eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoRoszczenie regresowe (zwrot odszkodowania do zakładu ubezpieczeń) › Roszczenie regresowe (zwrot odszkodowania do zakładu ubezpieczeń)
    From: "Mateusz Brychcy" <m...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Roszczenie regresowe (zwrot odszkodowania do zakładu ubezpieczeń)
    Date: Thu, 28 Nov 2002 22:49:18 +0100

    Sprawa wygląda następująco:
    Jakiś czas temu udało mi się zalać sąsiada. Ponieważ był on ubezpieczony
    dostał odszkodowanie z zakładu ubezpieczeń. Po jakimś czasie otrzymałem z
    zakładu ubezpieczeń wezwanie do zwrotu kwoty odszkodowania (roszczenie
    regresowe). Zakład ubezpieczeń powołuje się na art. 828 K.C., który
    faktycznie mówi że z dniem zapłaty odszkodowania przez zakład ubezpieczeń
    roszczenie ubezpieczającego przeciwko osobie trzeciej odpowiedzialnej za
    szkodę przechodzi z mocy prawa na zakład ubezpieczeń do wysokości
    zapłaconego odszkodowania.
    Moje pytanie jest następujące: Czy rzeczywiście obca (z punktu widzenia
    prawa) firma, z którą nic mnie nie łączy, może żądać ode mnie zwrotu
    kosztów. O ile wiem działalność zakładów ubezpieczeniowych oparta jest na
    składkach pobieranych od ubezpieczonych i, moim zdaniem to z tej puli
    powinny być wypłacane odszkodowania (a nie pobierane od osób trzecich).
    Czy istnieje jakaś możliwość uniknięcia wpłaty zwrotu dla zakładu
    ubezpieczeń?

    pozdrawiam
    Mateusz