  • 1. Data: 2005-02-21 22:19:56
    Temat: Sądy,wladza, konstytucja....
    Od: wytnij_to <"(wytnij_to)k_s_lis_"@poczta.onet.pl>

    Rozmawialem ostatnio z kumplem przy piwie o sedziach, sprawowaniu wladzy
    itp. Potem troche poszperalem w Konstytucji i ustawach, i doszedlem do
    ciekawych wnioskow, prawdopodbnie blednych bo prawnikiem nie jestem.
    Otoz, w Konstytucji stoi:

    Art. 4. rozdzial I.
    1. Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu.
    2. Naród sprawuje władzę przez swoich przedstawicieli lub bezpośrednio.

    Art. 10.
    1. Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i
    równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej.

    ale wrozdziale VIII o sądach mamy:

    Art. 178.
    1. Sędziowie w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i podlegają
    tylko Konstytucji oraz ustawom.

    niezawiślni pewnie od innych wladz ... ale dalej:

    Art. 179.
    Sędziowie są powoływani przez Prezydenta Rzeczypospolitej, na wniosek
    Krajowej Rady Sądownictwa, na czas nieoznaczony.
    Art. 183.
    1. Sąd Najwyższy sprawuje nadzór nad działalnością sądów
    powszechnych i wojskowych w zakresie orzekania.

    wszystko niby OK, ale kto moze byc w tych dwóch ciałach:

    Art. 187.
    Krajowa Rada Sądownictwa składa się z:
    1) Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Ministra Sprawiedliwości,
    Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego i osoby powołanej przez
    Prezydenta Rzeczypospolitej,
    2) piętnastu członków wybranych spośród sędziów Sądu Najwyższego, sądów
    powszechnych, sądów administracyjnych i sądów wojskowych,
    3) czterech członków wybranych przez Sejm spośród posłów oraz dwóch
    członków wybranych przez Senat spośród senatorów.

    czyli 15 znow sedziowie, tyle ze SN,
    Czlonkiem SN moze byc _tylko_ Sedzia z 10letnim stazem lub prof. lub dr
    hab prawa.

    czyli nad sadami maja wladze tylko sedziowie....
    co o tym myslicie?
    pozdr. lisu

  • 2. Data: 2005-02-22 07:05:05
    Temat: Re: Sądy,wladza, konstytucja....
    Od: "Todi" <m...@i...pl>

    Użytkownik "wytnij_to" <"(wytnij_to)k_s_lis_"@poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:cvdmqb$bsl$1@galaxy.uci.agh.edu.pl...

    > czyli nad sadami maja wladze tylko sedziowie....
    > co o tym myslicie?
    > pozdr. lisu

    KRS nie składa się z tylko sędziów.

    Pominąłeś rolę Ministra Sprawiedliwości.

    Także ważna jest rola Ministra Finansów - któremu podlegają Dyrektorzy
    sądów, no i on daje pieniążki, bez których sądownictwo by nie mogło
    funkcjonować. W większości krajów UE sądownictwo ma niezależny budżet, u nas
    jakoś ten pomysł nie może się "przebić".

    Pzdr.

  • 3. Data: 2005-02-22 07:15:53
    Od: wytnij_to <"(wytnij_to)k_s_lis_"@poczta.onet.pl>

    > KRS nie składa się z tylko sędziów.
    > Pominąłeś rolę Ministra Sprawiedliwości.
    tak, ale ew. nie-sedziow jest 6ciu,

> [...]
    > funkcjonować. W większości krajów UE sądownictwo ma niezależny budżet, u
    > nas jakoś ten pomysł nie może się "przebić".
    OK, to chyba ten nacisk powodowal "odkorkowanie" sądów (poza Wawą)
    napisałem tę wiadomość właśnie w kontekście dużej ilości zaległych spraw
    w sądach i ew. sposobów nacisku obywateli na tę władzę w przypadku jej
    wadliwego działania.
    pozdr. lisu.

  • 4. Data: 2005-02-22 17:13:16
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Todi napisał(a):
> [...]
    > funkcjonować. W większości krajów UE sądownictwo ma niezależny budżet, u
    > nas jakoś ten pomysł nie może się "przebić".

    Aby na pewno nie przebił się?

    KG

  • 5. Data: 2005-02-22 19:59:24
    Od: "Todi" <m...@i...pl>

    > Aby na pewno nie przebił się?
    >
    > KG

    Częściowo :-) Niezależny budżet mają sądy apelacyjne i SN, WSA, NSA i TK.
    Reszta to "zwykła budżetówka" (co widać gołym okiem) :-)

    Pzdr.

  • 6. Data: 2005-02-22 20:43:53
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Todi napisał(a):
    > Częściowo :-) Niezależny budżet mają sądy apelacyjne i SN, WSA, NSA i
    > TK. Reszta to "zwykła budżetówka" (co widać gołym okiem) :-)

    ale przecież to co przygotowują s.apelacyjne, to budżet sądów apelacji,
    a nie tylko sądu apelacyjnego
    art.178 usp

    KG

  • 7. Data: 2005-02-23 21:28:22
    Od: "Todi" <m...@i...pl>

    Użytkownik "kam"
    <X#k...@w...pl#X> napisał w wiadomości news:cvg599$lre$1@news.onet.pl...

    > ale przecież to co przygotowują s.apelacyjne, to budżet sądów apelacji, a
    > nie tylko sądu apelacyjnego
    > art.178 usp

    Faktycznie sądy apelacyjne nie są jeszcze "wyodrębnione", jak SN, NSA itp.
    Stąd prezesi sądów rejonowych nie mają żadnego wpływu na ilość środków
    pieniężnych mu przydzielanych.

    Pzdr.