  • 31. Data: 2009-12-06 17:35:39
    Temat: Re: Realia sądowe, zasady dobrego wychowania
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Andrzej Lawa pisze:

    > Nie chodzi mi o przepis, ale o logikę, zdrowy rozsądek

    Logika i zdrowy rozsądek też wskazują na to że nie może być to samo.
    Uzasadnienie czasem liczy 10 i więcej stron. Trudno walnąć taka przemowę
    z głowy. No chyba że ty jesteś zdolny.

    --
    @2009 Johnson

  • 32. Data: 2009-12-06 18:21:07
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Johnson pisze:

    > Logika i zdrowy rozsądek też wskazują na to że nie może być to samo.
    > Uzasadnienie czasem liczy 10 i więcej stron. Trudno walnąć taka przemowę
    > z głowy. No chyba że ty jesteś zdolny.

    Wiesz, streścić to jedno, a wymyślić coś zupełnie innego - to drugie.

    To ustne streszczenie powinno być przynajmniej protokołowane (a nie jest).

  • 33. Data: 2009-12-06 18:25:46
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Andrzej Lawa pisze:

    > To ustne streszczenie powinno być przynajmniej protokołowane (a nie jest).

    A dlaczego powinno? Znów pobożne życzenia?
    Jakie miałoby to mieć znaczenie?
    Nawet zakładając że "streszczenie" jest inne od uzasadnienia pisemnego
    to jakie miałoby to mieć znaczenie?

    --
    @2009 Johnson

  • 34. Data: 2009-12-07 00:37:04
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Johnson wrote:

    > A dlaczego powinno? Znów pobożne życzenia?
    > Jakie miałoby to mieć znaczenie?
    > Nawet zakładając że "streszczenie" jest inne od uzasadnienia pisemnego
    > to jakie miałoby to mieć znaczenie?

    W zasadzie żadne, bo jeżeli sędzia przyszedł z gotową tezą na
    posiedzenie, to już jej później nie zmieni.

  • 35. Data: 2009-12-07 05:44:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Johnson pisze:

    > A dlaczego powinno? Znów pobożne życzenia?
    > Jakie miałoby to mieć znaczenie?
    > Nawet zakładając że "streszczenie" jest inne od uzasadnienia pisemnego
    > to jakie miałoby to mieć znaczenie?

    Jaki jest sens w ogóle uzasadniania ustnego wyroku?

    --
    Liwiusz

  • 36. Data: 2009-12-07 06:23:22
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Jaki jest sens w ogóle uzasadniania ustnego wyroku?

    Nie ma.
    Zresztą prawdę mówiąc ustne to są tylko "motywy"
    A wiadomo że motywy to coś znacznie mniej niż uzasadnienie.

    --
    @2009 Johnson

  • 37. Data: 2009-12-07 09:49:45
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Liwiusz pisze:

    > Jaki jest sens w ogóle uzasadniania ustnego wyroku?

    Sędzia wydając wyrok opiera się na swoich przemyśleniach, które potem
    ustnie streszcza.

    Nierzadko orientuje się potem, że to niezgodne z prawem brednie, więc
    potem główkuje, jak uzasadnić błędny wyrok - i pojawia się rażąca
    różnica pomiędzy uzasadnieniem ustnym (czyli przyczynami wydania takiego
    a nie innego wyroku) a uzasadnieniem pisemnym (gdzie sąd usiłuje
    dopasować przepisy do skutków swojej "pomroczności jasnej").

    Uważam, że takie coś by nieco (ociupineczkę) zdyscyplinowało sędziów i
    poprawiło jakość wyroków.