko wypłacam pieniądze w okienku, to pomyślałam, ze może jako
    wzór podpisu w banku dałam pełny podpis, a nie skrócony (choć dałabym wtedy
    głowę, ze raczej skrócony). Podpisałam drugi raz - pełnym imieniem i
    nazwiskiem - i znów źle.
    Pani sprawdziłą PESEL - też się nie zgadzał.
    Dopiero WTEDY zerknęłam na imię i nazwisko wypłacającego na kwitku -
    widniały tam dane INNEJ OSOBY! - ale nr dowodu w kompie się zgadzał!
    Po chwili konsternacji doszłyśmy do tego, że w ewidencji PKO figurują dwie
    RÓŻNE osoby o tym samym numerze DO, a różnych PESEL.
    Jak się to stało?
    Ano owa pani, z której konta pobrano dla mnie 3000, ma DO różniący się od
    mojego tylko jedną literką w serii, cały numer zaś jest ten sam! Ta jedna
    INNA literka to moje "J", a jej "I", które wpisano pomyłkowo jako "J" w jej
    danych... No i tak sobie było do chwili tej wypłaty.
    Co sie wtedy narobiło, to lepiej nie opisywać, dość że wspomnę, iż wezwałam
    kierowniczkę, aby mi poświadczyła, iż NIE pobrałam żadnej kwoty z konta
    tamtej pani. Wszak nikt mi nie gwarantował, że nie okaże się po moim
    wyjściu, iż transakcja nie została anulowana, a pani kiedyś spyta PKO, co
    to za operacja wypłaty się odbyła... i że pani nie przyjdzie do mnie po
    zwrot pieniędzy!

    --
    XL
    człowieka." Roberto de Mattei

    Prawda o GMO:
    http://www.gmowpolsce.com.pl/custom/Lisowska%20J%20o
    f%20Ecol%20and%20Health%202010.pdf

  • 12. Data: 2011-06-05 18:14:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 6/5/2011 12:40 PM, Sebastian Biały wrote:

    > Czyli nie ma nic wspólnego bezpośrenio z daną osobą bo jutro może być
    > kompletnie inny.

    Pośrednio ma. Określa jaki dokument został uzyty do identyfikacji osoby
    w momencie zakładania konta.

    Czy on sie w przyszłości zmieni czy nie jest bez znaczenia.
    Istotne jest co jest "tu i taraz" i co posłużyło do stwierdzenia, że
    osoba która twierdzi, że nazywa się kowalski faktycznie tym kowalskim jest.

    > Rownie dobrze mogą sobie wstawić dzialanie /dev/random.
    >
    > Zadziwiaijące jest że nie ufają wlasnym pracownikom że ten dokument jest
    > prawidłowy w *momencie* okazania.

    Ależ ufają.
    Chodzi o to, żeby zapisać JAKI to dokument jest prawidłowy w momencie
    okazania.
    przypomnę, że odpowiadałem na pytanie po co zapisywać numer dowodu a nie
    po co zapisywać jego obraz.

  • 13. Data: 2011-06-05 18:17:22
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 6/5/2011 12:46 PM, Sebastian Biały wrote:

    > Dokłanie. PESEL mógłby wystarczyć. Choć z poprawką że w kraju w którym
    > stado debili wydało ileśtam identycznych peseli może to być utrudnione.
    >
    > Chyba najbardziej zdumiewającą rzeczą jest fakt że PESEL nie idetyfikuje
    > osoby. Identyfikuje dopiero PESEL, Imie, Nazwisko, NIP, REGON, numer
    > dowodu, data ważności dowodu, nazwisko panieńskie, imiona rodziców. Ten
    > krótki zestaw można nazwać w naszym kraju "skróconym identyfiaktorem
    > osoby", w skrócie SIO. I unieważnia się po utracie dokumentu, zajebiste
    > nie?.

    pesel to luźny numer, który w sam sobie niczego nie idetyfikuje po za
    datą urodzenia i płcią. I to też z błędami.

  • 14. Data: 2011-06-05 18:18:03
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-06-05 20:05, Ikselka wrote:
    > INNA literka to moje "J", a jej "I", które wpisano pomyłkowo jako "J" w jej
    > danych...

    W miejscach gdzie wymysla się przepisy, generuje rozporządzenia i tym
    podobne duperele wpływające kompleksowo na życie obywateli jest za duzo
    tumanistów a za mało inzynierów. Żaden informatyk nie pozwoliłby na
    używanie zblizonych kształtem literek w miejscach gdzie może dojśc do
    pomyłki. Tymczasem stado debili dopuściło do stosowania na tablicach
    rejestracyjnych znaków O i 0. Efektem czego automatyczne systemy
    rozpoznawania obrazu są w czarnej d... bo muszą stosować heurystykę. O
    drobnostke jak suma kontrolna zapomina się, bo tego na "administracji
    publicznej" nie uczą, podobnie jak całej masy innych technicznych dupereli.

