  • 1. Data: 2002-11-28 21:49:18
    Temat: Roszczenie regresowe (zwrot odszkodowania do zakładu ubezpieczeń)
    Od: "Mateusz Brychcy" <m...@p...pl>

    Sprawa wygląda następująco:
    Jakiś czas temu udało mi się zalać sąsiada. Ponieważ był on ubezpieczony
    dostał odszkodowanie z zakładu ubezpieczeń. Po jakimś czasie otrzymałem z
    zakładu ubezpieczeń wezwanie do zwrotu kwoty odszkodowania (roszczenie
    regresowe). Zakład ubezpieczeń powołuje się na art. 828 K.C., który
    faktycznie mówi że z dniem zapłaty odszkodowania przez zakład ubezpieczeń
    roszczenie ubezpieczającego przeciwko osobie trzeciej odpowiedzialnej za
    szkodę przechodzi z mocy prawa na zakład ubezpieczeń do wysokości
    zapłaconego odszkodowania.
    Moje pytanie jest następujące: Czy rzeczywiście obca (z punktu widzenia
    prawa) firma, z którą nic mnie nie łączy, może żądać ode mnie zwrotu
    kosztów. O ile wiem działalność zakładów ubezpieczeniowych oparta jest na
    składkach pobieranych od ubezpieczonych i, moim zdaniem to z tej puli
    powinny być wypłacane odszkodowania (a nie pobierane od osób trzecich).
    Czy istnieje jakaś możliwość uniknięcia wpłaty zwrotu dla zakładu
    ubezpieczeń?

    pozdrawiam
    Mateusz

  • 2. Data: 2002-11-29 08:18:42
    Od: "Astucci" <A...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Brychcy" <m...@p...pl> napisał w wiadomości
    >O ile wiem działalność zakładów ubezpieczeniowych oparta jest na
    > składkach pobieranych od ubezpieczonych i, moim zdaniem to z tej puli
    > powinny być wypłacane odszkodowania (a nie pobierane od osób trzecich).

    Raczysz sobie chyba żartować :)
    Możesz mi wyjaśnić swój punkt widzenia, przy założeniu że Twój sąsiad
    zapłacił składkę za ubezpieczenie,
    żeby te same pieniądze odzyskać w przypadku "szkody" ?
    Bo z mojego punktu widzenia, ubezpieczenie jest właśnie gwarancją TWOJEJ
    wypłacalności względem mnie.
    Gwarantuje mi to, że nie będę musiał osobiście się z Tobą użerać i
    dogadywać.
    Ubezpieczyciel po prostu chce pieniędzy za szkodę, którą Ty wyrządziłeś, a
    on musiał zlikwidować.
    To chyba normalne, że teraz chce zwrotu swoich pieniędzy :)

    Pozdrw.