    From: przypadek <p...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zwrot kaucji za wynajem mieszkania a brudne ściany
    Date: Sat, 9 May 2009 04:57:53 -0700 (PDT)

    On 9 Maj, 13:04, ksl <j...@g...com> wrote:
    > Witam.
    >
    > Za 2 tygodnie ze znajomymi oddajemy lokal, który wynajmowaliśmy przez 2
    > lata właścicielom. Zapłaciliśmy stosunkowo niewielką kaucję (500 zł),
    > której nam teraz nie chcą zwrócić. Problem jest w tym, że ściany, które
    > na początku były   świeżo pomalowane trochę się pobrudziły - jest kilka
    > kresek, otarć od butów itp.

    Zetrzeć dobrą gumką do ołówka, podretuszować kredą.

    Rozwaliły się też 3 zawiasy przy starej
    > meblościance, której nam nie pozwolili wynieść (wcześniej mieszkał tam
    > starszy człowiek który pewnie jej bardzo mało używał).

    Naprawić.

    > Pytanie: Czy wymienione przeze mnie rzeczy kwalifikują się do normalnego
    > zużycia mieszkania?

    Niespecjalnie, chociaż np. plamy przy kuchni są chyba wliczone w
    ryzyko gotowania.

    Czy właściciel ma prawo nie zwrócić mi za to kaucji?

    Na pewno nie całej, a jedynie udokumentowane szkody.

    > Zaznaczam też że on nie życzy sobie, żebyśmy na własną rękę odmalowali
    > ściany i uważa że nie mamy prawa bez jego zgody tego robić.

    Myli się.

    > Zdaję sobie sprawę, że takie pytania mogą zdarzać się często ale szukam
    > już jakiś czas odpowiedzi i mam już mętlik w głowie. :/

    Spróbujcie zrobić wszystko co możecie, może obędzie się bez
    odmalowania ale jakby trzeba to możecie nawet to.

    No i żądacie zwrotu całej kaucji, jak nie odda to będziecie ciągać go
    później po sądach. To jego problem, żeby zniszczenia udowodnić. Nie
    podpisujcie protokołu odbioru, w którym te szkody byłyby przesadzone.
    Ewentualnie spiszcie z właścicielem protokół rozbieżności. Najwyżej
    nie podpisujcie żadnego.