    W dodatku zamiast identyfikować po PESELu identyfikuje się po dacie
    urodzenia, numerze dowodu, NIPie czy adresie. Naprawdę, nie mojemu
    dowodowi bank udziela kredytu i to nie on przychodzi po kasę.

    Identyczne stada debili nie potrafią pojąć że numer dowodu kowalskiego a
    kowalski to dwie rózne rzeczy, luźno i tymczasowo ze sobą powiązane
    produkując na kilogramy różnego rozdzaju druczki gdzie na wszelki
    wypadek jest *wszystko* co się może kiedyś przydać "jak by co"
    inwalidujące się po byle przeprowadzce lub zgubieniu kawałka plastiku.

  • 15. Data: 2011-06-05 18:19:17
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 6/5/2011 1:05 PM, Ikselka wrote:
    > Uspokoję Cię - identyczne numery DO też są...
    > ;-)
    >
    > A było to tak: poszłam ja sobie raz

    akurat twoja bajka nie udowadnia istnienia dwóch dowodów o identycznych
    numerach, a co najwyzej potwierdza, że ktoś czyjś numer dowodu wpisał do
    komputera z błędem.

  • 16. Data: 2011-06-05 18:25:46
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-06-05 20:14, witek wrote:
    > Pośrednio ma. Określa jaki dokument został uzyty do identyfikacji osoby
    > w momencie zakładania konta.

    Czyli nie osobę tylko formę/sposob/szczegół autoryzacji. Upps, numer
    dowodu nie ma nic wspolnego z Kowalskim i nie ma sensu go używać od
    identyfikacji Kowalskiego. Błedem jest samo przetwarzanie tego numeru w
    kontekście osoby.

    > Istotne jest co jest "tu i taraz" i co posłużyło do stwierdzenia, że
    > osoba która twierdzi, że nazywa się kowalski faktycznie tym kowalskim jest.

    Dlatego numeru tego nie ma sensu przetwarzać i pamiętać. Jest zbędny już
    za 2 minuty kiedy zgubie ten dowód.

    > Chodzi o to, żeby zapisać JAKI to dokument jest prawidłowy w momencie
    > okazania.

    Chodzi o to że *istniał* dokument w momencie okazania który potwierdził
    tożsamość osoby. 2 mintu później nie istnieje bo uległ tunelowaniu przez
    kratkę ściekową. W momencie okazania był, a potem, *puf*, nie ma. Bank
    ma dane które bez jego wiedzy mogą się mieniać. A potem kretynizmy typu
    "kient jest zobowiązany w ciągu 2 tygodni uaktualnić ...." itp.

    > przypomnę, że odpowiadałem na pytanie po co zapisywać numer dowodu a nie
    > po co zapisywać jego obraz.

    No wiec po co bank/urząd *zapisuje* numer dowodu? Zamierza go potem
    przetwarzać? Po co?

  • 17. Data: 2011-06-05 18:26:50
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-06-05 20:17, witek wrote:
    > pesel to luźny numer, który w sam sobie niczego nie idetyfikuje

    Po ch... wobec tego istnieje?

  • 18. Data: 2011-06-05 19:00:50
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "witek" isg4vv$gmn$...@i...gazeta.pl

    > bo żeby takie pytanie dostać, to trzeba jeszcze atrakcyjnie wyglądać.

    Nie wystarczy niewchodzenie w oberwanej koszuli?
    Profilaktycznie do EB w Olecku wszedłem bez
    koszuli -- w samych gaciach, i to w krótkich na
    dodatek. ;) (tam mnie pytano o to, czy mam dzieci;
    ale tak się teraz zastanawiam -- czy to właśnie
    wtedy mnie pytano o dzieci, bo być może pytano mnie
    wcześniej, kiedy być może miałem na sobie jakąś koszulę
    za 5 czy 10 złotych)

    Jakby jakaś gruba pytała -- odpowiedziałbym, że mam łóżko na jedną osobę,
    a gdyby jakaś atrakcyjna -- mógłbym odpowiedzieć, że łóżko mam wprawdzie
    dość szerokie, ale aby się do niego dostać, trzeba solidnie posprzątać. ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 19. Data: 2011-06-05 19:01:58
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Sebastian Biały" isgdt9$3kj$...@n...onet.pl

    > Np numer dowodu. Bank zapewne chce świadczyć usługi ludziom a nie dowodom osobistym
    wiec ten numer jest im zbędny.

    Ale jakoś ;) dość często banki pytają o ten numer. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 20. Data: 2011-06-05 19:03:30
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Sebastian Biały" isgf2l$8ab$...@n...onet.pl

    > Czyli nie ma nic wspólnego bezpośrenio z daną osobą bo jutro może być kompletnie
    inny.

    I nierzadko proponują ;) aktualizację tego numeru.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'