-
1. Data: 2008-01-06 14:58:47
Temat: Reklamacja - zadanie wymiany na nowy egzemplarz... a jesli go w sklepie brak?
Od: "Daria" <d...@o...pl>
Witam serdecznie, sytuacja jest nastepujaca.
Zostala wniesiona do sklepu reklamacja na podstawie "ustawy konsumenckiej" z
wyraznym zadaniem wymiany towaru na nowy i pozbawiony wad. Sklep odrzucil
reklamacje, jednak nie zrobil tego w ustawowym terminie, czyli automatycznie
jest zobligowany to spelnienia zadania zawartego w reklamacji. Sprawa jest w
sadzie i po konsultacjach z federacja konsumentów powinna byc wygrana bez
jakichkolwiek trudnosci. Problem w tym, ze w momencie jak juz bedzie wyrok,
to nie bedzie juz na rynku (ani w sklepie, ani u producenta) dokladnie tego
modelu, który zostal zakupiony, a tylko taki mnie interesuje (juz teraz sa
wylacznie nowsze, tyle ze pozbawione wyjatkowych cech, które zdecydowaly o
moim wyborze). Pytanie jest proste i brzmi: czy bedzie mozna zadac zwrotu
zaplaconej ceny jesli nie dostane do dyspozycji dokladnie tego samego
towaru, za który zaplacilam i czy mam prawo nie zgodzic sie na zadne
zastepstwo w postaci podobnego towaru z ewentualna doplata róznicy?
Bede bardzo wdzieczna za jakas podpowiedz.
Pozdrawiam, DR.
-
2. Data: 2008-01-06 15:07:50
Temat: Re: Reklamacja - zadanie wymiany na nowy egzemplarz... a jesli go w sklepie brak?
Od: kam <x#k...@w...pl#x>
Daria pisze:
> Pytanie jest proste i brzmi: czy bedzie mozna zadac zwrotu
> zaplaconej ceny jesli nie dostane do dyspozycji dokladnie tego samego
> towaru, za który zaplacilam i czy mam prawo nie zgodzic sie na zadne
> zastepstwo w postaci podobnego towaru z ewentualna doplata róznicy?
>
> Bede bardzo wdzieczna za jakas podpowiedz.
trzeba było przed wniesieniem pozwu odstąpić od umowy i żądać pieniędzy
choć po ewentualnym wyroku też nie będzie przeszkód, choć narażasz się
na kolejną sprawę w sądzie w przypadku oporu sprzedawcy
KG
-
3. Data: 2008-01-06 21:40:03
Temat: Re: Reklamacja - zadanie wymiany na nowy egzemplarz... a jesli go w sklepie brak?
Od: "Adzik33" <a...@w...pl>
> Bede bardzo wdzieczna za jakas podpowiedz.
Art. 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może
żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę
albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub
wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia
się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej
niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby
kupującego inny sposób zaspokojenia.
2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że
sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez
kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny,
materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust.
1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że
uznał je za uzasadnione.
4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy
ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu
w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na
znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny
albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru
konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu
naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.
Czyli z zgodnie z ustawą punkt 4, jesli sprzedawca nie zapewni Ci takiego
samego towaru, lub np sprowadznie takiego towaru bedzie wymagać dużych
kosztów powinien Ci odać pieniądze wraz z kosztami rozprawy sądowej. Ciebie
w zasadzie nie obchodzi to, że takiego towaru już nie ma
pozdrawiam
-
4. Data: 2008-01-07 12:57:37
Temat: Re: Reklamacja - zadanie wymiany na nowy egzemplarz... a jesli go w sklepie brak?
Od: "Daria" <d...@o...pl>
> trzeba było przed wniesieniem pozwu odstąpić od umowy i żądać pieniędzy
> choć po ewentualnym wyroku też nie będzie przeszkód, choć narażasz się na
> kolejną sprawę w sądzie w przypadku oporu sprzedawcy
>
> KG
Dziękują bardzo za wskazówkę, chociaż nie rozumiem zbytnio dlaczego mogłam
wcześniej odstąpić od umowy (logiczne dla mnie, że po rozprawie owszem),
skąd wynika takie moje prawo, sądziłam, że można egzekwować jedynie
spełnienia żądania zawartego w reklamacji...
Pozdrwiam, DR.
-
5. Data: 2008-01-07 13:07:30
Temat: Re: Reklamacja - zadanie wymiany na nowy egzemplarz... a jesli go w sklepie brak?
Od: "Daria" <d...@o...pl>
> Art. 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może
> żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę
> albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub
> wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia
> się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej
> niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie
> naraziłby
> kupującego inny sposób zaspokojenia.
> 2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że
> sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez
> kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny,
> materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
> 3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w
> ust.
> 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że
> uznał je za uzasadnione.
> 4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać
> naprawy
> ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu
> żądaniu
> w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na
> znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny
> albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru
> konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego
> czasu
> naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.
>
> Czyli z zgodnie z ustawą punkt 4, jesli sprzedawca nie zapewni Ci takiego
> samego towaru, lub np sprowadznie takiego towaru bedzie wymagać dużych
> kosztów powinien Ci odać pieniądze wraz z kosztami rozprawy sądowej.
> Ciebie
> w zasadzie nie obchodzi to, że takiego towaru już nie ma
>
> pozdrawiam
>
Bardzo dziękuję za potwierdzenie moich przypuszczeń, to wyjaśnienie powinno
przesądzić o sprawie.
Pozdrawiam serdecznie, DR.
-
6. Data: 2008-01-08 20:24:02
Temat: Re: Reklamacja - zadanie wymiany na nowy egzemplarz... a jesli go w sklepie brak?
Od: kam <x#k...@w...pl#x>
Daria pisze:
> Dziękują bardzo za wskazówkę, chociaż nie rozumiem zbytnio dlaczego mogłam
> wcześniej odstąpić od umowy (logiczne dla mnie, że po rozprawie owszem),
> skąd wynika takie moje prawo, sądziłam, że można egzekwować jedynie
> spełnienia żądania zawartego w reklamacji...
skoro w wyniku nieudzielenia odpowiedzi nastąpiło uznanie reklamacji, to
Twoje żądanie wymiany jest zasadne i możesz się domagać jego spełnienia
jeśli sprzedawca nie wykonał tego w odpowiednim terminie, to mogłaś
odstąpić od umowy
KG